Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drossel en VVB ned

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Drossel en VVB ned

Indlæg af newpas » 14 sep 2014 12:07

Kenneth. Du kan da ikke have ret! Hvis du afkøler 1L 40¤ mister du (ca) 40kcal. Hvis du afkøler 100L mister du da 100X så mange kcal?? :shock:


Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Drossel en VVB ned

Indlæg af Simonthk » 14 sep 2014 12:55

Hvis du kun bruger den 4 gange året, så køb en mindre som er nok. Kør den på høj temp mod legionella og tænd den når den skal bruges. Tap lidt af inden brug. Sætter du en til central varme, så luk af når ikke den er i brug.

xkfc

Drossel en VVB ned

Indlæg af xkfc » 14 sep 2014 21:07

newpas skrev:Kenneth. Du kan da ikke have ret! Hvis du afkøler 1L 40¤ mister du (ca) 40kcal. Hvis du afkøler 100L mister du da 100X så mange kcal?? :shock:
Sikkert rigtigt, men er det ikke temmelig simplificeret i forhold til tråden! Vi skal jo både have isoleringsgrad og overflade areal med i beregningen.
Jeg bor i et gammelt utæt murstenshus fra 1922, det kan man jo ikke bare sidestille med et 2020 0 energihus, og så over en kam sige at det koster 30000kw/h at varme 276m2 op :oops:

Energiberegning på simpelt matematisk niveau er en ting, den fysiske virkelighed kan sagtens indeholde en del faktorer der gør det lidt mere kompliceret at regne summen ud.

Som du regner på det, så er det jo totalt underordnet om jhjorsal har en VVB på 100, 1000l eller sågar 10000l for den sags skyld, og det tror jeg næppe er tilfældet i den virkelige verden.

Min holdning er at det er god latin at tilpasse VVB størrelsen til behovet af varmt vand.

Kenneth

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Drossel en VVB ned

Indlæg af jhjorsal » 14 sep 2014 21:29

Simonthk skrev:Hvis du kun bruger den 4 gange året, så køb en mindre som er nok. Kør den på høj temp mod legionella og tænd den når den skal bruges. Tap lidt af inden brug. Sætter du en til central varme, så luk af når ikke den er i brug.
Er 30 for lidt hvis den skal kunne trække et bad for en person, og kan man få dem med centralvarmetilslutning i en ikke metro udgave til en formue
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

xkfc

Drossel en VVB ned

Indlæg af xkfc » 15 sep 2014 07:22

Jeg tror der skal 60l til, men vil dog anbefale Metro eller Vølund. De er ganske vist dyrere i indkøb, men de holder længe og er ordentlig isoleret.


Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Drossel en VVB ned

Indlæg af Simonthk » 15 sep 2014 09:19

jhjorsal skrev: Er 30 for lidt hvis den skal kunne trække et bad for en person, og kan man få dem med centralvarmetilslutning i en ikke metro udgave til en formue
Det kommer an på ens bad behov. Piger med langt hår kan måske vaske hår 2-3 gange og bruger meget vandstråle plus varme. Hvor jeg selv står med lav stråle og vasker én gang og det kan helt sikkert lade sig gøre.
Om du kan få en billig vvb er virkelig noget du selv må søge efter.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Drossel en VVB ned

Indlæg af jhjorsal » 16 sep 2014 05:50

Jeg kunne vel også bare købe en 15 l + en 30 l VVB også kører dem i serie, så kunne jeg nøjes med at have den ene tændt, når der ikke skal bades. 15 oh 30 l VVB fra Metro koster jo nærmest ingenting i dba.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Simonthk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 15 aug 2014 02:34

Drossel en VVB ned

Indlæg af Simonthk » 16 sep 2014 07:29

Nej men 2 er dyrere strøm. Men helt sikkert mulighed. Men du kan lige så vel købe 60 så. Det er bagateller vi er nede i nu især hvis ikk de altid r tændt

xkfc

Drossel en VVB ned

Indlæg af xkfc » 16 sep 2014 07:56

jhjorsal skrev:Jeg kunne vel også bare købe en 15 l + en 30 l VVB også kører dem i serie, så kunne jeg nøjes med at have den ene tændt, når der ikke skal bades. 15 oh 30 l VVB fra Metro koster jo nærmest ingenting i dba.
En VVB er en sliddel, derfor er de nok billige som brugte, specielt de små fra Metro har jeg ikke den helt store fidus til. Jeg har selv været med til at skifte en del. Typisk bliver de installeret og så får de bare lov at køre til de er færdige, der er nok ikke mange der checker og evt. udskifter anoden selv om det er en god ide.

Hvis der senere skal bades kan man godt blive ked af at det er el frem for piller der varmer vandet op.

Jeg har selv lige lavet 2 stk udekøkkener, der brugte jeg en 5l fra Biltema, de virker fint og har den rigtige størrelse, jeg har slet ikke kigget på energitabet, da det jo ikke betyder meget fordi de er i brug få timer om året, men jeg aner ikke hvor længe de holder, det må tiden vise.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Drossel en VVB ned

Indlæg af jhjorsal » 16 sep 2014 08:54

xkfc skrev:Fås 15 og 30l overhovedet med varmespiral? Jeg mener at 60l er den mindste, ellers er vi jo ovre i ren el.!
Nej de fås kun som el, jeg fandt bare en 15 l til 375 med en ny sikkerhedsventil, og sikkerhedsventilen alene koster 450, tanken var bare så kunne det kører indtil jeg fik brug for badevand, og i nød kunne jeg koble en 30 l i serie. Men ud fra hvad jeg ellers lige kan finde, så ender jeg stadig ved den 2 år gamle 100 l Tesy Combi VVB med sikkerhedsventil til knap 400,- som det bedste køb, jeg kan ikke finde nogen 60 l combi uden at den koster, og hvad kan det koste at varme en 100 l op 4 gange om året.
Så valget står pt. på Metro 15 l VVB uden combi som en midlertidig løsning, eller Tesy 100 l med combi der dog ikke bliver tilsluttet fyret i første omgang.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar