Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lugt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Soren - 60
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 sep 2014 23:07

Lugt

Indlæg af Soren - 60 » 06 sep 2014 23:42

Hej, kan lugte røg i fyrrummet hvordan undgår jeg det. Har lige installeret scott 10 kwv for 2 mdr siden.
Senest rettet af Soren - 60 07 sep 2014 00:25, rettet i alt 1 gang.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Lugt

Indlæg af Tom_AT » 07 sep 2014 00:19

Undlader at fyre :-D

dannidines

Lugt

Indlæg af dannidines » 07 sep 2014 05:56

Hej Soren,

Tom har ret, men så kan jeg gætte dit næste spørgsmål :D så lad os fejlsøge på anlægget i stedet.

Er det lige efter opstart du kan lugte røgen, eller er det konstant? Grunden til jeg spørger er, om grunden evt. skal findes fra skorsten og ud mod kedlen (røgrør/kedel/blæser) eller om det er skorstenen (kort skorsten/stor lysning/ingen træk/placering af trækstabilisator/kuldebro ved stålskorsten osv)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Lugt

Indlæg af MichaelK » 07 sep 2014 05:59

Der er vist noget med, at en Scotte ikke er helt tæt? Der kan derfor opstå en smule
røglugt, især under opstart, men den skulle forsvinde igen når fyret er blevet godt
varmt.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Lugt

Indlæg af pille bruger » 07 sep 2014 07:01

Lav en pilleafvejning, og evt. reducer Optændings mængde til 60.
Er styringen på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


knaldhatte
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 07 dec 2011 19:26
Mit fyr: Scotte mini 10kw
Areal: 170
Brændsel: German Pillets
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: !
Årligt forbrug: !
Geografisk sted: Fredericia

Lugt

Indlæg af knaldhatte » 08 sep 2014 21:37

MichaelK skrev:Der er vist noget med, at en Scotte ikke er helt tæt? Der kan derfor opstå en smule
røglugt, især under opstart, men den skulle forsvinde igen når fyret er blevet godt
varmt.


Mvh.

Har en 10kw Scotte. Vores står inde i huset i forlængelse af bryggers. Hvis der var den mindste røg ville vi lugte det, og var den det mindste utæt og først blev tæt når den blev varm. Så røg den direkte retur. Det er under al kritik hvis noget ikke er tæt bare fordi det er koldt. Så det sku en ommer med den røver historie, og vores kører året rundt, om sommeren med VVB Prio, så der starter den nok 2-3 gange om dagen, og er kold hver gang.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Lugt

Indlæg af WoodyHugo » 08 sep 2014 21:50

knaldhatte skrev:

Har en 10kw Scotte. Vores står inde i huset i forlængelse af bryggers. Hvis der var den mindste røg ville vi lugte det, og var den det mindste utæt og først blev tæt når den blev varm. Så røg den direkte retur. Det er under al kritik hvis noget ikke er tæt bare fordi det er koldt. Så det sku en ommer med den røver historie, og vores kører året rundt, om sommeren med VVB Prio, så der starter den nok 2-3 gange om dagen, og er kold hver gang.
Hvilke kedel er det ? det er blackstar kedelen der er utæt under opstart .

nemocharley

Lugt

Indlæg af nemocharley » 08 sep 2014 21:51

det er ikke en røverhistorie - der er mere end en her på forum, som har fortalt om deres utætte black star kedel.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Lugt

Indlæg af MichaelK » 08 sep 2014 22:00

knaldhatte skrev:

Har en 10kw Scotte. Vores står inde i huset i forlængelse af bryggers. Hvis der var den mindste røg ville vi lugte det, og var den det mindste utæt og først blev tæt når den blev varm. Så røg den direkte retur. Det er under al kritik hvis noget ikke er tæt bare fordi det er koldt. Så det sku en ommer med den røver historie, og vores kører året rundt, om sommeren med VVB Prio, så der starter den nok 2-3 gange om dagen, og er kold hver gang.

Prøv lige at lave lidt research på forummet, inden Du slynger beskyldninger ud i luften.
Det ville klæde dig at gøre det til en vane. Desuden var min tekst tilpas dækket med
spørgsmålstegn, til at indikerer at jeg ikke var 100% sikker i mine observationer. Det
gik så åbenbart din næse forbi.

Men som senere kommentarer i denne tråd viser, så er der jo noget om snakken.




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

xkfc

Lugt

Indlæg af xkfc » 09 sep 2014 11:31

Det ville undre mig om min OPOP kedel er helt tæt, min kedel er fra 09' og der er bare boret et hul så jeg med en aksel kan styre en plade der bestemmer antal gennemløb i røgvenderen, mit låg til brænderen ligger bare løst, og der er ikke lukket af fra blæseren og ind til forbrændingen, så der er minimum 3 steder hvor der kan være lidt utætheder. Låget til røgkanalerne samt låget til askeskuffen og mellem brænder og kedel burde være tæt, disse steder er spændt fast og der er pakning imellem.

Mon ikke de fleste systemer er en smule utætte hvis man gennemgår dem lidt nøje. Spørgsmålet er vel om det er et større problem?

Jeg har ingen problemer med røg ud af kedlen, det gælder jo om at have et godt og stabilt træk i skorstenen, så burde lugtgenerne være nærmest = nul.

Om det så altid er muligt at have godt træk i skorstenen, samtidig med at trækket ikke må blive for stort...tja..

Kenneth


Besvar