Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 21 sep 2014 09:08

Anlægget kører fint når jeg selv betjener det - nu mangler jeg bare at få konen lært op i at tænde op når jeg er fx på kursus eller andet, det halter lidt der. Er ikk nemt at forklarer quinder det rent tekniske - eller er det bare mig???


ctn

Orlan Gasogen

Indlæg af ctn » 21 sep 2014 12:47

Sørg for at du har nogle kul stykker , som hun kan ligge på dyse sten , så fylder hun nogle stykker brænde ind lukker øverste låge , et par avis sider neders tændstik og så lige vente fem min , luk låge og så hive i håndtag og så vupti , det hele er så igang :-) vh. Christian

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa » 21 sep 2014 13:56

ctn skrev:Sørg for at du har nogle kul stykker , som hun kan ligge på dyse sten , så fylder hun nogle stykker brænde ind lukker øverste låge , et par avis sider neders tændstik og så lige vente fem min , luk låge og så hive i håndtag og så vupti , det hele er så igang :-) vh. Christian
God ide, ellers sørg for at have lidt træbriketter hjemme så går det som en leg.

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af pejle » 22 sep 2014 20:16

Her i huset bliver der også fyret når jeg ikke er hjemme. En ukrudtsbrænder af den med 11kg. gasflaske - det virker så godt at jeg selv bruger den.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa » 22 sep 2014 21:42

pejle skrev:Her i huset bliver der også fyret når jeg ikke er hjemme. En ukrudtsbrænder af den med 11kg. gasflaske - det virker så godt at jeg selv bruger den.
Kan du forklare hvordan ?


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af pejle » 22 sep 2014 22:17

Ja...

Hos os er det sådan at vi fylder akku tanke ved en fyring enten med et fyldt fyr med bøg (ved gran skal vi fyrer med mere) eller 3-4 poser briketter (variende efter ude temperaturen). Lader oftest fyret brænde ud.

Lukker øverste låge og spjæld åbent. Tænder gasbrænder og placere den i dysen fra den nederste låge. Skorstenstrække sikre at flammen går opad. Når der starter en sagte buldren slukkes brænderen. Blæser tændes og nederste låge lukkes. Efter et øjeblik lukkes spjæld og under forbrænding starter.. Det tager max 5 min.

Ingen avis eller andre urenheder. 11 kg.flasken har holdt mere end 18 mdr., hvor den også har brændt lidt ukrudt.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 26 sep 2014 15:55

Så fik jeg synet og godkendt min nye Orlan 25S af skorstensfejeren uden problemer. Prøvningsattest underskrevet og ligger sammen med synsbogen i fyrrummet.( ikke noget krav, jeg synes bare selv det er mest praktisk).

Så har jeg lige et spørgsmål til jer gamle Orlan-ejere: Hvordan får jeg skærmen af over blæseren? Uden ar skramme alt for meget, altså. Der ser ud til at sidde 4 clips af en slags inde bagved- kan man trykke dem sammen med en spidstang? Jeg syntes ikke det er vist særligt godt i manualen.

ctn

Orlan Gasogen

Indlæg af ctn » 26 sep 2014 16:37

På min orlan 18 tager man bare fat og hiver , det skulle være det samme på din vh. Christian

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af Zarge » 26 sep 2014 19:32

På min den gamle skulle begge låger være åbne, og så bare trække lige ud i skærmen, altså alle fire hjørner lige frem samtidig, hvis du forstår, så slipper klipperne... :-)

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 27 sep 2014 17:10

Zarge, det er forstået.....det var lige det jeg skulle fatte-at begge låger skal være åbne. Og nu forstår jeg bedre at du har lavet de der stilleskruer af gevindstænger osv jeg har set et eller andet sted :-)


Besvar