Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brugt kedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

brugt kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 28 sep 2014 19:43

akrag skrev:Hvad hedder godkendelsen så efter 1-7-2014? ENxxx -x?
EN 303-5 klasse 5


Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

brugt kedel

Indlæg af WoodyHugo » 28 sep 2014 19:46

akrag skrev:Hvad hedder godkendelsen så efter 1-7-2014? ENxxx -x?
http://www.teknologisk.dk/ydelser/ds-en ... rad/2258,5

http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id135/0/42 stk 7 og stk 7 pr 1/7 2014

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

brugt kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 28 sep 2014 19:52

Mig bekendt er Danmark det eneste land der kræver klasse 5.
Fuldstændig tosset at stramme kravet fra kl3 til kl5 når gamle møgkedler såsom salemander og ribe fortsat må holdes i drift.
Der ville have været meget større miljø gevinst ved at gøre disse gamle gennemforbrændings kedler ulovlige og så være blevet på kl3.
Mange fine kl3 anlæg er gjort handelsmæssig værdiløse blot for at par procent i virkningsgrad og partikel udledning.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

brugt kedel

Indlæg af Bri_Jac » 29 sep 2014 10:34

Det forholder sig typisk således at da apparatet blev godkendt efter de gældende krav, kan der ikke ændres ved dette. Så mine forældrs gamle salamander kedel der blev opsat engang i slutnignen af 60'erne den er da fortsat i brug, kunne jeg sætte en bedre kedel op til få tusinde kroner, så ville jeg. Men nu skal det være en A-kedel, så ja vi beholder den gamle kedel...
Jeg kan fortælle at jeg har i et gammel snedkerværskted en tønde der er koblet på en muret skorsten, den er da fortsat lovlilg, den har ikke været i brug i 20 år, jeg betaler stadig skorestenfejerne for at rense det 1 gang årligt. da jeg så har muligheden for at sætte en anden brændeovn op på samme sted. Ellers skal jeg jo lige pludselig bygge en ny skorsten til et svimlende beløb...
Det gælder jo på samme måde med biler, en bil fra 20'erne er stadig lovlig at køre med, selv dem ikke har sikkerhedseler...
Ja lovgivning er en underlig størrelse...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

brugt kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 29 sep 2014 11:44

Bri_Jac skrev:Det forholder sig typisk således at da apparatet blev godkendt efter de gældende krav, kan der ikke ændres ved dette. Så mine forældrs gamle salamander kedel der blev opsat engang i slutnignen af 60'erne den er da fortsat i brug, kunne jeg sætte en bedre kedel op til få tusinde kroner, så ville jeg. Men nu skal det være en A-kedel, så ja vi beholder den gamle kedel...
Jeg kan fortælle at jeg har i et gammel snedkerværskted en tønde der er koblet på en muret skorsten, den er da fortsat lovlilg, den har ikke været i brug i 20 år, jeg betaler stadig skorestenfejerne for at rense det 1 gang årligt. da jeg så har muligheden for at sætte en anden brændeovn op på samme sted. Ellers skal jeg jo lige pludselig bygge en ny skorsten til et svimlende beløb...
Det gælder jo på samme måde med biler, en bil fra 20'erne er stadig lovlig at køre med, selv dem ikke har sikkerhedseler...
Ja lovgivning er en underlig størrelse...
Ja det er rigtig. Men f.eks med olietanke, dem kunne man godt gøre ulovlige når de overskred en vis alder, tæret eller ej. Så mon ikke det ville være muligt med kedler også hvis man virkelig ønskede det.


akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

brugt kedel

Indlæg af akrag » 29 sep 2014 13:59

Det I er inde på der, er politik! Og vores kære politikere er totalt utilregnelige hvad angår sund fornuft-drejer sig kun om stemmer(især op til et valg) og at kradse nogle midler ind så de kan lave fine ting i København og sende penge til Afrika osv,osv.....fortsæt selv. Gudnåde og trøste os hvis de sætter focus på vores fyringsanlæg for alvor!

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

brugt kedel

Indlæg af Bri_Jac » 30 sep 2014 09:31

John Skov Jensen skrev: Ja det er rigtig. Men f.eks med olietanke, dem kunne man godt gøre ulovlige når de overskred en vis alder, tæret eller ej. Så mon ikke det ville være muligt med kedler også hvis man virkelig ønskede det.
jo men en salamander er i støbegods, det tærer aldrig hvis kedlen står tørt... Så den kan kun dø pga dårlig effektivitet

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

brugt kedel

Indlæg af Idor » 15 nov 2014 11:40

Til trådstarter

Hvorfor tænker du ikke helt anderledes og sætter et pillefyr op med magasin. Det kører meget mere af sig selv og har mange muligheder.

Træet tager du så i skoven og laver. sælger det som meter stykker, eller savet og kløvet. Så er du fri for at tørre det og flytte rundt på det.

Pengene køber du så pillerne for.


Besvar