Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solvarme ønskes

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

solvarme ønskes

Indlæg af danni-nielsen » 25 jan 2008 23:12

hej her inde, jeg går og leger lidt med tanken om og få solvarme sat op.
det skal være sådan at det skal varme brugsvand op og overskuds varme skal går til centralvarmen.
men puha sån et anlæg er dyrt her hjemme her kigget lidt i vor broder land sveriege og fandt dette anlæg
http://verktygsboden.net/V06/shop/annon ... 5ngare.pdf
Er deette mån noget der kan bruges?
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: solvarme ønskes

Indlæg af søren ø » 26 jan 2008 10:48

Du kan vel finde anlæg i samme prisklasse herhjemme, evt. vvs eksperten. Det med at overskudsvarme skal gå i centralvarme kan vel laves med noget ventil værk, eller hvad. Lad os høre om nogle herinde har gjort det. Du har ret i at det bliver dyrt hvis du f.eks. skal have beholderen hvor det hele er indbygget. Går lidt i samme tanker, så kigger lige lidt med her.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Guldsmeden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 07 jan 2007 16:01
Mit fyr: DB 740 LE fra Stokergården
Areal: 220 + 50m2 udhus
Brændsel: Korn eller træpiller, alt efter pris.
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Årligt forbrug: ca. 7 T
Geografisk sted: Køge

Re: solvarme ønskes

Indlæg af Guldsmeden » 26 jan 2008 11:19

Prisen bliver vel også kun mere attraktiv af, at det er i svenske kroner. :great:
Men så er der jo lige det med fragtomkostningerne. :(

Kender du http://www.vvfs.dk ?
Hvis jeg var lokomotivfører på et damplokomotiv, ville jeg konstant hive i fløjten.

Tag vare på det uerstattelige !

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: solvarme ønskes

Indlæg af pelle » 02 mar 2008 10:51

Hej
Der er rigtig mange penge sparet. Hvis du lader være med et købe en færdigløsning.
Jeg var inde og se priser på vvs-grossisten . Der kan du plukke fra hylderne.
trevejsventil, 30-rør vacum,+ diverse undtagen varmtvandsbeh. 8000 kr incl m. Du kan snildt bruge 1/2 tommer jernrør til at forbinde det med. Nogle tror jern og kobber ikke kan sammen. Det er også rigtigt. Men det kræver ilt. Og det er ikke tilstede i en solvarmeanlæg. Du må ikke bruge galv.rør. Men gerne sort rør. En halvtommer er 16 mm indvendig. Så hvorfor bruge 15 mm kobberrør og dyre conex tilslutninger.


Ellers kontakt Ernst drastrup. mailernst@mail.dk
Han er rigtig god til at lave solvarme-diagrammer og komme med billige, gode løsninger
med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: solvarme ønskes

Indlæg af ibsoerensen » 02 mar 2008 18:25

jeg har en rørsolfanger (30 rør) idag har den ydet ca 7kw nok til varmt vand jeg har brugt kobberør det er nemmere (ingen gevindskæring og ikke ret meget fittings, 300 l vvb som nu er fyldt med 60 gr varmt vand (centralvarmen kører stadig der er kun 5 gr udenfor) bruger topspiralen til at få overskuddet ud til radiatorerne, men hvis du vil have et virkeligt supplement til opvarmning skal der mindst 2 rørsolfanger som kører gennem en varmeveksler og en lagertank og en del mere automatik og så begynder det at koste, hvis du fyrer med træpiller eller lignende er der ikke særlig god forrentning jeg har så valgt at koble vaskemaskine og opvasker på så bliver der en god forrentning jeg forventer at kunne spare ca 800-1000 kw ud over det varme vand til bad. total omkostning ca 17000 kr

mvh Ib Sørensen


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: solvarme ønskes

Indlæg af Falck » 02 mar 2008 19:44

pelle skrev:Hej
Der er rigtig mange penge sparet. Hvis du lader være med et købe en færdigløsning.
Jeg var inde og se priser på vvs-grossisten . Der kan du plukke fra hylderne.
trevejsventil, 30-rør vacum,+ diverse undtagen varmtvandsbeh. 8000 kr incl m. Du kan snildt bruge 1/2 tommer jernrør til at forbinde det med. Nogle tror jern og kobber ikke kan sammen. Det er også rigtigt. Men det kræver ilt. Og det er ikke tilstede i en solvarmeanlæg. Du må ikke bruge galv.rør. Men gerne sort rør. En halvtommer er 16 mm indvendig. Så hvorfor bruge 15 mm kobberrør og dyre conex tilslutninger.


Ellers kontakt Ernst drastrup. mailernst@mail.dk
Han er rigtig god til at lave solvarme-diagrammer og komme med billige, gode løsninger
med venlig hilsen
pelle
I forbindelse med samling af solfangere, er det ikke pågrund af tæring du skal bruge messing/kobber, men pga udvidelseskvosienten i jern kontra kobber, sammenholdt med det oftest store tryk i solfangere....

Jeg har ikke lige forstået hvorfor du syntes at der må bruges sort jern men ikke galvaniseret rør.
Hvis du taler om afiltet vand, så kan du blande alle arter, da det ikke tære. Husk at der skal 3 ting til tæring, ilt, vand og jern, og fjerner du den ene er du home free. Arbejder du derimod i brugsvand, så kan du gå fra galv rør og over i kobber, det skal dog bestræbes at der bruges en messing overgang, og evt t-stykker skal vende med kobber afgangen nedaf ( hvis der er et galv tee som skal ióver i kobber som går op ad, vil kobberionerne, i den tid vandet ikke er i bevægelse, falde lige ned i bunden af tee stykket = fremtidig tæring, vender du derimod teeet nedaf vil kobberionerne pakerer nede i bøjningen...... Det ser tosset ud men det virker :-)
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: solvarme ønskes

Indlæg af pelle » 02 mar 2008 20:37

Hej falck
Det er fordi glykol æder galverniseringen. og det vil ligge som opløste klumper og hindre passagen i systemet og lave en masse snavs. Du har da ret i udvidelseskvosienten med jern. men pakker du conex overgangen på jernrøret og skruer i bund. Er dette intet problem. Ernst drastrup i Arden har gjort det mange gange. Det er nu også ham der har fortalt mig det. Men jernrøret tåler jo ikke vand. så det der ligger uden for taget. Skal naturligvis være kobber. Jeg kan læse du er godt inde i sagerne med metaller og solvarme. Vidste du så også at når temp. er over 70-80 gr. i brugsvand sker der heller ingen tæring. Og det er rigtigt ved brugs vand skal kobber komme efter jern. Det opdagede baxi med varme spiralen i deres kedler. At 2-3 m efter kunne jernrøret tære, men ikke før den.
Jeg mener bare ikke det skal være prisen der hindrer folk i at udføre solvarme. Og kan man få fingre i brugte jernrør og div. fitings .ja selv pumpe og tryk eks og brugte kappebeh. Er det rigtigt godt. trykprøv med vandværks vand og tjek anoden. Hvis du ved temp. ikke kommer over kogepunktet i systemet eller sørger for dette, ved at tænde nogle radiatorer, kan du såmænd udføre solvarme med åben eks. på det højeste sted. Så sætter man lige en varmelås imellem. (Røret dykker ca 20 cm ned og 20 cm op) Så man ikke får for meget fordampning af væsken.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: solvarme ønskes

Indlæg af pelle » 02 mar 2008 21:46

hej
ang udvidelseskvosienten jern kontra kobber
Jeg bliver egentlig lidt i tvivl om de vacumfangere. De kan vist blive sindsygt varme. Det er mest plane fangere jeg roder med. Og ved dem kan det lade sig gøre.
Gad vide hvor høj temp. kan blive i sådan en vacum fanger?
mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: solvarme ønskes

Indlæg af Falck » 03 mar 2008 08:02

pelle skrev:hej
ang udvidelseskvosienten jern kontra kobber
Jeg bliver egentlig lidt i tvivl om de vacumfangere. De kan vist blive sindsygt varme. Det er mest plane fangere jeg roder med. Og ved dem kan det lade sig gøre.
Gad vide hvor høj temp. kan blive i sådan en vacum fanger?
mvh
pelle
Ja, skal man spille "klåge åge" så skal man jo også erkende når der er noget man ikke vidste, og jeg vidste faktisk ikke at glykolen åd galvaniseringen op.
Som du kan se på mit link her under, så er mine fangere også pladefangere, og jeg har valgt at køre med et tryk på 3,3 bar (alt hvad vandværket har) og det har jeg gjort ud fra den betragtning at kogepunktet derved er flyttet til omkring 150 grader.
Hvid du kikker på fx solfanger systemet fra vailant så køre de med åbne anlæg, såm tømmes når de ikke bruges, og det har de stor glæde ud af.
Mht prisen, så er det faktisk en fordel (min holdning) at købe de komplette sæt. Du får at det du skal bruge, og om du bruger kobberrør eller jern flytter altså ikke noget i det store perspektiv.
Det du skal bruge er:
Solfanger + beslag
Styring + dyklommer til do
ekspantionsbeholder (tryk)
sikkerhedsaggregat
pumpe (og den skal være lille 25/40 gerne ups)
varmtvandsbeholder med 2 spiraler
Skoldningssikring på brugsvandssiden !!!!! HUSK DETTE !!!!!! Det varme vand bliver he... varmt
Rør og koblinger
Kontraventil eller ligende for at forhindre selvcirkulation (ved pladefangere)

Og er der nogen der har planer om at vil forsøge sig skal i være velkommen til at rette henvendelse om det, jeg kan meget nemt lave en plukliste ud fra hvilken beholder samt hvilke fangere i har :great: På min hjemmeside er der iøvrigt også et enkelt billede at rørføringen mm af mit eget anlæg......
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: solvarme ønskes

Indlæg af pelle » 03 mar 2008 11:46

Hej Falck.
Det er super. Jeg tror der er mange der kan få glæde af din hjælp. Virkelig et godt initiativ. :great:
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar