Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nye ideer, nogle virkede da

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
tnordholt

nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af tnordholt » 01 mar 2008 07:32

Saa er det tid til en lille opdatering. Siden sidst har jeg faael lavet 18 turbolatorer til min gamle pilevang og de virker upaaklageligt. Roegtemp ved fuld last er 106 grader og ved pausefyring helt ned til 54 grader. Resultatet er at jeg de sidste 3 uger har brugt i gennemsnit 4.5 pose af 16 kg eller 72 kilo om ugen/10,2 kilo i doegnet. Fair nok, braendeovnen har koert naesten hver aften, huset er lille (144 m2) og vacuumsolfangerne leverer en del af brugsvandet, men jeg er nu alligevel meget tilfreds med forbruget.

Jeg "opfandt" en holder med messingkaeder der hang inde i herden hvis formaal var at faa turboleret gasserne og luften bedre og dermed sikre renere forbraending. Det virkede slet ikke! Jeg forstaar stadig ikke hvorfor, men det resulterede i en anelse mere roeg, saa den ide kan ikke anbefales. Derfor ser listen over forbedringer nu saadan ud:

1: 1 stk roegvender (roegtemp ned 40 grader)
2: 18 turbolatrer (roegtemp ned endnu 25 grader)
3: Indvendig ovnmaling +saenkning af kedeltemp fra 65 til 45 grader (ingen taering) (besparelse paa 16 kr pr uge+sparet el)
4: Cirkulationspumpe forbundet til blaeser med forsinkelsesrelae saa pumpen kun koerer naar der skal bruges varme (besparelse stroem 60%+besparet forbrug ca. 8 kg/uge)
5: Si foran herden der fanger gloeder og ikke forbraendte piller (besparelse, minimal men er der dog)
6: Dobbelt isolering af alle roerfoeringer til og fra fyr (besparelse ukendt, men maa vaere hoej da temp i kaelderen er faldet kraftigt)
7: Taetning og isolering af overforbraendingskanaler inde i fyr med stenuld omrullet med soelvpapir (besparelse ukendt, men den er der da temp paa toppen af fyr er faldet kraftigt)
8: Isolering af hele fyr med 10 cm stenuld med alufolie (ojeblikkelig besparelse paa ca. 16 kg pr uge)
9: dobbelt isolering af roegroer med 10 cm stenuld og alufolie inde i en kappe af staal. (besparelse ukendt, men roegtemp er nu helt konstant i begge ender af roegroer)

TOTAL BESPARELSE:
Foer alle ovenstaaende: forbrug 170 kilo pr uge
Nu: 72 kilo pr uge
Elbesparelsen er ukendt, men den er der selvfoelgelig

Kommende ideer:
10: Omisoleret VVB med 100mm rockwool da den taber en del grader hver nat.
11: Isoleret cirk. pumper da der er varmetab fra disse (det glemmer mange tit)
12: Isolering af roer fra vacuum solfanger med dobbelte roerskaale da der stadig er varmetab paa 5-6 grader.
13: Installering af dobbelt roegvender i stoker i stedet for den ene. Det burde give 5-6 grader lave roegtemp


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af Ulrik » 01 mar 2008 08:13

Hej tnordholt

Det er interessant læsning og store besparelser du opnår.
Jeg er en af dem der, måske uden grund, er lidt nervøs for din kedels levetid.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om du har lavet en udregning på hvornår en kedel er tjent hjem?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af pelle » 01 mar 2008 10:03

Hej Tnordholt
Ja, det beviser igen, at en god gang isolering er en effektiv og billig måde at nedsætte varme udgiften på. Og isolering af kedel og rørføringer er klart at anbefale.
Ang. kæder. De har sat for tæt på herden. Så forstyrer de forbrændingen. Der skal ligesom være lidt tilløb inden man laver forhindringer. Og de blev sikkert også rødgloende, hvorved effekten mindskes. Kender faktisk en der har gjort dette med samme erfaringer som dine.
Når du isolerer pumperne ,skal du lige passe på med ikke at isolere strømkassen og ledninger. De har ikke så godt af at få det for varmt. Ellers rigtigt for dig, at pumper står for et betydeligt varme tab.
Men du skal holde godt øje med evt. tæring. Har lige købt en vigas trækedel som reservedel. Manden satte den til uden shunt . Efter 3 år var de 6 mm kortin stålplader i øverste brændhammer ,tynde som pandeplader. Og der kom hul. så er der først grobund for tæring ,går nedbrydningen stærk. Kedlen var fremstillet i 2004. Og så er det lige meget om det er et dyrt mærke eller ej.
Tror du ikke at pausefyringen vil komme til at give problemer. Har selv haft en 1,5 baxi stoker og brænde ovn. Stokeren stod alt for meget i tomgang. Jeg er af den mening at har man supplerende varmekilder som brændeovn og solvarme. Er en elektronisk tænder bedre. Det var mit problem. Jeg skulle rengøre kedlen hveranden dag og der satte sig slagger inde i røgvender hullerne. Det var dælme træls. Jeg er nu blevet 100 procent tilfreds træfyrer og begræder ikke stokerens bortgang. Måske kan du, hvis dette bliver et problem, montere en tænding der styrer efter temp. og sætte en akkutank til stokeren og solvarmen. Så der ligesom bliver et samarbejde mellem de forskellige varmesystemer.
Men, Jeg syntes dine resultater er flotte og håber du skånes for de problemer jeg havde. :great:

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af kaptajnen » 01 mar 2008 11:28

tnordholt skrev:Saa er det tid til en lille opdatering. Siden sidst har jeg faael lavet 18 turbolatorer til min gamle pilevang og de virker upaaklageligt. Roegtemp ved fuld last er 106 grader og ved pausefyring helt ned til 54 grader. Resultatet er at jeg de sidste 3 uger har brugt i gennemsnit 4.5 pose af 16 kg eller 72 kilo om ugen/10,2 kilo i doegnet. Fair nok, braendeovnen har koert naesten hver aften, huset er lille (144 m2) og vacuumsolfangerne leverer en del af brugsvandet, men jeg er nu alligevel meget tilfreds med forbruget.

Jeg "opfandt" en holder med messingkaeder der hang inde i herden hvis formaal var at faa turboleret gasserne og luften bedre og dermed sikre renere forbraending. Det virkede slet ikke! Jeg forstaar stadig ikke hvorfor, men det resulterede i en anelse mere roeg, saa den ide kan ikke anbefales. Derfor ser listen over forbedringer nu saadan ud:

1: 1 stk roegvender (roegtemp ned 40 grader)
2: 18 turbolatrer (roegtemp ned endnu 25 grader)
3: Indvendig ovnmaling +saenkning af kedeltemp fra 65 til 45 grader (ingen taering) (besparelse paa 16 kr pr uge+sparet el)
4: Cirkulationspumpe forbundet til blaeser med forsinkelsesrelae saa pumpen kun koerer naar der skal bruges varme (besparelse stroem 60%+besparet forbrug ca. 8 kg/uge)
5: Si foran herden der fanger gloeder og ikke forbraendte piller (besparelse, minimal men er der dog)
6: Dobbelt isolering af alle roerfoeringer til og fra fyr (besparelse ukendt, men maa vaere hoej da temp i kaelderen er faldet kraftigt)
7: Taetning og isolering af overforbraendingskanaler inde i fyr med stenuld omrullet med soelvpapir (besparelse ukendt, men den er der da temp paa toppen af fyr er faldet kraftigt)
8: Isolering af hele fyr med 10 cm stenuld med alufolie (ojeblikkelig besparelse paa ca. 16 kg pr uge)
9: dobbelt isolering af roegroer med 10 cm stenuld og alufolie inde i en kappe af staal. (besparelse ukendt, men roegtemp er nu helt konstant i begge ender af roegroer)

TOTAL BESPARELSE:
Foer alle ovenstaaende: forbrug 170 kilo pr uge
Nu: 72 kilo pr uge
Elbesparelsen er ukendt, men den er der selvfoelgelig

Kommende ideer:
10: Omisoleret VVB med 100mm rockwool da den taber en del grader hver nat.
11: Isoleret cirk. pumper da der er varmetab fra disse (det glemmer mange tit)
12: Isolering af roer fra vacuum solfanger med dobbelte roerskaale da der stadig er varmetab paa 5-6 grader.
13: Installering af dobbelt roegvender i stoker i stedet for den ene. Det burde give 5-6 grader lave roegtemp
ad 3) Fremløb på 45 og ingen tæring? Hvad er din retur på?
Husk på at din skorsten helst skal være 60-80 grader 1m nede i skorstenen for at sikre en tør skorsten uden løbesod...

Ellers en masse fine besparelser, især 4 finder jeg smart. Hvorlænge er forsinkelsen på?
Har du radiator eller gulvvarme?
Du må da gerne udfylde din profil så vi bedre kan følge med... :wink:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

tnordholt

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af tnordholt » 01 mar 2008 17:02

Hej med jer og tak for alle jeres kommentarer.

Ulrik: Nej jeg har ikke lavet en udregning paa hvornaar kedlen er tjent hjem, af den simple aarsag at jeg har en ekstra staaende af samme slags (Pilevang 30-10). Jeg fandt den tilfaeldigvis hos naboen da han fik indlagt fjernvarme og derfor planlagde at smide hans Pilevang ud. De er af samme type da den tidligere ejer af mit hus installerede dem begge. Men som sagt saa regner jeg da med min kedel holder "evigt" eftersom der ikke er nogen taeting af nogen art ud over den indvendige taering jeg ikke kan goere meget ved.

Pelle: Ja du har nok ret i kaederne sad for taet paa forbraendingen og du har helt ret, de blev roedgloedende! Jeg saetter dem nok laengere fremme hvis jeg kan faa plads til det.
God kommentar mht isolering af pumperne, jeg skal nok huske at lade ledninger osv. vaere uden isolering.
Mht. slagger ved pausefyring har jeg ingen problemer med det. Jeg koerer kedlen op paa 95 grader 1-2 gange om maaneden i et par timer med dobbelt indkoering og uden roegvender saa der virkelig kommer varme igennem roegroerene. Det goer at alle belaegninger i roegroerene bliver futtet af saa jeg kan noejes med lige at traekke en renser igennem dem bagefter. Men der kommer selvfoelgelig lidt sod paa indersiden af kedlen pga pausefyringen men det glider nemt af med en staerk blanding af soda og varmt vand i en sprayflaske. Det er simpelthen et vidundermiddel til at fjerne sod! En elektronisk taender ville jeg meget gerne have sat i, men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg faa sat saadan en i en gammel Pilevang, saa raad modtages gerne.

Peter: Mit fremloeb er ikke paa 45 grader, men roegtemp lige foer stokeren starter op kommer helt ned paa 45 grader, men ligger gennemsnitlig paa 55 grader. Fremloebs temp er paa 52-55 grader og retur er paa 40-42 grader. Jeg har gulvvarme saa det virker fint for mig. Naar stokeren koerer er temp 1 meter nede i skorstenen mellem 80 og 90 grader, men jeg undgaar alligevel loebesod fordi jeg har gang i braendeovnen hver aften hvilket toerrer skorstenen ud. Nu du spurgte proevede jeg lige at maale temp i skorstenen hvor braendeovnen er igang, og temp var faktisk overraskende helt oppe paa 160 grader! (det gjorde ondt at vide alt den gode varme gik lige ud til graaspurvene:))

Ad 4: Forsinkelsen er i oejeblikket paa 20 minutter for at sikre at VVB naar at faa nok varme naar der ikke er nok sol.

Ok, jeg vil proeve at faa udfyldt min profil idag.


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af kaptajnen » 01 mar 2008 17:36

Ok. Det lader til at din skorsten er sund fordi du har brændeovnen til at redde den og åbenbart også din nuværende røgtemperatur på 160 grader!

Jeg vil mene at for at undgå kondenstæring vil jeg mene at du burde hæve din retur og have en shunt til retur, som sikrer en retur på 70-80 grader.
Forklaring:

Kondensering vil tære din kedel pga de små vanddråber vil sidde og ruste (oxidere). Oxidation vil ske i zonen, hvor vand og ilt mødes.

Mængden af kondensering stiger ved stigende forskel imellem fremløb og retur. Forskellen mellem fremløb og retur ikke må komme under 15 grader.

Yderligere ligger syredugpunktet ved 60-65 grader. Syreholdigt vand fra kondensringen vil blot gøre processen mere agressiv.

Det holder en pladejernskedel ikke til i længden.

Skrækeksemplet:
Faktisk købte jeg netop min nuværende fastbrændselskedel i 2002, som tæret op for kr 500,- En 30kw HS Tarm Solo plus kedel fra 1991 - altså blot 9 år blev den. Ærgeligt for sælger da han havde givet 25k for den i 1991, men godt for mig, idet jeg fik en kammarat til at renovere den med nye plader i brændkammeret.

Den var simpelt hen tynd som papir bagerst i kedlen lige over stenene. Lige under stenene var forbrændningstemperaturen vel 1000 grader og han havde ingen shunt på.

Det har jeg nu og jeg har under 5 grader i forskel imellem fremløb (ca 85 grader) og retur (ca 80 grader) vha en simpel manuel drejeventil på et 3/4" rør imellem fremløb og returen!

Taler vi derimod støbejernskedler er det ikke et (stort) problem, idet de har utroligt meget gods at tære af...

Husk på at det kan blive dyrt at få effektiviteten for højt op!

Just my 25 cents...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af Balslev » 01 mar 2008 23:42

Ulrik skrev:Hej tnordholt

Det er interessant læsning og store besparelser du opnår.
Jeg er en af dem der, måske uden grund, er lidt nervøs for din kedels levetid.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om du har lavet en udregning på hvornår en kedel er tjent hjem?
Hvis det er 100 kg han spare om ugen, så må det jo være omkring 10.000kr/år
Men det du henviser til, er vel at nogle af besparelserne har højre risiko for nedsætte levetiden på kedlen end andre. Men skal en kedel til 20.000 have en levetid på 10 år og den nedsættes til 5 år, så skal der jo spares 2000 kr pr år.

Uden at være klog på området: Men hvis hele anlægget har et meget lille varmetab pga. af god isolering. Betyder det så, egentlig så meget hvad fremløbstemperaturen er?. Handler det ikke mere om at det bliver lettere at få en lav røgtemperatur ( og at der spares strøm på pumpen)?. Men hvis man som jeg ikke ønsker en lavere røgtemperatur, så vil mit gæt at besparelsen vedr. fremløb/retur vil være begrænset. Tager jeg fejl?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af MichaelK » 02 mar 2008 10:33

@Balslev

10.000,- pr. år holder ikke. Besparelsen kan kun gøre sig gældende i fyringssæsonen.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af Balslev » 02 mar 2008 11:03

Ja det har du ret i :-)

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: nye ideer, nogle virkede da

Indlæg af kaptajnen » 02 mar 2008 16:34

Balslev skrev: Hvis det er 100 kg han spare om ugen, så må det jo være omkring 10.000kr/år
Men det du henviser til, er vel at nogle af besparelserne har højre risiko for nedsætte levetiden på kedlen end andre. Men skal en kedel til 20.000 have en levetid på 10 år og den nedsættes til 5 år, så skal der jo spares 2000 kr pr år.

Uden at være klog på området: Men hvis hele anlægget har et meget lille varmetab pga. af god isolering. Betyder det så, egentlig så meget hvad fremløbstemperaturen er?. Handler det ikke mere om at det bliver lettere at få en lav røgtemperatur ( og at der spares strøm på pumpen)?. Men hvis man som jeg ikke ønsker en lavere røgtemperatur, så vil mit gæt at besparelsen vedr. fremløb/retur vil være begrænset. Tager jeg fejl?
Det lader til at fremløbet kommer direkte ind i gulvvarmen med de 54 grader, men måske tager jeg fejl...
Nu er der jo forskel på gulve. Jeg har gulvvarme i betongulve overalt i huset så jeg har en fremløb på 35-40 grader med pumpen på laveste trin. Denne er shuntet via en AVTB fra de 80 grader jeg har i fremløb på mit fastbrændsel.
Trægulve holder nok ikke til så høje temperaturer, så her vil omkring 30 grader være mere passende eller hvad leverandøren af trægulvet ellers foreskriver... Her skal pumpen så måske op på højere trin...

Økonomien er vel bedst med den laveste fremløbstemperatur, men huset skal jo også kunne varmes op hvis det pludselig bliver koldere...

Jeg vil så hellere vælge højere fremløb end at sætte pumpen et trin op, men ved faktisk ikke hvilken metode der er mest økonomisk...

Så det hele må blive et kompromis imellem økonomi og konfort...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar