Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
nemocharley

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 28 aug 2014 21:31

velbekomme -

det er en god idé at tage det lidt i etaper

MGM har gjort et godt indtryk her på siden efterhånden, jeg har set en Comfort i drift og kan ikke sige andet end at det virker som et robust pillefyr, som er meget let at omgåes. Dets styring har blandt andet en timer funktion som kan give dig fine besparelser i overgangssæsonerne og sommerhalvåret.

Biotechen har jeg haft lejlighed til at se nærmere på ad flere omgange - en i nabobyen har dette pillefyr, som har kørt uden driftstop i årevis - den er med fjernlager og pillesug, så han tømmer kun asken på den nogle gange om året. Han har rengøring inkluderet i hans årlige service. Fyrets indbyggede klimastyring giver også store besparelser er deres oplevelse. Men det er som sagt ikke den billigste løsning.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 28 aug 2014 21:54

Jeg ville også glemme solvarme hvis man kun ser på økonomien , jeg fik også tilbud på solvarme + pillefyr men smeden var da så ærlig så han sagde det ikke kunne svare sig hvis jeg fik pillefyr , og jeg kan se han havde ret :wink: , jeg bruger for mellem 140 og 200 kr om måneden til varmt vand om sommeren , og solvarmen vil løbe op i ca 40000 kr og for de penge kan jeg lave meget varmt vand om sommeren , en god VVB vil jeg sige er en Metro Therm , måske ikke en af de billigste men den holder normalt i mange år :)
Et Scotte skal du ikke være bange for at købe , jeg har ikke semirens i mit , men selv om jeg ikke har det renses jeg det kun en gang om måneden om vinteren og en gang i løbet af sommeren , der har været lidt problemer med eltænder men de koster ikke mange kroner og er meget nemme og skifte :wink: , og efter jeg har skiftet til en keramisk har der ikke været problemer icon_cheesygrin.gif , vælg et magasin med noget størrelse , så du/i feks kan tage på en lille vinterferie uden og skal have naboer eller familie til og fylde det , en godt ting ved Scotten er at det er nemt selv og servisere og rep , og NBE som lavet Scotte ,Woody og RBT har deres ejet forum hvor der lyn hurtigt er hjælp på næsten alle tider af døgnet , jeg har haft meget glæde af det til montering af extra udstyr og indstillinger :wink: der er et link her http://www.stokerforum.dk/ hvis du ikke kender det :great: det er der ikke nogle af de andre pillefyrs mærker der kan prale med i samme kvalitet :wink:

JNDK78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af JNDK78 » 28 aug 2014 21:59

nemocharley skrev:2500-4000l olie - giver alt ml 7 og 20kw til fyr-effekt, når jeg tjekker efter inde på DTI´s beregning.

Det skal dog siges at en mere enkel løsning med et fuldt modulerende pillefyr m. aut. tænd/sluk (MGM, Scotte, RTB, Atmos d14p med A25)- sammen med rumtermostater, vvb-prio og/eller timerfunktion ikke alene er det billigste i anskaffelse men også superøkonomisk i drift. Solvarme er vanskeligt tjent ind i sådan et scenarie.
Hej igen,

4000 liter olie om året er nok skudt over målet, men jeg tænker at jeg måske ville øge temperaturen en anelse i huset, når nu man går væk fra dyr olie og over til billigere træpiller - og derfor er de 2.500 liter nok i underkanten, når jeg skal vurdere KW behovet. Jeg tror at jeg vil tage udgangspunkt i ca. 3.000-3.500 liter.

Samtidig vil jeg - som du anbefaler - søge efter en enkelt løsning med et fuldt modulerende træpillefyr med automatik tænd/sluk funktion inkl. rumtermostater. Apropos termostater, så kunne jeg godt tænke mig NEST termotater, som kan styres digitalt, men de fungerer vits ikke til de danske systemer (?), men til gengæld virker Danfoss living termotstaterne ret smarte. Jeg har gamle termostater på mine radiatorer, så i forbindelse med udskiftning af fyret skal der også opsættes nye termostater.

Jeg kan godt lide tanken og solvarme/solceller, men det bliver nok en anden god gang :)

Mvh. Jonas

JNDK78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af JNDK78 » 28 aug 2014 22:25

nemocharley skrev:Fyrrum og opbevaring af træpiller.

God plads er at foretrække - også selvom de fleste fyr i dag sælges i en kompaktversion, så er det rart at have lidt arbejdsplads og plads til træpiller (at kunne bestille piller til en helt sæson kan være en økonomisk fordel)

Der er regler omkring fyrrummet og det skal godkendes af din skorstensfejer - derfor er det en god idé at få ham med på råd. Skorstenen skal også være egnet til dit pillefyr - ikke alle skorstene trives med lave røggastemp. som nogle pillefyr afgiver.

Installationsomkostningerne er ofte noget man lige overser - og det kan løbe op. Det er også her prisen kan blive lidt mudret fordi nogle pillefyr ikke kræver trækstabilisator, shunt etc. - hvilket altså vil sige at selvom en MGM Comfort måske koster 30k, så har den ikke brug for hverken shunt eller trækstabilisator, mens den noget billigere Atmos gør. Og så bruger pillefyr strøm - men ikke alle bruger lige meget...

Det kan være lidt en jungle.
Du har ret - det virker som en jungle - især for en nybegynder som mig :) Fyr er noget af det jeg ikke har så meget kendskab til, men nu skal det være. Det er altid rart at vide hvad der er installeret og have et så stort et indblik i det selv.
Men jeg synes allerede at jeg er blevet noget klogere takket være dette forum og de svar der et kommet indtil videre (tak). Og lige nu er jeg ved at læse information om NBE brændere, som en bruger fra dette forum har lavet. Og derefter skal jeg have læst lidt om MGM og de andre der er nævnt.

De ca. 20.000 kr. for at få lavet skorsten via garagen er en del penge, men omvendt så ser jeg ikke at der er nogle gode placeringsmuligheder til et pillefyr i beboelsen, så det er en nødvendighed, hvis der skal laves en god løsning. Og fint at der kan frigøre lidt plads i boligen. Garagen er ca. 16m2, så der vil være udmærket plads til pillefyr inkl. silo/lagertank og opbevaring af træpiller (er det 4m3 der er tilladt at opbevare i fyrrummet?). Garagen er alligevel for lille til min Volvo, så nu bliver den inddraget til fyrrum og så må jeg lave snedkerværksted et andet sted :). Det smarte ved garagen er, at det vil være muligt at køre en palle eller to direkte ind til fyret, så pilleopfyldning vil være relativt let at administrere.

Men samtidig skal jeg have undersøgt reglerne for indretning af fyrrum og have talt med skorstensfejeren herom inkl. skorstensløsning og skortenstræk.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 28 aug 2014 22:32

Du kan se noget om indretning af fyrrum på NBE hjemmeside herhttp://www.nbe.dk/files/manager/manual% ... 202013.pdf det starter på side 6 :great:


nemocharley

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 28 aug 2014 22:50

4m3 er tilladt - 16m2 er en god størrelse, du bliver glad for det i længden.


Besvar