Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 31 aug 2014 20:37

Det lyder godt - min gl. Salamander gav vel 20 L aske om ugen i snit!


akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 10 sep 2014 12:36

Det er godt nok fantastisk at køre med en Orlan 25 S istedet for Salamander!! Fyrer kun een gang i døgnet pt. og kun med fyrretræ og andet spildtræ - og der kommer næsten ingen aske eller røg. Nu mangler vi bare en god, streng vinter så det kan testes af for alvor( det er en spøg?).

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa » 10 sep 2014 14:34

akrag skrev:Det er godt nok fantastisk at køre med en Orlan 25 S istedet for Salamander!! Fyrer kun een gang i døgnet pt. og kun med fyrretræ og andet spildtræ - og der kommer næsten ingen aske eller røg. Nu mangler vi bare en god, streng vinter så det kan testes af for alvor( det er en spøg?).
Ja Orlan er fin.
Kører på tredie år og fyrer hele året i min.
Det fine ved den er at den kan tåle halvvådt brænde samt en skovlfuld futurex ind i mellem. Piller kan også bruges :twisted:

En af naboerne havde en halv palle piller han ikke var tilfreds med, så de bliver smidt i min Orlan.

Hvis du har 1600L vand bør du kunne nøjes med at fyre hver anden eller 3 eller fjerde dag her om sommeren.

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 12 sep 2014 08:37

Jopa, det går jeg osse og spekulerer på, det med at kun skulle fyre hver anden-3. dag!( har jeg hørt fra flere med Orlan) Men det er nok fordi vores hus er et gammelt landbrug som er bygget om med bla gasbetonvægge, som mig bekendt ikke er særlig godt isolerende. og så har jeg nogle lange rør i 1", som jeg desværre heller ikke har fået isoleret ret godt. Problemet er at de ligger tæt på murværk og gulv på loftet så der er ikke plads til så meget rørskål osv. Men det må jeg arbejde på- under alle omstændigheder er det en stor besparelse med den Orlan kedel - jeg kan stå og observerer i timevis hvordan den arbejder ovre i fyrrummet, konen synes jeg er åndssvag, men det kender I vel?

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa » 12 sep 2014 11:02

akrag skrev:Jopa, det går jeg osse og spekulerer på, det med at kun skulle fyre hver anden-3. dag!( har jeg hørt fra flere med Orlan) Men det er nok fordi vores hus er et gammelt landbrug som er bygget om med bla gasbetonvægge, som mig bekendt ikke er særlig godt isolerende. og så har jeg nogle lange rør i 1", som jeg desværre heller ikke har fået isoleret ret godt. Problemet er at de ligger tæt på murværk og gulv på loftet så der er ikke plads til så meget rørskål osv. Men det må jeg arbejde på- under alle omstændigheder er det en stor besparelse med den Orlan kedel - jeg kan stå og observerer i timevis hvordan den arbejder ovre i fyrrummet, konen synes jeg er åndssvag, men det kender I vel?
Bor selv på ikke for godt isoleret landbrug så ved at der skal smides lidt mere brænde på bålet, men med 1600L burde det i det mindste om sommeren kunne holde nogen dage.

Det gælder om at fyre med fuld skrald på indtil akku er varm og Orlan går på pause.
Derefter stopper man med at fyre og akku overtager indtil det er tid til igen at tænde op.

Jeg har 1000L akku og varmt vand og varme i gulvet på badeværelse som passer sig selv i 2-3 dage her om sommeren.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af Zarge » 13 sep 2014 09:41

Kører anlægget ellers som det skal? Jeg tænker især på akkutanken, er lagdelingen i orden?, kan pumpe hastigheden sænkes ind i huset, kan fremløbs temperaturen til huset sænkes? Hvis tanken bliver varmet ordentligt op, så kører kedel -> tank jo som den skal, så må løsningen findes andet steds... ;-)

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 13 sep 2014 11:18

Zarge, jeg har fin lagdeling i akkutanken ( fx.= 78-75-68-50) og fremløbet reguleres med en Danfoss ECL 200 vejrkompensering og en Danfoss VMV 3-vejs ventil/ AMV 100 actuator. Fremløbs temp. ligger fra 35-40 gr. og returen ca 5 gr. lavere.
Cirkulationspumpen er en Grundfoss Magna 25-40 180. pt kører den på laveste niveau-9Watt-stillet på AutoAdapt.
110 L Metro combi vandvarmer med prioitetsstyring.( hjemmelavet)
Har sq ikk været gratis, men jeg mener det er pengene værd.

Når jeg fyrer, kører kedlen akkutanken op så alle 4 termometre viser omkring 80. Røgtemp. ligger mellem 240-160. pt fyrer jeg med noget gammelt skørnet fyrretræ

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af Zarge » 13 sep 2014 12:44

Fin fin, holder du også lagdelingen når du tømmer tanken, kører du returen ind i bunden eller højere oppe? Du kan jo måske lade tanken højere, eks 90 grader gir jo alligevel nogen flere kalorier i tanken..

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af Zarge » 13 sep 2014 12:48

Jeg har haft en orlan 25kw med en hjemme ombygget 1200 ltrs tank. Om sommeren når det kun var til varmt brugs vand, fyrede jeg 1-2 gange om ugen... Men det er klart at der kan være stort forskel fra anlæg til anlæg, men jeg have nemlig problemer med lagdelingen til at starte med, og det ødelagde ALT... Efter en dag eller to havde jeg bare 1200 ltr lunkent vand...

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 14 sep 2014 09:18

Zarge, jeg har 2 x 800 liter Passat akkuer koblet i parallel - nødt til aht plads i fyrrum. Retur i bund og udtag/ tilgang på øverste studse 1 1/4" - godt nok en 3/4" studs i topperne, men dem har jeg ført il ekspansionstank. Ku være jeg skulle lægge en tegning ved, men det er ikk min spidskompetance med det IT sjov der!


Besvar