Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Claus Christensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 sep 2014 12:51
Mit fyr: Scotte blackstar 10kw styring 6.75
Areal: 130
Geografisk sted: Hadsten

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Claus Christensen »

Hej i forummet
Jeg har sat et scotte blackstar 10kw med styring 6.75. Jeg er absolut grøn i denne verden og det set tydlig efter en uges brug. Jeg satte værdierne for blæser efter manualens forskrifter. Kørte 360sek men snegl og vejede piller ( 1650g) og taster dette ind.
Askeskuffen er med sorte brændte piller og i brænder kunne jeg tage en klump på størrelse med en halv tennisbold ud.
Der er noget som er galt men hvordan starter jeg?

Håber der er nogen som vil hjælpe.

VH Claus

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af HR LUCCA »

Efter du har vejet pille af som du har gjort skal du stille flammen ved 10,50 og 100 % ydelse , der er en lille video her der måske kan hjælpe dighttp://mhes.dk/hjem-2/videoer/finjuster ... nding.html og når du har gjort det skal du lige skive og fortælle hvad din rense indstillinger er . på Mhes er der en masse indformationer der er værd og læse :great:
En ting der ikke beskrives så godt i videoen er justering af flammen , men når du har låst min og max ydelse feks i 10 % går du ind under blæseren 10 % og stiller på blæseren så flammen er som i videoen , hver gang du stiller på blæseren venter du 4-5 minutter med lukket låg , så ser du hurtigt til flammen , du kan kun regne med den de første sekunder da flammen får falsk luft når du åbner låget , når den er ok går du til 50 % osv under indstillingen skal du holde øje med temp da fyret ikke kan regulere hvis du feks låser det i 100% ydelse , under indstillingen kan du fyre lidt for fuglene ( de skal jo også have det godt ), når du er færdig med justering skal du huske og sætte min til 10% og max til 100 % igen :great:
Senest rettet af HR LUCCA 20 sep 2014 20:50, rettet i alt 2 gange.
Claus Christensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 sep 2014 12:51
Mit fyr: Scotte blackstar 10kw styring 6.75
Areal: 130
Geografisk sted: Hadsten

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Claus Christensen »

Tak for det, jeg prøver jeg. Du får svar tilbage. God lørdag
Claus Christensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 sep 2014 12:51
Mit fyr: Scotte blackstar 10kw styring 6.75
Areal: 130
Geografisk sted: Hadsten

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Claus Christensen »

Ok, ja det viser videoen ikke så godt, jeg synes ikke det gik til held i 10% effekt. Den kan ikke se lys. I lav effekt er blæser som udgang sat til 19% og midt effekt 25 og høj 30. Du spurgte til mine rense indstillinger. Det er hver 10 min 10 sek med blæs med 60%.
VH Claus
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af HR LUCCA »

Det kan godt være min ydelsen skal lidt op hvis den ikke kan se lys , men inden du gør det , så skal flammen i feks 10 % være så der lige kan ane sorte spidser , som når et stearinlys ryger , og så sætter du blæsertallet 1 op , så skal du også tjekke din lyssensor sider rigtig og er ren , hvis alt det er i orden og der ikke er ordentlig flamme går du ind i Autoberegning (i de gamle vers skorstenstræk) og hæver min ydelsen til det kan køre 10% ,og så skal du nok tjekke flammen i 10 % ydelse igen .
En sidste ting , hvis du udfylder din data under dit navn , med model og vers mm er det nemmere og hjælpe .
Rens kan du prøve og stille 10 min 4 sekunder og det dobbelte af dit blæser tal ved 100 % ydelse

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Lintz »

Vil ikke blande mig så meget i indstillingerne, da[tag]HR LUCCA[/tag] har helt styr på det, men vil bare sige at jeg for min del brugte nogle weekender på at få min Scotte til at køre fornuftig - men da det så var gjort, har jeg stort set ikke rørt ved indstilliner siden.

Og det er nu ca 3½ år siden.

- Så bare klø på - det betaler sig.....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Claus Christensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 sep 2014 12:51
Mit fyr: Scotte blackstar 10kw styring 6.75
Areal: 130
Geografisk sted: Hadsten

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Claus Christensen »

Tak Lintz, jeg er startet forfra med vejning af piller. Der ligger en fejl der kan jeg se. God søndag
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Lintz »

Claus Christensen skrev:Tak Lintz, jeg er startet forfra med vejning af piller. Der ligger en fejl der kan jeg se. God søndag
Nu blander jeg mig alligevel.

Lav 3 afvejninger og tag gennensnittet.

Skulle en af afvejningerne afvige stort fra de to andre - drop den og lav en ny.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af HR LUCCA »

Ja afvejningen skal være i orden og skal gøres med jævne mellem rum ind til den ca er det samme , det er også godt og lave ved pille mærke skift eller man kan se det er begyndt og køre dårligt :wink: men rormalt er det ikke nødvendigt og ændre på det når det først køre , jeg har ikke ændret på min afvejning i et par år icon_cheesygrin.gif
Claus Christensen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 sep 2014 12:51
Mit fyr: Scotte blackstar 10kw styring 6.75
Areal: 130
Geografisk sted: Hadsten

Jeg er absolut grøn og har brug for hjælp.

Indlæg af Claus Christensen »

Tak begge to. Jeg kan se at første vejning var 1650g og en uge efter altså idag er 3 vejninger 1400-1380 og 1395g .forstår ikke helt,men det er fakta. Så må jeg se om det skulle give en forskel

Besvar