Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
JNDK78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af JNDK78 » 28 aug 2014 11:44

Hej alle,

Intro
Jeg er ny på dette forum og baggrunden for at jeg har meldt mig til, er, at jeg står overfor at skulle udskifte mit gamle (mens ellers hidtil meget stabile) HS Tarm oliefyr fra 1974, da kedlen er ved at være tæret op og der er en intern utæthed, som gør at der ikke længere er varme i systemet ud over selve brugsvandet.
Jeg har derfor i de seneste måneder været på udkig efter et alternativ, som dels vil give varme i huset igen, men som samtidig også vil være mere besparende og bedre for miljøet end et oliefyr. Fordelen ved at gå helt væk fra oliefyret er desuden, at jeg under alle omstændigheder skulle have udskiftet den nedgravede olietank inden 2018 og det kan jeg slippe for ved at finde en anden løsning end oliefyr.
Jeg er 36 år og bor i et landhus sammen med min kæreste. Jeg er hverken håndværker ekspert, men er heller ikke udstyret med 10 tommelfingre. Jeg er ikke bange for at kaste mig ud i gør det selv arbejde, men på området omkring fyr har jeg ingen erfaring overhovedet og har derfor brug for hjælp og vejledning om hvilken løsning der vil være bedst. Netop pga. manglende erfaring inden for området forventer jeg derfor også at skulle få en installatør til at nedtage mit nuværende oliefyr og etablere ny varmeløsning.

Huset
Jeg bor på landet i et hus som oprindelig er fra 1890. Det er blevet moderniseret i 1970’erne, hvor der er kommet en tilbygning til, således at det alt i alt er på 185m² (heraf 169m² beboelse og 16m² uopvarmet garage) samt uudnyttet loftsareal på ca. 100m².
Huset må betragtes som værende dårligt isoleret. Der er 150mm isolering på loftet og som jeg husket det 60mm i gulvene, bortset fra stuen på ca. 35m², hvor vi har lagt gulvvarme og 400mm isolering i gulvet.
Der er nye lavenergivinduer i stuehuset på ca. 120m², men i tilbygningen på de 60m² er der fortsat gamle termovinduer fra 1970’erne, som står til udskiftning.
Der er radiatorer i alle rum, bortset fra stuen, hvor der er gulvvarme. Desuden er der gulvvarme i badeværelset.

Olieforbrug
Vi har brugt ca. 2.500-3.000 liter olie om året. Vi har ikke fråset med varmen, men jeg vil tro at vi har haft en temperatur på omkring de 19-20° i rummene, så hvis vi skulle have haft en lidt højere indendørs temperatur på 21° havde forbruget nok ligget noget højere. Så et realistisk skøn er et forbrug på et sted mellem 2.500-4.000 liter olie om året afhængig af sæson, temperatur mv.

Pillefyr ser ud til at være bedste løsning
Jeg bor i et område, hvor der ikke er mulighed for fjernvarme, naturgas mv. og jeg er kommet frem til, at der umiddelbart er to løsninger, når et nyt oliefyr ikke er ønsket: jordvarme eller pillefyr.
Jordvarmen ville jeg godt have haft, men efter at have læst nærmere om det tror jeg det vil være en mindre god løsning, fordi mit hus er dårlig isoleret og der primært opvarmes ved hjælp af radiatorer og ikke gulvvarme. Desuden er min grund på kun 957m², hvor huset ligger midt på grunden, så jeg tror heller ikke at der ville være helt den fornødne plads til at nedgrave jordvarmekabler. Jeg har derfor valgt at gå efter et pillefyr. Så langt så godt.

Hvilket pillefyr?
Jeg har været meget glad for mit gamle HS Tarm oliefyr, fordi det har været så stabilt og fungeret upåklageligt. Min første tanke var derfor også, at jeg skulle have et HS Tarm/Baxi pillefyr, men efter lidt søgen efter brugererfaringer synes jeg at der er en del der har oplevet problemer med Baxi pillefyr, dårlig service, dårlig og ustabil drift mv. Det kan selvfølgelig være at det bare er nogle få der har haft problemer og været uheldige, men jeg er blevet i tvivl om HS Tarm/Baxi laver kvalitetspillefyr, som er på højde med det oliefyr jeg har haft.
Jeg har derfor søgt på alternative pillefyr udover HS Tarm/Baxi’en og er kommet frem til følgende:

• I den billige ende: Woody/Scotte
• I mellemklassen: HS Tarm/Baxi
• I den dyre ende: Windhager/Biowin og Biotech

