Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laveste effekt ved 16 kw?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Simonthk » 17 sep 2014 11:29

men triumph, du må også give mig ret I, at det er mærkeligt om du skulle bruge dobbelt så mange piller på at opvarme din kedel til samme temperatur som din far. For kedlen er den samme, varmen er den samme. Så du må have et gevaldigt varmetab ud af skorstenen sammenlignet med dit fars fyr, for der er ikke andre steder det løber hen, medmindre du har et større varmetab omkring dit fyr, eller dine varmerør.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af pille bruger » 17 sep 2014 11:45

triumph skrev: Da jeg skiftede min benekov ud med en scotte (i marts måned) lå ydelsen på fyret ofte omkring 5 kw. Scotten brugt dobbelt så mange piller som benekoven havde gjort.
Jeg lavede uendeligt mange forsøg for at få virkningsgraden op. Det der virkede var at køre ved højere last. (rumtermostater, hvor fyret kørte 80% last indtil rumtermostater slukker fyr)

Jeg kan konstatere at min far og jeg begge har en blackstar kedel. Min far´s er 10 kw, min 16 kw. Jeg bruger dobbelt så mange piller som ham i lavlast. det er altså ikke ligegyldigt om man bruger 8 kg piller pr døgn på at holde badeværelsegulvet varmt, eller man bruger 20 kg

Mig bekendt er der ingen regler der forhindre en producent i at få testet sin kedel ved en lavere effekt. Der er regler der siger at den testede lav effekt max må være (vistnok) 30% af max effeketen, og at fyret kun må markedsføres med en effekt der er 15% højere end test vørdien. Men jeg har aldrig hørt om at man ikke må teste ved en lavere effekt.

Derudover giver det jo nærmest sig selv at virkningsgraden falde ved lavlast. Når en 10 kw brænder ved 10% = 1 kw, så er der jo nærmest kun en glød tilbage når, sneglen giver en ny posion piller. Der suser jo en mængde luft uden om bålet.
Og hvis der er nogen der har målt en anstændig virkningsgrad under disse forhold, så må det være under optimale omstændighedder i et laboeratore. Ikke i virkligheden, hvor piller ikke har ens længde, der er smuld i silo, og det er 3 md siden sidste afvejning
Du må prøve igen at stille ind efter denne guide http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
Du har åbenbart været for hurtig.
At du ikke kan få det til at virke er ikke ensbetydende med at det ikke kan fungere ved lav effekt,
og derfor er det ikke nogen grund til at råde andre til ikke at bruge reguleringen fuldt ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af triumph » 17 sep 2014 12:15

Simonthk skrev:men triumph, du må også give mig ret I, at det er mærkeligt om du skulle bruge dobbelt så mange piller på at opvarme din kedel til samme temperatur som din far. For kedlen er den samme, varmen er den samme. Så du må have et gevaldigt varmetab ud af skorstenen sammenlignet med dit fars fyr, for der er ikke andre steder det løber hen, medmindre du har et større varmetab omkring dit fyr, eller dine varmerør.
Naturligvis har min far og jeg ikke samme installation (længde rør, isoleringsgrad osv)
Men det jeg mener betyder mest er størrelsen på hærden. Jeg lavede også en masse forsøg med skamol fætre. Det hjalp også på forbruget at at benytte en skamolfætter. Den formindsker areal af hærd, og tvinger luft ind i bålet.
Men på en 16 kw brænder, er der altså rig mulighed for luften til at suse uden om bål. Og husk at det ikke kun er hærdens længde der betyder noget, men også bredden, samt højde/bredde på den bagplade luften også kommer ud i gennem

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Harre » 17 sep 2014 16:09

Simonthk skrev:Står nok og skal vælge mellem 10 og 16 kw. Huset ligger lige på grænsen af det ene og andet, men har brændeovn. Så valget kommer også lidt an på forskellen og om den er der.

Den lille 10 kw kan jeg læse kan gå ned til 2,7 kw den 16 kw går ned til 4 kw.
Vil der være en brugsmæssig forskel på det her rent praktisk? Forstår at jo lavere den går ned, jo færre tændinger. Ønsker egentligt gerne et 10 kw da jeg håbede at isolere så meget I fremtiden, at det sku være nok, men sælgeren har lidt overbevist mig om 16 kw, for bare at være sikker på at der ikke er for lidt hvertfald (vil der aldrig værre hvis jeg bruger brændeovn).

Rent praktisk, giver det mig så en betydelig besparelse at vælge 10kw? Og en nemmere indstilling af fyret hvis det ikke skal tæske løs?

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Også læser jeg at scotte/woody har en betydelig strømforbrug på 129watt på teknologisk institut, men mon det helt stemmer?

Hvor stort er dit hus?

Kan ikke se noget på din profil!?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Ollii » 17 sep 2014 18:09

triumph skrev: Naturligvis har min far og jeg ikke samme installation (længde rør, isoleringsgrad osv)
Men det jeg mener betyder mest er størrelsen på hærden. Jeg lavede også en masse forsøg med skamol fætre. Det hjalp også på forbruget at at benytte en skamolfætter. Den formindsker areal af hærd, og tvinger luft ind i bålet.
Men på en 16 kw brænder, er der altså rig mulighed for luften til at suse uden om bål. Og husk at det ikke kun er hærdens længde der betyder noget, men også bredden, samt højde/bredde på den bagplade luften også kommer ud i gennem

Se nu kunne det jo være rigtig sjovt om farmand og dig byttede brænder en uge. Det ville give et reelt billede af din påstand. :great:

Ikke fordi jeg mener du tager fejl men kunne nu være meget sjovt.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af J-B » 18 sep 2014 00:41

Ollii skrev:

Se nu kunne det jo være rigtig sjovt om farmand og dig byttede brænder en uge. Det ville give et reelt billede af din påstand. :great:

Ikke fordi jeg mener du tager fejl men kunne nu være meget sjovt.

mvh.
Jeps, det ville være en fin eksperiment, men for at det kan bruges direkte, så skal alle tal (blæser, urstyring mv.) følge brænderen, dosering fra snegl skal selvfølgelig ikke ændres.
Der må ikke laves finjustering på dem, kun bytte, så vil det blive spændende at se, hvad resultatet er :great:

xkfc

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af xkfc » 18 sep 2014 07:48

J-B skrev: Jeps, det ville være en fin eksperiment, men for at det kan bruges direkte, så skal alle tal (blæser, urstyring mv.) følge brænderen, dosering fra snegl skal selvfølgelig ikke ændres.
Der må ikke laves finjustering på dem, kun bytte, så vil det blive spændende at se, hvad resultatet er :great:
Det ville være noget af en opgave, der kan være en del demontering for at få styringerne byttet.

Kan resultatet så overhovedet bruges? Justeringen af fyrene gøres jo ud fra de kriterier man har lokalt, så jeg tvivler på at mit setup og justering kan bruges andre steder, selv om det kører perfekt her.
Det kan jo også være at sneglen doserer anderledes, og det selv om det er samme piller og samme vinkel.

Kenneth

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Ollii » 18 sep 2014 12:48

xkfc skrev:
Det ville være noget af en opgave, der kan være en del demontering for at få styringerne byttet.

Kan resultatet så overhovedet bruges? Justeringen af fyrene gøres jo ud fra de kriterier man har lokalt, så jeg tvivler på at mit setup og justering kan bruges andre steder, selv om det kører perfekt her.
Det kan jo også være at sneglen doserer anderledes, og det selv om det er samme piller og samme vinkel.

Kenneth

Så vanskeligt sys jeg nu heller ikke det er. Sneglen, brænder stikket og 2 vingemøtrikker.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af Simonthk » 18 sep 2014 15:31

Jeg smider gerne lidt kr eftrer sådan et forsøg

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Laveste effekt ved 16 kw?

Indlæg af J-B » 18 sep 2014 17:33

xkfc skrev:
Det ville være noget af en opgave, der kan være en del demontering for at få styringerne byttet.

Kan resultatet så overhovedet bruges? Justeringen af fyrene gøres jo ud fra de kriterier man har lokalt, så jeg tvivler på at mit setup og justering kan bruges andre steder, selv om det kører perfekt her.
Det kan jo også være at sneglen doserer anderledes, og det selv om det er samme piller og samme vinkel.

Kenneth
Hvis det er samme type stik der er på brænderen, så er det da bare at bytte og lade blæsertal mv. følge brænderen, styring er der jo ingen grund til at bytte.
Selve afvejningen er jo allerede i styringen.


Besvar