Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Her kan du indsætte en annonce hvis du ønsker at købe noget
Forumregler
Denne kategori kan bruges af alle der ønsker at købe noget.
Når varen er købt, skriver du dette i emnet samt låser det
meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange
Fødselsdag

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af meier » 26 sep 2014 00:17

Ja .. så fik jeg overtaget huset, og skal ha installeret pillefyr hurtigst muligt :-) lige set et brugt PH12 til ca 12.000,- men det var solgt ...men kender du nogen/har set noget fedt ...så gi lyd :-) overvejer også et nyt blackstar ... men er lidt i tvivl om alle de forskellige tilbud med dit og dat tilbehør .. hmm også lige set et mgm junior... til 20k ...

Bliver lidt forvirret over at et ph12 fx koster 50k fra nyt what ?? og MGM ca 30.000 ...er de meget bedre end fx et nyt scotte ??
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af J-B » 26 sep 2014 01:44

Du skal da ud og sparke fyr :great:
Der er en del gode pillefyr på markedet nu, det kommer an på hvad den skal kunne og hvor meget tid/hvor ofte du vil rense mv.
Du er selv inde på en blackstar fra NBE og den vil jeg anbefale, hvis uheldet skulle være der og der skal skiftes en sliddel, har du den ikke på lager, så er der en i nabolaget der har og stumperne er meget billige.
En anden fordel er at styringen er på nettet og hvis den opfører sig underlig, så kan NBE fortælle dig hvad du skal og hvis det ikke allerede er, så kommer styring med overvågning af strømforbruget af alle dele der er og sker der en afvigelse, så får du besked om at tjekke det, inden der sker et nedbrud.
Men prøv at se på de forskellige fyr hos brugerne, forhandlerne har jo deres syge moster du får med, hvis du køber den de vil sælge :oops:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af triumph » 26 sep 2014 10:48

min far skulle have nyt pillefyr
valget stod mellem scotte og MGM her var overvejelserne der blev gjort (sakset fra tiligere indlæg):


Min far skulle vælge mellem mgm junior og scotte mini for nogen måneder siden. Der skrev jeg denne opsumering over de overvejelser der blev gjort (sakset fra tidliger indlæg):

Jeg prøvede at forklare min far om fordelene ved mgm, og dem kunne han sådan set også godt se. Men han var nervøs ved at der kun var en forhandler, og han kom fra Herning (Gyrstinge vvs montere også MGM, men de har kun monteret 1 fyr, og har ingen reservedele liggende).
Og så er fyret relativt nyt / ikke så stor erfaringsdatabase.
Så da Levi gav ham et godt tilbud på en scotte mini inkl. instalation, hvor Så prisen på et komplet anlæg endte på det ½ af hvad installationen af en mgm ville have kostet. Så slog han til.

Jeg ville nok have valgt MGMén

Jeg prøvede at lave en opsummering til ham:

Doseringen af piller til forbrændingen sker ved hjælp af sneglen. Det er vigtigt at dosseringen er ensartet, for at forbrændingen bliver optimal.
Langt de fleste faldstokere har en flexsnegl. Dosseringen fra denne kan variere hvis pillerne ikke er lige lange, der er smuld, osv.
Man skal derfor også veje piller af ved skift af pillemærke / nye forsyninger.
MGMén far en kort fast snegl, så man er fri for afvejning, og snegl er efter sigende ikke følsom overfor smuld.

Det er vigtigt at alt luften deltager i forbrændingen, hvis noget af luften suser uden om bålet for man et større røggastab.
De fleste faldstokere brænder pillerne på en åben hærd. Hvis der kun brænder en lille mængde piller, vil jeg antage at en del af forbrændingsluften nemmere kan smutte uden om bålet, end det kan i en mgm hvor forbrændingen sker i et lodretstående brænderrør.

Rensningen af kedlen er nemmest på mgm. Brænderrøret er selvrensende, og kedlen har lodrette brænderrør med en spiral i hver rør.
Ved at hive i et håndtag kører spiral op/ned og renser røgrør. Så er det bare at tage aske ud, hvilket kan gøres uden noget svineri.
Jeg har dog set i manualen at kedlen skal skilles ad 1 gang om året. det er ikke noget jeg ved noget om, men efter billederne i manualen, så kunne det godt ligne noget bøvl...

