Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Nordsof
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 24 sep 2014 23:54
Mit fyr: Woody 16kW - Black Star 1016
Areal: 170
Brændsel: German Pellet
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af Nordsof » 30 sep 2014 11:49

Så blev det min tur til, efter mange timers læsning på dette forum, at stille et par spørgsmål.

Har købt hus med oliefyr. 160m2, mellem isoleret, både gulvvarme og radiatorer. Har en centralt placeret brændeovn til ekstra varme.

Oliefyret står i bryggers og der vil jeg gerne have pillefyret stående. Har ikke andre steder at stille det. Så kan jeg også udnytte nuværende skorsten.

Nu kommer spørgsmålene så... Hvilket fyr skal jeg vælge? Har kigget på Biomax, Pellux og MGM. Jeg har ikke meget plads i bryggerset, så overvejer om jeg kan have silo stående på den anden side af væggen (udenfor) og så føre sneglen gennem væggen ind til fyret ? Siloen vil blive overdækket, bliver det et problem (fugt, kulde osv.). Har andre prøvet det før. Kan ikke finde lign. løsning her på forum.

Grunden til at jeg vil have pillerne udenfor er at de vel støver en del, samt at jeg ikke skal fylde op hele tiden og det med pladsen. Der er jo også andre ting i bryggerset ud over fyret :?

Jeg kan ikke lige se om der kan sættes ekstern snegl på MGM hvis jeg vælger sådan en?

Jeg vil gerne betale lidt mere for et fyr der ikke skal renses alt for ofte, men som kan passe sig selv.

Hvordan med vvb. Hvilken er bedste til sådan et pillefyr om sommeren. Har alle fyr vv-prio? Overvejer at få solfanger næste sommer, så det ville være rart at kunne eftermontere sådan en. Hvad mener i? Fyr eller solfanger til varmt vand om sommeren?

Det virker som en jungle at finde det rigtige fyr, så kom gerne med jeres ideér til mit projekt.

Uha, det blev mange spørgsmål. Jeg håber i kan hjælpe.

Mange hilsner den grønne fyrbøder (39 år med fjernvarme :shock: )


nemocharley

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af nemocharley » 30 sep 2014 14:24

jeg blev frarådet at have en såkaldt uge-silo udendørs - de er bygget til indendørsbrug. Derimod kan du godt lave/købe at regulært fjernlager med pillesug - om det skal være en silo, tæt træskur eller noget tredje er op til dig selv. Men det koster jo noget at etablere.

af de fyr du nævner hælder jeg mest til MGM Junior, der er også RTB 10kw - og Bioheat som jeg har set stå sammen med vaskemaskine etc. - og det var med manuel påfyldning.

Jeg synes klart du skal have solvarme - det er en god fornemmelse at hente varmen direkte fra solen. Men du skal vide at ift. vv-prio og god styring + rumfølere så kan et solvarme anlæg næppe forrentes inden der skal smides penge efter vedligehold til anlægget.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af HR LUCCA » 01 okt 2014 16:08

Nordsof skrev:Så blev det min tur til, efter mange timers læsning på dette forum, at stille et par spørgsmål.

Har købt hus med oliefyr. 160m2, mellem isoleret, både gulvvarme og radiatorer. Har en centralt placeret brændeovn til ekstra varme.

Oliefyret står i bryggers og der vil jeg gerne have pillefyret stående. Har ikke andre steder at stille det. Så kan jeg også udnytte nuværende skorsten.

Nu kommer spørgsmålene så... Hvilket fyr skal jeg vælge? Har kigget på Biomax, Pellux og MGM. Jeg har ikke meget plads i bryggerset, så overvejer om jeg kan have silo stående på den anden side af væggen (udenfor) og så føre sneglen gennem væggen ind til fyret ? Siloen vil blive overdækket, bliver det et problem (fugt, kulde osv.). Har andre prøvet det før. Kan ikke finde lign. løsning her på forum.

Grunden til at jeg vil have pillerne udenfor er at de vel støver en del, samt at jeg ikke skal fylde op hele tiden og det med pladsen. Der er jo også andre ting i bryggerset ud over fyret :?


Jeg kan ikke lige se om der kan sættes ekstern snegl på MGM hvis jeg vælger sådan en?

Jeg vil gerne betale lidt mere for et fyr der ikke skal renses alt for ofte, men som kan passe sig selv.

Hvordan med vvb. Hvilken er bedste til sådan et pillefyr om sommeren. Har alle fyr vv-prio? Overvejer at få solfanger næste sommer, så det ville være rart at kunne eftermontere sådan en. Hvad mener i? Fyr eller solfanger til varmt vand om sommeren?

Det virker som en jungle at finde det rigtige fyr, så kom gerne med jeres ideér til mit projekt.

Uha, det blev mange spørgsmål. Jeg håber i kan hjælpe.

Mange hilsner den grønne fyrbøder (39 år med fjernvarme :shock: )
Du kunne måske bygge et lille udhus op af ydervæggen til silo og til et par paller pille , jeg har mit Magasin i Garagen og et hul i muren hvor sneglen går igennem , så står mit Scotte fyr på den anden side af vægen , man kan få snegle op til 3 meters længde , jeg er glad for magasinet i garagen , fordi jeg kan sætte træpillerne ved siden af magasinet uden og skal bære dem langt .
Angående junglen af fyr , find ud af hvad du har af penge til det , vælge et kendt mærke/model ( så er det nemmere og få hjælp , både proff og på forum )og til sidst så skal du udvælge 2-3 stykker og ud og sparke fyr icon_cheesygrin.gif , en ting er fine brochure , en anden ting er live . :wink:
Hvis du skal have solvarme kunne et RTB fra NBE være et godt valg , deres V7 styring kan også styre solvarmen , og der er ikke meget servise på det fyr , og de sælger også solfangere , måske en fordel og få noget der passer sammen :)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af newpas » 01 okt 2014 17:49

Med fare for at nogle" farer i blækhuset " forstår jeg ikke at man søger det bedste og billigste pillefyr og så samtidig overvejer noget solvarme med en installationspris nu der ikke har en chance for at forrente sig sammen med pillefyr, blot for at ahve en "feelgood" følelse af at man er "økolog"! :oops: :oops:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af Ollii » 01 okt 2014 18:10

Jeg har tidligere haft ekstern silo uden for fyrrum og i det fri. Min silo var en gammel olietank her tog scotte sneglen direkte ind til brænderen og det fungerede upåklageligt. Dog skal man stå ude i vejrliget når siloen fyldes. :-)

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af HR LUCCA » 01 okt 2014 20:00

newpas skrev:Med fare for at nogle" farer i blækhuset " forstår jeg ikke at man søger det bedste og billigste pillefyr og så samtidig overvejer noget solvarme med en installationspris nu der ikke har en chance for at forrente sig sammen med pillefyr, blot for at ahve en "feelgood" følelse af at man er "økolog"! :oops: :oops:
Jeg ville heller ikke vælge solvarme når man har anskaffet sig et pillefyr det kan ikke svare sig økonomisk , men det jo et frit land vi lever i icon_cheesygrin.gif , og der er jo mennesker i Danmark der er grønne :wink: og vil spare på enegien :)

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af H.S » 01 okt 2014 20:15

Hej
Hvis du vil have et produkt der er lavet af et firma der har været længe i markedet
og samtidig et produkt der kunne blive i din baggang
Ville jeg kikke på en RTB readytoburn.dk NBE har lavet og solgt Pillefyr i 15 år
og deres nye satsning RTB spiller MAX ;-)
Og hvis man kikker på firma historie og ydelse / pris er der ikke mange andre der når et fyr fra NBE :great:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Nordsof
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 24 sep 2014 23:54
Mit fyr: Woody 16kW - Black Star 1016
Areal: 170
Brændsel: German Pellet
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af Nordsof » 01 okt 2014 22:57

Jeg takker for de mange svar der er kommet. Dog har jeg et par tillægsspørgsmål som presser sig på.

Ved væggennemgang af snegl skal man da "isolere" eller hvordan, da der vel kan komme en del kulde ind af røret, eller er det helt galt. Kan man evt. få en vægmuffe el. lign.?

Sug og silo indenfor vil jeg gerne undgå, så det udelukker vel RTB og MGM, da de er med fast magasin ikk? Pellux er vist til større huse end mit. Men nu hører jeg godt om Scotte. Kan den køre om sommeren kun til vv.?

Er Biomax for nyt og usikkert i jeres øjne?

Hvad skal man betale for en installation af fyr, så jeg kan sammenligne og få hentet tilbud hjem.? (nogen anbefalinger af pillefyrs-vvs'er på fyn)

Hvordan med mit gamle oliefyr. Skal jeg betale for nedtagning af dette, eller kan det sælges. Jeg aner det virkelig ikke :shock:

Jeg spurgte kun om solfanger til sommerbrug fordi jeg troede pilleforbruget ville blive for stort hvis fyret skulle tænde og slukke hver gang der skal laves varmt vand. Men er det billigere med fyr?

Håber i kan komme med input.

Hilsen

Nordsof

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af H.S » 01 okt 2014 23:15

Hvis du vil have en snegl igennem fra et andet rum
er det brud på en brænd celle og det kræver som minimum at snegl er i stål eller at der er noget der kan lukke af
snak med din fejer inden du går i gang med det ;-)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

skift fra olie til piller - beste løsning ?

Indlæg af Flemming DJ » 02 okt 2014 23:04

Hvis man har varmtvandsprioritering til pillefyret, kan man lave varmt vand for 5-10 kr/dg.

Har man derimod også et vist rumvarmebehov om sommeren, kan det bedre betale sig at hive lommeregneren frem og tjekke den der solvarme.. meeeen....
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar