Gulvvarme temperaturstyring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
kjdedk
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2011 07:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 6 tons

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af kjdedk »

Hej

Vi har i mange år brugt 3 termostater til at styre gulvvarmen. Stue, bryggers/køkken/gang, badeværelse, så der var lidt varmere på badeværelset.

Men har hørt fra en bekendt, at det er bedre at styre temperaturen ved hjælp af termostat til indgangstemperaturen til gulvvarmen, og så lade den køre konstant på ex. 20 grader overalt i huset.

Så derfor har jeg lige et par spørgsmål, men først lidt info om anlæg.

Har et ekstern fyrrum i værksted, som ligger ca. 5 m. fra huset.
Rør til hus ligger i et gammelt isoleret betonrør 1½ m.nede, så der er naturligvis noget energitab ad den vej.
I huset er der en kombivandvarmer, der både kan varmes med centralanlæg eller elpatron.
Gulvvarmeanlæg ligger midt i huset, og dækker også varme til 1.sal som har radiatorer.

Er det korrekt at det er bedre at styre indgangstemperatur end med termostater?
Bruger det flere piller at køre på den måde?


Kjeld

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af Flemming DJ »

Har du ikke en blandesløjfe/gulvvarmeshunt med regulering af fremløbstemperaturen til gulvvarmen? Eller render der "fyrvarmt" vand rundt i gulvet?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
pendec

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af pendec »

Mit gulvvarme anlæg kørte på samme måde i flere år indtil jeg fik gulvvarme styring på med pumpe. Så blev det præcis som forklaret, at kun når gulvvarmen skulle bruge f.eks 30grader og det var lavere, så fyldte den på.
Du checker bare f.eks vvs-eksperten for gulvvarme styrings anlæg til X antal faser. Det koster fra 4000,- og meget højt op afhængig af mærket du vælger.

Jeg fik desværre også skiftet pillefyr omkring samme tid som jeg fik gulvvarme styring på, så gevinsten var svær at se, da jeg kun havde kørt i 1 sæson.
Men det burde klart være en fordel at have gulvvarme styring end at sende 60grader direkte ud i gulvet, og det er kun når du har beton, er der trægulv så ødelægger du desværre gulvet hurtigt, de skulle efter sigende jo ikke kunne klare 60 grader pexrør under brædderne.
kjdedk
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2011 07:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 6 tons

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af kjdedk »

Hej
det er ikke fyrvarme i gulvet. Som beskrevet er der termostat på indgangen til gulvvarmen og skal ikke i vvseksperten og købe noget som allerede kører.

Det er betongulve med enten træ eller klinker ovenpå.

Fyrvarme ind i huset fordeles til vandvarmer, radiatorer på 1. sal og så gennem termostat til de 7 gulvvarmekredse. Har købt solfanger til garage som kobles sammen med pillefyr og stor vandvarmer i fyrrum.

Så spørgsmålet er om det er dyrere at køre med termostatstyring af indgangsvandet til gulvvarmen i forhold til at køre med rumtermostater.
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af frølårsraketten »

Hej

Du spørger: ... om det er dyrere at køre med termostatstyring af indgangsvandet til gulvvarmen i forhold til at køre med rumtermostater.

Det er vil lige dyrt, hvis du har samme temperatur i rummet ;-) Lidt et spørgsmål a la hvad er højest: et tordenbrag eller Rundetårn!

Den første løsning giver ingen komfort. Du er jo nødt til at justere hele tiden efter behov. Den anden giver mere komfort men en dårlig styring, idet der er stor tidsforskel mellem når termostaten kalder på mere varme, til der rent faktisk bliver varmere.

Gør som mig. Hvert rum med gulvvarme har returtermostat til gulvvarmen og mindre radiatorer med alm. termostat for at fange de hurtige udsving, der kan være p. gr. af vejrliget.
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

pendec

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af pendec »

kjdedk skrev:Hej
det er ikke fyrvarme i gulvet. Som beskrevet er der termostat på indgangen til gulvvarmen og skal ikke i vvseksperten og købe noget som allerede kører.

Det er betongulve med enten træ eller klinker ovenpå.
Når jeg skriver gulv varmestyring så er det ikke den elektroniske styring som bruger rumtermostater. Der mener jeg shunt + separat termostat til temp på fremløb + lukket cirkulation til faserne. Elektronikken har du jo allerede, det forstår jeg godt.
Der er sikkert en som kan forklare det bedre, hvis du ikke mener vvs-ekspertens billeder til gulvvarmestyring er gode nok. (og ignorer lige elektronikken på billederne, så forstår du nok hvad jeg mener)
kjdedk
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2011 07:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 6 tons

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af kjdedk »

Her er billede af dyret. Så er det måske nemmere at kommentere.
kjdedk
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2011 07:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 6 tons

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af kjdedk »

pendec

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af pendec »

:) Så ligner det jo noget nu, og det som jeg mente, så har du jo allerede temp styring på.

Jeg har ingen rumtermostater og styrer så kun på gulvvarmen når den er tændt. Det er nok klart der er lidt at spare på riumterrm's, desværre så kan radikale temp skift jo betyder den står stille i 12 timer, og så koster det en del at varme op igen. Jeg har så valgt rumterm's fra her.
kjdedk
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2011 07:36
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 6 tons

Gulvvarme temperaturstyring

Indlæg af kjdedk »

hej..

Det er lige præcis den overvejelse jeg mener.

Hvis det styres via indløbstermostat så vil den jo hele tiden køre samme temp uanset hvordan vejret arter sig og uanset om vi åbner for hele hytten i en kort periode.
Hvis det styres af rumtermostat vil det jo køre op og ned, og når der så er godt vejr eller temp bare er kommet over, vil det lukke ned, og skal varme op igen.

Det er den difference jeg er interesseret i at vide om det er peanuts eller der er en reel forskel der er værd at tænke på.

Kjeld

Besvar