Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af Nybegynderen » 11 sep 2014 22:41

Jeg står overfor at skulle have mit første pillefyr :great:

I den forbindelse føler jeg mig til tider på noget bar bund må jeg indrømme.

Jeg har haft kig på et BioMax 16 kw, men grundet for lang ventetid på denne (ny serie) har jeg droppet den igen.

Jeg er nu ovre i at EkoHeat 15 KW med 450 L silo til. Jeg læser både meget godt, men også noget skidt om denne model. De problemer der har været ligger ca. 2 år tilbage og skulle være (så vidt jeg kan forstå og høre) være ude af verden igen.

Er der nogen der har erfaringer med EkoHeat (nyere erfaringer) og hvis man ikke skal vælge den (til jer der mener det er noget skidt), hvad skal man så vælge?

Mit hus er på 204 kvm.

Sidste spørgsmål går på skorstenen. Mit hus er fra 1927 oprindeligt og har haft træfyr (fast brændsel) som skiftes nu her. Mon min skorsten er god nok - eller skal jeg have den tjekket efter? OG skal man have skorstensfejer til at godkende fyropsætningen uanset hvad?

På forhånd tak!!


xkfc

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af xkfc » 12 sep 2014 08:14

Min kollega på jobbet har et Ekoheat, han er meget tilfreds, han savner dog interface.
Den nye Biomax ser rigtig fin ud på videoerne. Det virker utroligt simpelt.
Min skorsten er fra 1922, bortset fra at den er for stor, så klarer den opgaven, men der måtte 2 trækstabilisatorer i.
Det er under alle omstændigheder skorstensfejeren der skal godkende installationen, så det er en god ide at tage han med på råd inden du går i gang, det er nemmere at ændre nogle planer, et at skulle lave noget om.
Jeg kan anbefale dig at tage ud og besøge eksisterende anlæg, hvis der er solgt mange Biomax har vvs-eksperten måske en liste over folk man kan besøge. Su kan også lave en tråd med hvor du bor, og at du gerne vil ud og "sparke fyr" så vil jeg tro at nogen inviterer. Du er meget velkommen til at komme og se og røre en Scotte.

Kenneth

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af Nybegynderen » 12 sep 2014 08:29

Hvor bor din kollega og hvilken model har han stående? Det kunne da være spændende lige at sparke lidt fyr som du siger. Det er generelt alletiders med sådan et sted her til gode råd og udveksling af erfaringer.

Jeg kommer jo til at lyde direkte uvidende, men hvad er trækstabilisatorer og hvad koster det at få sådan nogle sat i? Og er det installatøren af fyret eller skorstensfejreren som gør det?

- og interface er...? Har læst en masse, men er meget grøn på området.

BioMax'en er der for stor usikkerhed om leveringstid på og det bliver jo snart køligt..

jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Modtaget likes: 1 gang

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af jakob40004000 » 12 sep 2014 08:32

Jeg var lidt i samme situation som dig, og jeg måtte få en skorstensfejer til at montere et indvendigt stålrør i skorstenen for at optimere trækket. Jeg mener det endte på omkring 8.000 (hvis man selv kan sådan noget, så sikkert væsentligt mindre!)

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af Nybegynderen » 12 sep 2014 08:36

Gjorde han det før eller efter installation af pillefyret ? - og var det af effektivitetsårsager eller sikkerhed?

ER det muligt at installere en trækstabilisator efter fyret er taget i brug?
Last edited by 1 on Nybegynderen; edited 12 times in total


jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Modtaget likes: 1 gang

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af jakob40004000 » 12 sep 2014 08:39

Det var nogle måneder efter. Der var voldsom mange problemer i starten, bl.a. med buldren og drift. Ekopower mente det skyldes skorstenen, og derfor blev det skiftet af den lokale fejrer. Om det havde været nødvendigt idag ved jeg ikke :/

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af Nybegynderen » 12 sep 2014 08:52

ER det muligt at installere en trækstabilisator efter fyret er taget i brug?

@Jakob. Hvordan fungerer dit EkoHeat ellers? Hvilken model har du?

xkfc

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af xkfc » 12 sep 2014 09:00

Kollegaen bor i Nibe området, men jeg laver desværre ikke aftaler for andre end mig selv, det er jo ikke alle der inviterer folk ind. Det er smartest at du oplyser hvor du bor, så skal der nok være nogen i nærheden. Evt. kunne du tage fat i Ekopower, de har måske en liste.

Interface kan du se her http://www.itob.dk/pillefyr som er det gamle system, og er mit anlægs aktuelle status, det nye system er her http://stokercloud.dk
Det er meget individuelt om man har noget at bruge interface til, men det er rigtig smart at justere fyret ind efter og i evt. fejlsituationer er det også fikst. Samtidig kan man få alarmer som Email eller SMS, og hvis du har en smartphone kan du følge fyret live uanset hvor du er i verden.

xkfc

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af xkfc » 12 sep 2014 09:08

Trækstabilisatorer kan normalt fint eftermonteres.
Deres funktion er at lede overskudsluft uden om brænder og kedel, for meget luft vil gøre forbrændingen mager, og køle kedlen.

jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Modtaget likes: 1 gang

EkoHeat 15KW - for og i mod?

Indlæg af jakob40004000 » 12 sep 2014 09:10

Nybegynderen skrev:ER det muligt at installere en trækstabilisator efter fyret er taget i brug?

@Jakob. Hvordan fungerer dit EkoHeat ellers? Hvilken model har du?
Det fungerer ganske glimrende og jeg bruger meget lidt tid på det - men det er efterhånden også på tide! Der har været voldsom mange problemer hos mig, og det ærger mig lidt at fyret allerede ser hærget ud pga. de mange service.


Besvar