Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken størrelse fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 02 sep 2014 11:17

ArneG skrev:Nu har jeg kigget lidt rundt og tænker umiddelbart at et 10 kw Scotte pillefyr med en Blackstar kedel og en 15 kw Attack brændekedel tilsluttet 1500L akku tank var en løsning? Derudover var tanken at skifte den gamle varmtvandsbeholder ud med en ny Metro combi vandvarmer, men er det helt tosset at den kan køre på el i de varme måneder af året? Som sagt står mit fyr ca 30 meter fra huset så der går alligevel lidt tabt under vejs.
Et andet spørgsmål melder sig så på banen og for de erfarne er det nok et dumt spørgsmål. Men i en del tråde frarådes det med en stoker som jeg oprindeligt overvejede, men umiddelbart er virkningsgraden da ens? Scotte har 91-93% Attack 86% og CN stokerfyret på 92% så hvorfor den store modstand?
Hvis du ser på attesten så viser den en bundydelse på 83.1% ved 2.9kw - og ganske rigtig 92,2% ved over 15kw - dit hus vil sandsynligvis kun aftage omkring 3-6kw i lange perioder - scotten som du ser på er omkring 90% ved 2-3kw

CN 15 er kun testet på træpiller og godkendt til klasse 3. Den kan ikke matche attack kedlens 86% ved brænde - det er to helt forskellige kedel konstruktioner, der skal til for optimal forbrænding af træpiller eller af brænde.

Atmos kedlen og Värmebaronens Biomax er mig bekendt de to kedler der kommer tættest på at få de to ting til at spille sammen i den samme kedel (Biomax er i realiteten næsten to kedler i en enhed). Du får en bedre fleksibilitet og udnyttelse ved at skille de to ting ad - uanset om du vælger passat, biomax eller scotte og attack, orlan eller atmos. Og så er det ike så dyrt at købe to kelder, som man måske skulle tro - selvom der på installationssiden naturligvis er mere der skal anskaffes og laves.

Jeg håber nogle af de kyndige brændekedel-folk vil hjælpe dig med den rette dimensionering og valg af kedletyper - og ligeså dem der har kombineret pillefyr med moderne brændekedler vil give deres besyv med.

En tegning over dit fyrrum, hvilke materialer der kan genbruges, skorstenstype osv - flere detaljer giver bedre hjælp.


nemocharley

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2014 21:27

ArneG skrev:Nu har jeg kigget lidt rundt og tænker umiddelbart at et 10 kw Scotte pillefyr med en Blackstar kedel og en 15 kw Attack brændekedel tilsluttet 1500L akku tank var en løsning? Derudover var tanken at skifte den gamle varmtvandsbeholder ud med en ny Metro combi vandvarmer, men er det helt tosset at den kan køre på el i de varme måneder af året? Som sagt står mit fyr ca 30 meter fra huset så der går alligevel lidt tabt under vejs.
Det kommer jo lidt an på hvor meget varmt vand der bruges fra maj til september. Kan Metro combien placeres i huset istedet?

nemocharley

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 04 sep 2014 13:23

evt. kan den nye varmtvandbeholder være forberedt til solvarme? Så kan du da gå i den retning hvis strømmen bliver for dyr?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af kovas » 05 sep 2014 10:16

HR LUCCA skrev:Spørgsmålet er om det kan svare sig for Arme G og bruge pillefyret til VVB om sommeren hvis der er 30 meter fra fyr til hus , hvis VVB står i huset er det en del meter slanger/rør + kedel der skal varmes op , jeg ville nok vælge Combi beholderen .
Hej.
I forbindelse med en disput med pendec, målte jeg på mit fyr. Der 54l vand i kedlen + ca 6l i de 2x25m løgstørrør + lidt i huset. ca 65l vand der skal varmes op inden der er påbegyndt ladning af vvb. Det koster ca 1kg piller. Så bruger man mindre end 25l varmt vand om dagen så er elpatronen nok det billigste.1kwh opvarmer 16l vand fra 8-55gr. Så bruger du mere er det hurtigt markant billigere at bruge piller, da du får 4x så mange kwh for den samme pris.
Ps. I dag ville jeg ha købt en større vvb. så kunne jeg ha sparet nogle optændinger.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

ArneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 aug 2014 21:18

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af ArneG » 06 sep 2014 10:47

Det lyder interessant kovas. Kan man måle sit reelle varmetab og derved regne ud hvor når det kan betale sig med el vandvarmeren.
Får målt mit fyrrum og det søndag aften og så må jeg se om jeg kan finde ud af at ligge en tegning op. Så er det lidt nemmere for jer at se hvad jeg har at arbejde med.

mvh
Arne G


ArneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 aug 2014 21:18

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af ArneG » 07 sep 2014 19:29

Her er en tegning af mit fyrrum. Der hvor pillefyret skal stå står lige nu et halmfyr som kommer væk. Oliefyret står det også og bliver lige umiddelbart stående. Tænker at brændefyret står ved siden af oliefyret så der ikke er så langt ind til akku tanken, da det vidst også skal køre på åben ekspansion? hvor pillefyret kan køre på lukket?
gallery/album.php?album_id=465
Er det fornuftigt at stille det op sådan og så tilsluttes det så pillefyret ikke skal varme akku tanken op.

Er der nogen der har erfaring med om attack brændekedel kan tage engangspaller eller er det et no go?

Mvh

Arne G

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af Brandsen » 07 sep 2014 20:10

Halløj i forum,

Der er helt klart en fejl på det diagram.

Jeg ser en olie-stoker, en brænde-stoker, og en pille-stoker, men hvor hulen er din køle-stoker ?
Altså den der har en tank indeholdende f.eks Blå Royal eller Tuborg Classic, når du skal rense
og varte de 3 øvrige stokere ???
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af kovas » 10 sep 2014 15:40

ArneG skrev:Det lyder interessant kovas. Kan man måle sit reelle varmetab og derved regne ud hvor når det kan betale sig med el vandvarmeren.
Får målt mit fyrrum og det søndag aften og så må jeg se om jeg kan finde ud af at ligge en tegning op. Så er det lidt nemmere for jer at se hvad jeg har at arbejde med.

mvh
Arne G
Hej Arne.
jeg tror det er svært at måle selve varmetabet. På Ekoheaten er der en silomåler, som tæller ned hvis du indtaster kg når du fylder på. Den udregner efter afvejningen så den skal være precis. Så jeg gjorde det at jeg indtastede et nyt tal i beregneren, så jeg var sikker på at den ikke var begyndt (den tæller i 100gr) Så startede jeg fyret da der blev behov for varmt vand. Da der var brugt 900 men ikke 1000gr begyndte der at komme varme frem til vvb. Jeg kan se at du har omtrent den dobbelte afstand så der vil self være et større tab. Hvis det er 22mm løgstørrør så er lysningen ca 14mm så det er ikke mange l vand pr meter.
Når du skal indrette dit fyrrum så synes jeg at det er super hvis man kan lave så man kan modtage pallerne sætte dem til side og så køre en palle ad gangen hen til fyret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar