Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af nyt fyr...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
hulubuluDK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 sep 2014 10:36

Valg af nyt fyr...

Indlæg af hulubuluDK » 22 sep 2014 10:46

Hej. Vi er flyttet ind på en stor gård (der skal opvarmes ca. 450 m2), og der er pt. et almindeligt (stort) brændefyr hvor der afbrændes almindeligt brænde. Da vi 3 små børn, og en travl hverdag, overvejer vi pille eller kombi pille/flis fyr - og gerne også med muligheden for at fyre med brænde. Vi har egen skov, og kan derfor selv hugge/kløve, men det er, som de fleste i dette forum ved, en ret tidskrævende proces.. Vi er omvendt også bekymret for om en investering i ren pillefyr, kan blive dyrt, hvis prisen på piller stiger. Vi kunne evt. supplere med flis (overvejelsen går her på at fælde træerne, og så få en maskinstation ud og lave flis (uden at have undersøgt hvad dette koster..) Jeg kan fra andre indlæg forstå, at man bliver glad for den frihed pillefyret giver - og måske derfor ikke i så høj grad bruger muligheden for at fyre med alm brænde? Jeg håber, at erfarende personer, vil give deres viden videre - så vi kan træffe en god beslutning :) - (inden der bliver alt for koldt:) På forhånd tusind tak for hjælpen! PS: jeg kan se at nogle taler om supplerende solceller.. jeg kan her nævne at vi har et stort solcelleanlæg, som dækker alm. el-behov, og lidt ekstra..


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Valg af nyt fyr...

Indlæg af Brandsen » 22 sep 2014 10:52

Halløj i forum,

Velkommen til.

Mange har den 'tvangstanke' at udskifte et gammelt fyr med et nyt, men hvis man har pladsen
til det, så er det da fint at lade brændefyret blive stående, og så have et nyt pillefyr parallelt
opkoblet.

Formoder du med brændefyr har en mega VVB, og så kunne du jo fint bulderfyre i brændefyret
i weekenden, når I allivevel går hjemme og hygger Jer på gården, og så ellers lade pillefyret
klare varmebehovet i dagligdagen.
Senest rettet af Brandsen 22 sep 2014 11:14, rettet i alt 1 gang.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Valg af nyt fyr...

Indlæg af nemocharley » 22 sep 2014 10:58

Jeg er enig med Brandsen.

Hvor mange penge vil i bruge på det? Ved du hvor mange rummeter der bruges årligt pt?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af nyt fyr...

Indlæg af HR LUCCA » 22 sep 2014 11:04

Du lader brændefyret blive stående , køber et pillefyr der passer til huset størrelse , så kan du selv vælge om du vil fyre med træ eller piller , tror ikke det kan svare sig for dig og fyre med flis , det er lige så stort eller større arbejde som at fyre med brænde , og et storkefyr koster også en del penge og der skal ses til det en gang imellem , hvis du køber et pille fyr , skal du bare have et Stort magasin så kan det nemt køre 14 dage uden der skal gøre noget , det er min mening , men der skal nok komme flere forslag for og imod icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Valg af nyt fyr...

Indlæg af MichaelK » 22 sep 2014 11:21

I øvrigt synes jeg til tider, at man overdriver frygten for de helt store stigninger
på træpillepriserne. Vel stiger de, men det ikke mit indtryk at de stiger mere end
det generelle prisindeks.

Jeg startede i 2007 med at give ca. 2300,-/ton for 6 mm. kvalitetspiller, og den
pris synes jeg sådan set ikke har ændret sig nævneværdigt. Faktisk er jeg blevet
meget skrappere til det med priserne, så jeg har de sidste år, ikke giver mere end
maks. 2000,-/ton, og ofte meget mindre Det skyldes dog primært, at jeg nu er
blevet ganske fortroligt med at importere pillerne fra Tyskland.

Vel kan man da finde dyre piller herhjemme, og til ganske ublu priser. Silvan sælger
eksempelvis 8 mm. træpiller til 3360,-/ton! Nuvel, det er inkl. fragt, men alligevel
håber jeg bestemt ikke, der er nogen købere til den pris?
Men som skrevet et billede på, hvor stort spændet er i priserne. Samtidigt er der
altså ikke noget, der skulle varsle de helt store stigninger i priserne.

Jeg er også enig med Brandsen, selvom jeg personligt ikke gider alt arbejdet med at
køre med et brændefyr. Jeg kender efterhånden en del, der er gået helt væk fra
brændefyring, og satser nu helt på træpiller. Derfor ville jeg personligt skrotte det
helt, og bruge ren træpillefyring. Selvom alle de gode intentioner er der, så vinder
dovenskaben som regel til sidst.


Mvh.



PS.:
Skulle der sidde nogen derude, og ikke tror på mit priseksempel fra Silvan, så se her:
http://eshop.silvan.dk/vare/bygningsart ... r-oe8-mm-5 :shock:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


hulubuluDK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 sep 2014 10:36

Valg af nyt fyr...

Indlæg af hulubuluDK » 22 sep 2014 11:45

Tak for de allerede informative - og hurtige svar! Skønt :-) Vi vurderer, at vi nok ville skulle bruge omkring 70-80 rummeter brænde på en alm vinter. Og jeg tror, at I nok har ret - det bekvemme vil nok hurtigt appellere.. Men kan nu også godt lide ideen med at bruge brænde i weekenden..
Vi har ikke lagt os fast på et bestemt beløb til købet. Men vil gerne give lidt mere for at det er langtidsholdbart - og har høj ydeevne. Er der nogle der kan anbefale et mærke/model? Eller noget man skal helt holde sig fra (hvis vi tager udgangspunkt i "ren" træpillefyr :)

nemocharley

Valg af nyt fyr...

