Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillebrænder på Salemander kedel

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af Ollii » 28 sep 2014 12:14

Flammen skrev: det falder jo i god tråd med min teori om at de energiberegninger er lige så intetsigende som dem der laves på personbiler. de kan stikkes op der hvor jeg er højest, når jeg plukker jordbær
Hov jeg skylder lige og sige at tassoen var udstyret med hjemmelavet kædespær (synes ikke at have stor effekt) og forsøgt med diverse røgbremser (mere bøvl ved rensning end jeg sparede på forbruget).
Tassoen havde så også den store fordel at der kunne kastes lidt fastbrændsel i. (= store mængder aske)

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 28 sep 2014 18:09

Jeg er virkelig glad for det her forum. Tusind tak for svar allesammen.

JKSkovdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2014 09:55
Mit fyr: Blackstar+ Fumus 25kw -
Areal: +300
Brændsel: træpiller og brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 10T

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af JKSkovdal » 01 okt 2014 13:27

Hej lige en kommentar - Jeg har en Salamander med en KMP px21 brænder på - mit forbrug er ca 8T fra Oktober til April til opvarmning af 220 m2 ikke super godt isoleret hus.
Ja der er varmt i fyrrummet - men det er i kælderen så der skulle varme på alligevel.
Røgtemperaturen er mellem 220 - 250 grader.
Rensning af kedlen er et helvede og bliver derfor ikke så ofte som det burde hvilket jo igen giver en dårligere økonomi.
hvad jeg har hørt af lovprisninger fra forskellige leverandører burde jeg næsten få penge tilbage når vinteren er omme ved at skifte. Men når jeg så forholder dem aktuelle tal bliver de somregl mere påholdende.
I mit tilfælde vil en udskiftning også indebære kerne i skorstenen til +12000 det glemmer man lidt i regnestykket hvis man har en muret skorsten men det er jo forskellig for hverenkelt.

venlig hilsen
Jesper Skovdal

nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 01 okt 2014 16:14

hej Jesper - velkommen til :)

Tak for indspark. Jeg har lige et spørgsmål til din KMP px21 brænder - kan de godt få den til at passe i kedlen, eller er der noget af brænderrøret, som stikker lidt ud - altså så der er et mellemrum mellem selve brænderen og kedellågen?

JKSkovdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2014 09:55
Mit fyr: Blackstar+ Fumus 25kw -
Areal: +300
Brændsel: træpiller og brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 10T

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af JKSkovdal » 01 okt 2014 16:24

Hej Nemo
Der er mellemrum - som jeg husker det vil brænderen støde imod noget inde i kedlen - jeg har trukket brænderen så langt ud som muligt - men jeg ved ikke hvad der er bedst i forhold til varme udnyttelsen.


nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 01 okt 2014 16:41

jeg har set det samme med en anden salemander som brugte den gule pellex brænder (som vistnok er ret magen til den du har) - der er nemlig ikke plads nok inde i kedlen. De skålformede herder passer bedre (Iwabo, A25, Vølund m.v). Men der er jo også forskel på de forsk. gamle støbejernskedler, så ved andre passer pellx m.fl måske som fod i hose?

jeg ved ikke hvad det betyder for varmeudnyttelsen.

Hvor lang tid bruger du på at rense - og hvor ofte gider du at gøre det?

Og har du røgvendere i kedlen?

JKSkovdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2014 09:55
Mit fyr: Blackstar+ Fumus 25kw -
Areal: +300
Brændsel: træpiller og brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 10T

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af JKSkovdal » 01 okt 2014 22:28

Hvor ofte jeg gider at rense - Aldrig ;-) realistisk renser jeg efter ever 1t. forbrug, somregl først når der er fyldt under de nederste ribber i kedlen - jeg burde nok gøre det 2 gange ugentlig. rensning tager vel en lille time hvis man skal komme helt ind i hjørnerne på kedlen. Ulempen ud over design er at sneglen er ret meget i vejen også når man skal rense.

Jeg har ikke nogen røgvender i og ved ikke hvor man får sådan en fra.

du har ret det er en gul brænder 15kw mener jeg. Jeg mener jeg købte brænderen op til vinteren 2005.
Som jeg ser det er er det ikke en fordel at få brænder hovedet helt ind i kedlen, 30 cm længde ca. da vejen fra brænder til skorsten er tilsvarrende kortere - men som skrevet det er ikke noget jeg har eksperimenteret med - bare min egen lommefilosofi.

nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 02 okt 2014 06:02

mht til røgvendere - så er der et link herinde, hvor der er nogle billeder af en nogen en bruger selv har lavet.

På et andet forum har jeg læst at der er nogen som bruger 2 galger, en i hver side, lavet af 1/2" vandrør og fitting.
På "benene" inde i fyrkammeret, lå skamolplader løst, med et lille mellemrum ud til kedlens vægge, hvilket letter justering af luften. Ham der havde den sagde at to ting havde fået hans røggas temp. ned og forbrug ned - røgvendere og så brænderen i laveste effekt mulig.

har du solvarme siden du kan holde fyret slukke så længe?

JKSkovdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 okt 2014 09:55
Mit fyr: Blackstar+ Fumus 25kw -
Areal: +300
Brændsel: træpiller og brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 8543
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 10T

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af JKSkovdal » 02 okt 2014 11:47

ja jeg har vacum solfangere til brugsvand og tilkoblet centralvarme - og en brændeovn hvis det hele skal med icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Pillebrænder på Salemander kedel

Indlæg af nemocharley » 02 okt 2014 11:56

det skal det - jeg er født nysgerrig :) - tak for oplysning.


Besvar