Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB iltsyring

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Brugeravatar
JLO
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 jun 2014 20:46
Mit fyr: RTB 16 Kw 200kg. Magasin
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 5-6 Ton
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

RTB iltsyring

Indlæg af JLO » 29 aug 2014 10:38

Det er vist ikke noget jeg skal til at rode med.
Har læst og forstået at et RTB fyr skal "køre af sig selv" "fyld piller på og tøm for aske.
Godt der er garanti på det og kun 2 mdr. gammelt.
Er lidt skuffet.


dannidines

RTB iltsyring

Indlæg af dannidines » 29 aug 2014 10:42

pemo skrev:Hej Michael.
Her stod jeg af :oops:
Sonden er kalibreret i fri luft :great: afvejning foretaget, låse driften, hmmm hvordan, det kan ikke ses i menuen, justering af blæser på 100-50 og 10%, hvad er parametrene, i menu står den til lav 20% midt 25% og høj 30%. jeg er på stokercloud, men har nu bestilt opstartsbesøg, da jeg ikke helt forstår systemet.

Pemo.
Hej Pemo,

kalibrer iltsonden som Michael beskriver og efterfølgende fastlåser du fyret i 100%, 50% og 10% ydelse, ganske som Michael også skriver... MÅDEN du fastlåser på er, at gå ind i menuen, finde de punkter hvor der står min. drift og max. drift (sidder ikke ved mit fyr, så du må lige ind og lede), der sætter du "min. og max drift til 100 og starter fyret op (husk iltsonden skal være kaliberet først) så justerer du dine "høj 30%" (hvilket er blæserydelsen ved høj = 100%) indtil O2 værdien i styringen viser de % som beskrives i monteringsvejledningen for iltstyringen, efterfølgende går du tilbage i menuen hvor du fandt "max. og min. drift" sætter begge til 50% og gentager ovenstående proces, bare gældende for dine "midt 25%" og sidste gang sætter du max. og min drift til 10% og gentager ovenstående for dine "lav 20%"....

Vent gerne en 20 min mellem hver justering, altså fra 100% -> 50% -> 10% pga. bålet skal nå at justerer sig ned i størrelse/effekt iht. din justering skal passe :-)

Som Michael rigtig nok skriver, så er afvejningen RIGTIG vigtig, så den skal der også være styr på :-)

Michael, ret mig hvis det er noget vrøvl jeg skriver :-)

God dag derude

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

RTB iltsyring

Indlæg af pille bruger » 29 aug 2014 10:42

JLO skrev:Det er vist ikke noget jeg skal til at rode med.
Har læst og forstået at et RTB fyr skal "køre af sig selv" "fyld piller på og tøm for aske.
Godt der er garanti på det og kun 2 mdr. gammelt.
Er lidt skuffet.
Er fyret på StokerCloud ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

RTB iltsyring

Indlæg af pille bruger » 29 aug 2014 10:45

dannidines skrev:
Hej Pemo,

kalibrer iltsonden som Michael beskriver og efterfølgende fastlåser du fyret i 100%, 50% og 10% ydelse, ganske som Michael også skriver... MÅDEN du fastlåser på er, at gå ind i menuen, finde de punkter hvor der står min. drift og max. drift (sidder ikke ved mit fyr, så du må lige ind og lede), der sætter du "min. og max drift til 100 og starter fyret op (husk iltsonden skal være kaliberet først) så justerer du dine "høj 30%" (hvilket er blæserydelsen ved høj = 100%) indtil O2 værdien i styringen viser de % som beskrives i monteringsvejledningen for iltstyringen, efterfølgende går du tilbage i menuen hvor du fandt "max. og min. drift" sætter begge til 50% og gentager ovenstående proces, bare gældende for dine "midt 25%" og sidste gang sætter du max. og min drift til 10% og gentager ovenstående for dine "lav 20%"....