Indlæg af nemocharley » 22 sep 2014 11:59

De helt dyre "Østrigerne" er de bedste - man får hvad man betaler for - MichaelK kan fortælle dig om glæderne ved sådant et fyr

Bioheat 25kw koster omkring 50k med tilskud ved Hedestoker - også et rigtig godt pillefyr men med et meget lille magasin, så fjernlager m. sug er nødvendigt. Baxis MG+25 er måske stadigvæk lovligt efter de nye regler pr. 1/7 2014 - .... men gad vide om 25kw er nok? Jeg ved ikke hvad 80 rummeter svarer til - og her er det også vigtigt at vide hvilket brændefyr i har nu og akkutankens størrelse måske også?

Hvor megen styring og automatik har i brug for, vil i helst være fri for rengøring osv osv.

the usual suspects i 20-35k klassen er pellux 100, atmos, scotte, mgm, rtb - de er indbyrdes ret forskellige.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af nyt fyr...

Indlæg af triumph » 22 sep 2014 12:58

Jeg ved ikke hvor stort et pillefyr der brug for, men du kan f.eks få en 30 kw scotte til under 30.000. Så prisen sammenlignet med flisfyr, udmader mm. Er meget beskeden. Komforten ved et pillefyr er meget højere end ved flis, og det kan lave vv om sommeren / brugsvand i overgangsperioder. uden sod/ på en økonomisk måde.
Ligesom Michael har jeg også oplevet at pillepriser har ligget meget stabilt. Da jeg fik pillefyr i 2006. kostede en liter fyringsolie under 7 kr, og et tons træpiller 1886 for 896 kg = 2,1 kr/kg
Nu giver jeg 2,06 kr/kg leveret. mens fyringsolien koster 11 kr/l
Selvfølgelig er pilleprisen steget lidt, jeg er bare blevet bedre til at finde de billigste priser

hulubuluDK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22 sep 2014 10:36

Valg af nyt fyr...

Indlæg af hulubuluDK » 22 sep 2014 14:56

Altså er jo allerede blevet klogere, men også med nye spørgsmål. Vi har ikke brug for varme om sommeren, og jeg tænker umiddelbart at pillefyret højest skal fodres en gang om ugen (nu jeg har valgt den magelige tilgang;).. Jeg synes næsten at udvalget er uoverskueligt. Søgte lidt og så så at der er noget der heddder RTB - som skulle være det nyeste nye?? Og er det merprisen værd? Dem der ligger i mellemklassen, er de same-same? Eller er der også der stor forskel? Kunne jeg være så heldig at der er nogen som kan anbefale montør i Hadsund/Mariager området? Hvis man skal opvarme 300-450 m2, er 25-30 kw - størrelsen jeg skal kigge efter? Der blev anbefalet produkt fra Østrig, men hvad med de danske?
Alt i alt virker det jo, som jer der har taget springet er tilfredse - og at man med lidt flid kan finde en god pris på pillerne. Igen tak for de brugbare svar/delte erfaringer

nemocharley

Valg af nyt fyr...

Indlæg af nemocharley » 22 sep 2014 15:19

jeg tør godt vove pelsen (selvom jeg ikke er ekspert eller ejer nogle af pillefyrene). RTB er NBE´s nylancering, som indtil videre tegner godt, MGM er også et kig værd, ligeså Pellux 100, som lige er barslet med en 30kw brænder - Pellux 100 kan uden de store xtraomkostninger tilkøbes med en 720l mafa silo, hvilket slår MGMs ca 600l forstørrede magasin eller rtbs 320kg magasin - omend det ikke er med meget.

De er ikke same-same

MGM er bygget som en østriger med integreret magasin, brænder, snegl etc. RTB har en ekstern brænder og snegl som Pellux 100 . ved RTB er det dog pakket pænt ind.

MGM har ry for at kunne æde selv meget ringe træpiller (som så kan købes billigt). Der er også forskelle i håndteringen, indstillingerne osv. - jeg tror ikke jeg fornærmer nogen hvis jeg siger at RTB´s to store forcer er et stort servicenetværk og en mængde styringsmuligheder (ikke at de andre to er helt bag om dansen på de områder).

mht rengøring asketømning etc er rtb og mgm en tand eller to bedre en pellux 100

Se lidt på det der skrives om dem herinde - tag ud og spark lidt fyr ved private.

meget løseligt har jeg sjusset mig frem til at jeres hus bruger cirka 100000kwh til varme? Men uden flere detaljer kan de rigtige udregningseksperter ikke hjælpe jer - sæt nu 35kw var den nødvendige størrelse?

som eksempel har jeg set en 12kw stoker varme 300 godt isolerede m2 op, og et andet hus på tilsvarende størrelse have svært ved at holde varmen med 22kw.

priser 47k for 30kw rtb m 320kg silo, 36k for mgm 25kw, pellux 100 m. 30kw brænder 35k - set sådan ved lidt hurtig søgning. Stk pris for pillefyr uden installation ekstrastor silo etc


Besvar