Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
martinec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 sep 2014 08:41

Nyt pillefyr

Indlæg af martinec » 26 sep 2014 09:23

Hej.

Er ny her på forum og tænker at der måske er en del fagligt kompetente mennesker herinde der kan rådgive omkring køb af nyt pillefyr.

Har en Villa på 350m2 med gulvvarme i stue og radiatorer på 1 salen. En metro 200 liter combi beholder og et Baxi multiheat 1.5.
Kører med German Pellets. Bruger typisk 6-7 tons om året og på elpatronen resten af året til varmt vand.

Huset er godt isoleret. 350mm i loft og 250 i vægge. Forholdsvis lav U-værdi..

Baxien kører sådan set upåklageligt. Det vi ønsker er blot noget mere "selvstændigt" i form af selvrensende, tænd/sluk osv. og et silosystem, således der ikke skal påfyldes hver anden dag.
Og at det fremadrettet kan køre året rundt da elvarmen er lige dyr nok.

Min vvs'er har anbefalet scotte/blackstar. Er der et bedre bud til vores setup? Har selv læst en del om RTB'en. Men der er så mange forskellige pillefyr at vælge imellem så der er svært at beslutte sig.

Så lidt arbejde/vedligehold som muligt ville være at foretrække.

Mvh
Tømreren :)


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af Brandsen » 26 sep 2014 09:33

Halløj i forum,

Velkommen til.

Jeg har både en Baxi 2,5 og en Scott Blackstar, og jeg vil bestemt ikke anbefale dig at udskifte
en velkørende Baxi 1,5 med en Scotte, så stor forskel er der ikke på vedligehold i form af
rensning og påfyldning af piller, så hvis du vil bruge penge på udskiftning, er der efter min
mening for lille forskel på 'indsatsen' med at holde en Baxi og en Scotte kørende, at det kan
retfærdiggøre investeringen.

Så bør du kikke på de mere fuldautomatiske pillefyr.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

martinec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 sep 2014 08:41

Nyt pillefyr

Indlæg af martinec » 26 sep 2014 09:43

Korrekt. Mit ønske var også noget mere fuldautomatisk.
Nogen der har erfaringer med RTB'en.. anbefalinger/kritik?

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af coctail » 26 sep 2014 09:54

Du kan også overveje en passat bioheat - så bliver det ikke meget nemmere.

Bioheaten er nok et af ældste selvrensende fyr der er på markedet og det er uden brug af kompressor.

Passat er et dansk produceret fyr, og hvis du holder til i det midtjyske, kan du jo besøge fabrikken i Ørum, mellem Viborg og Randers.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af pille bruger » 26 sep 2014 10:07

martinec skrev:Korrekt. Mit ønske var også noget mere fuldautomatisk.
Nogen der har erfaringer med RTB'en.. anbefalinger/kritik?
Hvad vil du vide om RTBén ?
Min 10 Kw har kørt super fra dag 1.
Foreløbig 1500 kg piller uden at jeg har rørt noget.

Styringen er V7 som mange kender allerede.
Brænderen er også kendt af endnu flere.

Kedlen er ny, og den er tæt, så iltstyring er et godt ekstra valg.
Du kan få pillesug, så bliver det ikke nemmere.

http://www.readytoburn.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2014 10:29

RTB, MGM, Bioheat, Pellux 100 (alle har deres eget forum, som i forskellig grad giver et indtryk af dem).... - synes jeg er gode steder at starte. Ønsker du at brænde flere penge af: Variowin el. Biowin fra Windhager, Hovals Biolyt, Hargassner, Biotech, eta, gilles

men som du selv siger der er mange.

den lille scotte er den mest prisstærke sammen med Biomax.

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Nyt pillefyr

Indlæg af Simonthk » 26 sep 2014 19:11

mon ikke noget RTB over 20 kw til den husstørrelse. Scotte/woody er semirensende hvor RTB vist nok bare klarer stort set alt selv.
Du kan dog tilkøbe ting til scotte/woody så du får den til at rense med trykluft osv, men tilkøber man sig til alle de ekstra features, så har man jo en RTB og det er samme mærke og samme kvalitet.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 26 sep 2014 20:53

Simonthk skrev:mon ikke noget RTB over 20 kw til den husstørrelse. Scotte/woody er semirensende hvor RTB vist nok bare klarer stort set alt selv.
Du kan dog tilkøbe ting til scotte/woody så du får den til at rense med trykluft osv, men tilkøber man sig til alle de ekstra features, så har man jo en RTB og det er samme mærke og samme kvalitet.
Et 20 kw RTB er for stor til det hus , hvis han kun bruget 6-7 tons kan et 10 kw klare det , så kan man heller ikke helt sammeligne et Scotte og et RTB , styring er det samme og brænderen også næsten , men RTB har trykluft rens af kedel og brænder , hvor der på Scotten" kun " er trykluftrens på brænder som extraudstyr , og til sidst så kan RTB komprimere asken i skuffen .
Et Scotte er ikke et fyr man skal bruge meget tid på , kun hvis man kan lide det icon_cheesygrin.gif , om vinteren fylder jeg magasinet hver 14 dag , og så renser jeg det en gang om måneden ,kunne godt lave længere interval , men det er nemt og huske og rense det til den første icon_cheesygrin.gif når jeg går over på sommerdrift passer det sig selv i 4-5 måneder , uden få fyldning af piller og rens af kedel
Tømrer hvis du er i tvivl og du skal vælge RTB eller Scotte så tag ud og se dem i drift , du er jo ikke grøn inde for pillefyr så du kan nok hurtigt vurdere om det skal være det ene eller det andet , begge er gode fyr der kan det samme styringsmæssig og det er ikke så lidt ,og der kommer nye ting til hele tiden :wink:

martinec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 sep 2014 08:41

Nyt pillefyr

Indlæg af martinec » 28 sep 2014 08:44

coctail skrev:Du kan også overveje en passat bioheat - så bliver det ikke meget nemmere.

Bioheaten er nok et af ældste selvrensende fyr der er på markedet og det er uden brug af kompressor.

Passat er et dansk produceret fyr, og hvis du holder til i det midtjyske, kan du jo besøge fabrikken i Ørum, mellem Viborg og Randers.

Bioheat virker også meget lovende. Havde en tanke om at bruge max kr. 50.000,- på et nyt setup


Besvar