Vent gerne en 20 min mellem hver justering, altså fra 100% -> 50% -> 10% pga. bålet skal nå at justerer sig ned i størrelse/effekt iht. din justering skal passe :-)

Som Michael rigtig nok skriver, så er afvejningen RIGTIG vigtig, så den skal der også være styr på :-)

Michael, ret mig hvis det er noget vrøvl jeg skriver :-)

God dag derude
Den er god nok.
Det er svært at beskrive processen i ord, det meget nemmere når man har set det udført.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

zimba1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 15 mar 2013 18:32
Mit fyr: baxi MG15+
Areal: 150
Brændsel: træpiller

RTB iltsyring

Indlæg af zimba1 » 30 aug 2014 10:27

hvis det er en rtb og den er opsat af en autoriseret rtb montør, jaså er det vel bare læne sig tilbage og nyde varmen og lade den autoriseret rtb montør komme ud og kikke på det igen indtil det kører.


pendec

RTB iltsyring

Indlæg af pendec » 30 aug 2014 10:34

zimba1 skrev:hvis det er en rtb og den er opsat af en autoriseret rtb montør, jaså er det vel bare læne sig tilbage og nyde varmen og lade den autoriseret rtb montør komme ud og kikke på det igen indtil det kører.
Spørgsmålet for kunden er vel hvordan han ved om dette er et service/opsætnings fejlrettelse eller at han betaler måske 500 exmoms for besøget. Så er det vel ikke så sjovt at få besøg?
Argumentet kan vel ikke bare være "det skulle jo bare køre" ? Eller tror i den virker som argument?
Falder sådanne opkald inden for garanti hvis indstilling af ilt er beskrevet i dokumentationen som en opgave for kunden?

Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

RTB iltsyring

Indlæg af ommy » 30 aug 2014 13:43

JLO skrev:Det er vist ikke noget jeg skal til at rode med.
Har læst og forstået at et RTB fyr skal "køre af sig selv" "fyld piller på og tøm for aske.
Godt der er garanti på det og kun 2 mdr. gammelt.
Er lidt skuffet.
Ja kan kun være enig.
Det er helt sikker ikke skotte, woddy eller rtb jeg skal have :(

Brugeravatar
JLO
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 14 jun 2014 20:46
Mit fyr: RTB 16 Kw 200kg. Magasin
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 5-6 Ton
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

RTB iltsyring

Indlæg af JLO » 30 aug 2014 14:50

Rolig nu..
RTBèn spiller max igen uden fejl melding, har "snakket" mailet med montørene.
Jeg har stillet ilt på "lav" fra 16 til 16.5% og herefter har der ikke været flere fejl meldinger.
Fejlen kom kun når den kørte på lav drift 10%/2kw.
Alt ser ud til at køre fint nu :-)
Hvad angår service / garanti så gælder den almindelige forbruger lov vel også her.
Har jeg købt en ny bil og "lamda sonden" i udstødnings systemet ikke fungere, skal kunden da ikke til at
adskille bilens udstødning. Jo måske hvis det er en VW, her er der jo ingen regler ;-)

Mvh. Jesper Olsen
Stokercloud:olsenbanden

Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

RTB iltsyring

Indlæg af ommy » 30 aug 2014 16:30

pendec skrev: Spørgsmålet for kunden er vel hvordan han ved om dette er et service/opsætnings fejlrettelse eller at han betaler måske 500 exmoms for besøget. Så er det vel ikke så sjovt at få besøg?
Argumentet kan vel ikke bare være "det skulle jo bare køre" ? Eller tror i den virker som argument?
Falder sådanne opkald inden for garanti hvis indstilling af ilt er beskrevet i dokumentationen som en opgave for kunden?
RTB reklamerer jo med ( fyld piller på og tøm askeskuffen efter 2000-3000 kg piller )

pendec

RTB iltsyring

Indlæg af pendec » 30 aug 2014 18:31

ommy skrev: RTB reklamerer jo med ( fyld piller på og tøm askeskuffen efter 2000-3000 kg piller )
haha, Shell reklamerer også med mere Miles, hvis du bruger deres benzin, MEN! så kommer der alle forklaringerne på hvordan bilen skal køres for at det også sker, det er jo det samme med RTB, der er nogle grundlæggende step som nok skal følges.


Besvar