Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sandfangsbrønd

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Sandfangsbrønd

Indlæg af MichaelK » 25 sep 2014 22:09

levi skrev:
Jeg ville nappe en 315 Liters tagnedløbsbrønd - vi får mere og mere nedbør, - så underdimensionér ikke din kloak :great:

(Jeg har forøvrigt et rigtig stort restparti af brønde og kloakrør/Fittings til rigtige gode priser....).
Jeg vil stille spørgsmålstegn ved påstanden om mere nedbør, som argumentation for at vælge en større
brønd? Afgangsrøret er 110 mm. på begge type brønde, de har altså samme kapacitet. En 315 virker som
en lidt større buffer, men det burde altså ikke betyde det store?

At så jeg alligevel anbefaler en 315, er mere af praktiske årsager. Desuden er en 315 den mindste brønd,
man senere må lave en ekstra tilslutning på (in-situ). Det er jo rart også at være en smule fremtidssikret :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Sandfangsbrønd

Indlæg af elpres » 25 sep 2014 22:10

MichaelK skrev:Jeg ville tage en 315 brønd, med 30 liters sandfang. Med mindre Du over året har meget skidt
i tagrenderne, så ville jeg tage en med 70 liters sandfang. Det er de 2 størrelser, der findes i
315. Det er rigtigt at 200 er den mindste brønd. Den er nemlig den mindste, som en klaprenser
kan komme ned i.

Officielt skal man rense og kontrollere sine sandfangsbrønde en gang om året, men med en
god størrelse brønd, kan man sagtens hoppe over et år eller 2. Men som sagt, det handler også
om, hvorvidt man har meget skidt i tagrenderne? (store træer tæt ved huset mv.).

Jeg har 2 stk. 315 brønde til mit tag. De blev etableret i 2008, og det har ikke været nødvendigt
at tømme sandfanget endnu. Og det er endda kun 30 liters sandfang.



Mvh.
Tak michael, jeg må ha fat i en 315mm med 30 liter sandfang, ser det ud til. :great:
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

levi

Sandfangsbrønd

Indlæg af levi » 25 sep 2014 23:28

MichaelK skrev:
Jeg vil stille spørgsmålstegn ved påstanden om mere nedbør, som argumentation for at vælge en større
brønd? Afgangsrøret er 110 mm. på begge type brønde, de har altså samme kapacitet. En 315 virker som
en lidt større buffer, men det burde altså ikke betyde det store?

At så jeg alligevel anbefaler en 315, er mere af praktiske årsager. Desuden er en 315 den mindste brønd,
man senere må lave en ekstra tilslutning på (in-situ). Det er jo rart også at være en smule fremtidssikret :great:



Mvh.
En 315 mm brønd har en større buffer som du selv er inde på - den anden fordel som du også er inde på er at man kan lave flere anboringer på den - og derved lede vandet hurtigere hen i en faskine med 2 "afløb" fra brønden.
Last edited by 2 on levi; edited 25 times in total

levi

Sandfangsbrønd

Indlæg af levi » 25 sep 2014 23:31

elpres skrev:
Jeg fandt en dimensionerings regne guide hos Lindab, og hvis man placerede nedløbet i midten af huset så der max var 9m tagrende på hver side så var det godt nok med ét nedløb.

Jeg må lave en liste til dig.. Jeg skal ikke ha vildt meget men du skal jo ha ryddet op på lageret, det må jeg jo hjælpe med.
Personligt ville jeg helt klart vælge 2 nedløb hvis du har 18 meter tagrende. - Som gammel blikkenslager ville jeg aldrig nøjes med et nedløb på så lang en strækning.