På scotte skal hærd rengøres ca. hver 14 dag i fyringssæsongen, og kedlen rengøres 3 gange om året. Der skal selvfølgelig også tømmes aske.
Rengøring er hærd er hurtigt gjort, men skal gøres. rengøring af kedel tager kun ca. ½ time, men kan svine omgivelser.

Magasinet på MGM indeholder kun 96 kg = 2 døgn ved 10 kw, hvor scottens magasin indeholder 200 kg = 4 døgn ved 10 KW
Der kan tilkøbes et ekstra magasin til MGMén for 5000 kr

En scotte har den fordel at den består af en række enkeltdele der nemt og relativt billigt kan udskiftes enkeltvis
Her har du yderligt den fordel at hvis du vælger en forkert størrelse brænder/dit forbrug ændre sig, så kan man relativt billigt skifte brænderen på en scotte, hvis du giver den gamle i bytte

Klart flest fordele til MGMén. I mine øjne også nok til at forsvare prisforskellen.
Tilgangen til reservedele er dog meget dårligere ved MGM end scotte. Og så kræver det naturligtvis at man tror på produktet, når man vælger noget der ikke er solgt så meget af.
Det gør jeg, men da min far aldrig har haft pillefyr før, var han sværere at overbevise.


Her efter nogen måneders drift af min fars scotte mini tror jeg at min far valgt rigtigt ved at vælge scotten. Prisen var rigtig god, men det var mere at det er opbygget så det er super nemt at montere rumtermostat, vv prioritering osv. der spare piller osv. Og efter den første indregulering af min fars fyr 8 dage efter opsætningen, som alle fyr med flexsnegl bør have. Så har det kørt 100% snorlige

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange
Fødselsdag

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af meier » 26 sep 2014 11:53

FEDT indlæg

Ehmm - må lige ta fat i den omtalte "Levi" og høre ad... nu er jeg selv sådan en gørdetselv/oleopfinder type - så scotten lyder spændende .. det er bare lidt træls den er 90cm dyb MGMs 55 passer meget bedre... - og bare det at jeg får pillefyr i huset istedet for det gamle oliefyr fra 5o'erne ja om der så ryger 5-10% flere piller...er ikke så vigtigt..
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

nemocharley

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2014 12:22

PH12 må ikke genopsættes

- det kunne godt lyde som om at du er den rette til en scotte (der skal pilles lidt inden det spiller 100%) - men den har alle de ovennævnte fordele.

Pladsmangel - kender det. Måske du kan stikke sneglen gennem noget væg og trække piller fra et tilstødende rum?


meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange
Fødselsdag

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af meier » 26 sep 2014 15:31

nemocharley skrev:PH12 må ikke genopsættes

- det kunne godt lyde som om at du er den rette til en scotte (der skal pilles lidt inden det spiller 100%) - men den har alle de ovennævnte fordele.

Pladsmangel - kender det. Måske du kan stikke sneglen gennem noget væg og trække piller fra et tilstødende rum?

Jeg mener nu jeg kom frem til at PH12 var fremtids sikret og så god den ikke engang skulle gentestes : http://www.ph-energy.dk/Dk/Produkter/PH12.htm
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af John Skov Jensen » 26 sep 2014 15:40

meier skrev:

Jeg mener nu jeg kom frem til at PH12 var fremtids sikret og så god den ikke engang skulle gentestes : http://www.ph-energy.dk/Dk/Produkter/PH12.htm
Muligt, men den attest man finder på deres hjemmeside er "kun" en attest der viser at det er testet op mod kravene fra før 01-07-14. Så med den attest i hånden kan og må en fejer ikke godkende installationen

nemocharley

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2014 16:07

den var god nok til at klare kravene fra 2013 - den blev da også stående på DTI´s liste. Men nu er den altså væk fra listen.

meier
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 4 gange
Fødselsdag

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af meier » 26 sep 2014 16:16

nemocharley skrev:den var god nok til at klare kravene fra 2013 - den blev da også stående på DTI´s liste. Men nu er den altså væk fra listen.
Men den er jo stadig til salg til den nette sum af 58.000!!! ..såmn ikk den er godkendt - og dti bare ikk har opdateret ..woow - men vil da ringe hvis jeg faldt over en brugt :-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Pillefyr købes ca 10kw + skal kunne godkendes

Indlæg af triumph » 26 sep 2014 16:44

Der er mange gode pillefyr, men det går i hvertfald ikke galgt hvis man vælger MGM eller scotte.


Besvar