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Sandfangsbrønd

Indlæg af elpres » 26 sep 2014 06:43

levi skrev:
Personligt ville jeg helt klart vælge 2 nedløb hvis du har 18 meter tagrende. - Som gammel blikkenslager ville jeg aldrig nøjes med et nedløb på så lang en strækning.
http://www.lindab.com/dk/pro/software/b ... fault.aspx

jeg brugte denne beregner og satte endda regn intensisteten op til 150 l/s/ha, og den holder sig stadig inden for normen, med kun et nedløb.
Tagrenderne jeg har er 125 bredde og nedløbsrøret er 75 i dim.
hvis der på trods af hvad denne beregner "siger", hyppigt bliver oversvømmelse så må jeg jo gøre noget.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Sandfangsbrønd

Indlæg af Landlyst » 26 sep 2014 06:52

Helt enig med de andre en 315'er... Og så skal du lige lave en udluftning på faskinen så at den kan følge med ved skybrud.... Det har vi nemlig observeret for en del år siden er en god ide... Den kan du lave med en 50mm PEL slange f.eks. Noglesteder har vi ført den op i nærheden af faskinen, andre steder har vi ført den tilbage til brønden og boret den i et stykke over vandspejlet....

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Sandfangsbrønd

Indlæg af elpres » 26 sep 2014 19:08

MichaelK skrev:
Jeg vil stille spørgsmålstegn ved påstanden om mere nedbør, som argumentation for at vælge en større
brønd? Afgangsrøret er 110 mm. på begge type brønde, de har altså samme kapacitet. En 315 virker som
en lidt større buffer, men det burde altså ikke betyde det store?

At så jeg alligevel anbefaler en 315, er mere af praktiske årsager. Desuden er en 315 den mindste brønd,
man senere må lave en ekstra tilslutning på (in-situ). Det er jo rart også at være en smule fremtidssikret :great:



Mvh.
Jeg har tænkt lidt over det du skrev, og jeg tænker at du har ret.
Bufferen er ganske rigtigt større på en 315, men det må da betyde forsvindende lidt hvis den skal aftage regnvand fra en hel tagside, og når tilgang og afgangsrør er 110, så er det vel dem der sætter max kapacitet. Eller hva?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Sandfangsbrønd

Indlæg af MichaelK » 26 sep 2014 20:08

Ja, altså, hvis tilgangen er 75 mm. (nedløbsrør er normalt 75 eller 90 mm. på et normalt hus), og
afgangen er 110 mm., så vil brønden aldrig kunne løbe over.

Skulle det senere blive nødvendigt med flere tilslutninger, så skal man tage en 315 brønd. Det er
simpelthen ikke tilladt, at lave ekstra anboringer i en 200 mm. tagbrønd. Noget som både Levi og
jeg tidligere har nævnt.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Sandfangsbrønd

Indlæg af elpres » 26 sep 2014 20:35

MichaelK skrev:Ja, altså, hvis tilgangen er 75 mm. (nedløbsrør er normalt 75 eller 90 mm. på et normalt hus), og
afgangen er 110 mm., så vil brønden aldrig kunne løbe over.

Skulle det senere blive nødvendigt med flere tilslutninger, så skal man tage en 315 brønd. Det er
simpelthen ikke tilladt, at lave ekstra anboringer i en 200 mm. tagbrønd. Noget som både Levi og
jeg tidligere har nævnt.



Mvh.
Nåh ja, det er klart. Mit nedløbsrør er 75, så det er de 75 der sætter max.
Jeg tror altså, på trods af gode råd herfra, at jeg vælger en 200mm tagnedløbsbrønd, der er ikke meget plads hvor jeg skal grave den ned og jeg kommer helt sikkert ikke til at anbore flere tilslutninger på denne brønd, og hvis det ikke er nogen kapacitets mæssig fordel i at vælge en 315 frem for en 200 så ser jeg ingen grund til at vælge en 315'er. Desuden er der også prisen.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Sandfangsbrønd

Indlæg af elpres » 26 sep 2014 22:07

Men jeg kunne forestille mig at en 315'er fanger mere sand, end en 200'er.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Besvar