Prisniveau
Jeg har ca. 100.000 kr. at kunne gøre godt med alt i alt. Jeg formoder at jeg godt kan udelukke Windhager og Biotech modellerne, for jeg har brug for at der også skal være lidt penge til at få opsat det af en installatør, nedtaget oliefyret, plomberet olietanken samt lavet en stålskorsten i garagen, da pillefyret ønskes opsat der. Garagen er en del af hovedbygningen og jeg vurderer at det vil være mere fordelagtigt at opsætte et pillefyr der for at begrænse støj- og støvgener. Det nuværende oliefyr er opsat i et 4-5m² bryggers i tilbygningen, så der er begrænset plads til et pillefyr der og desuden er der lavet walkin closet ved siden af bryggerset og vi forventer at lave soværelse i det tilstødende værelse – hvilket ikke vil være hensigtsmæssigt i forhold til støj og støv fra et pillefyr :)
Jeg forventer at der skal bruges ca. 20.000,- kr. på at lave en ny stålskorsten i garagen, så der vil være ca. 80.000,- kr. tilbage til selve pillefyret, varmtvandsbeholder og installationen/nedtagningen, men skulle der blive en noget til overs vil det kun være fint :)

Varmebehov
Min umiddelbare vurdering er at jeg har behov for et 16 KW pillefyr. Det burde være rigeligt til at dække vores nuværende behov 169m², men samtidig stort nok til at kunne give lidt varme til loftsetagen på de 100m², hvis vi engang skulle vælge at lave den til beboelse. Måske er de 16 KW i overkanten til 169m², men når nu huset er dårligt isoleret og der måske er mulighed for at få ekstra m² på det uudnyttet loftsrum, så er 16 KW måske det bedste at gå efter.

Spørgsmål 1: Er et 16 KW pillefyr efter jeres vurdering den rigtige løsning, som hverken er for lille eller for stor i forhold til det nuværende varmebehov?

Jeg kan forstå at den rigtige størrelse pillefyr er vigtig i forhold til driften og økonomien. Samtidig vil jeg dog gerne have at fyret er fremtidssikret, såfremt vi får lidt flere m² i huset, som skal varmes op.

Varmtvandsbeholder
I forbindelse med skift til nyt pillefyr skal vi have en ny varmvandsbeholder, men jeg er i tvivl om hvilken der bør vælges.

Spørgsmål 2: Skal man vælge en der kan køre på el om sommeren og evt. kan tilkobles til solvarme senere hen? Eller er det bedre at anvende en løsning, hvor pillefyret har automatisk tænding og hvor man ikke behøver at supplere med el? Hvad er økonomisk mest fordelagtigt? Sparer man mere på at køre på el vandvarmer om sommeren? På dette område er jeg helt på bar bund.

Krav til pillefyr
Vores primære krav til pillefyret er at det skal være stabilt, god kvalitet, opfylde vores varmebehov og så skal det være holdbart, da det jo - uanset løsning og mærke - bliver en større investering. Jeg betaler gerne lidt mere for et produkt, hvis der er tale om et produkt af bedre kvalitet og som holder tilsvarende længere. Omvendt vil jeg jo også gerne spare lidt penge her og der, hvis man kan få et godt produkt til en billigere penge, så man i stedet kan bruge besparelsen på efterisolering, ny vinduer i tilbygning mv. Når man bor et i gammelt hus, så er der altid noget at bruge penge på :roll:

Automatik eller ej
Vores pillefyr behøver ikke at være fuldautomatisk og vi er indstillet på, at det kræver lidt mere arbejde end et oliefyr. Vi har derfor ikke noget imod at fylde pille på en silo engang om ugen samt tømme en askeskuffe.
Jeg hælder derfor umiddelbart mest til en semi selvrensende løsning, men er i tvivl om hvor meget arbejde og rengøring sådan en løsning kræver.

Spørgsmål 3: Hvor tit skal man forvente at rense f.eks. en Scotte 16 KW pillefyr, som er installeret og anvendt korrekt?

Jeg kender en som er meget tilfreds med sit Scotte pillefyr (fyret er 8 år gammelt) men som siger at det skal renses hver 3. dage, men at det kun tager ca. 10 min at skrabe det rent. 10 minutters rengøring lyder overkommeligt, men jeg synes at hver 3. dag lyder meget hyppigt. Er det normalt? Jeg vil ikke have noget i mod at rense det engang om ugen eller hver anden uge, men hver 3. dag tror jeg måske godt at jeg kunne gå hen og blive lidt træt af.

Spørgsmål 4: Hvor holdbart er et Scotte fyr? Jeg er med på, at det er et af de mest populære pillefyr på markedet og at det derfor er gennemtestet, men kan man forvente at det holder lige så længe som de lidt dyre pillefyr og at merprisen for disse lidt dyre pillefyr alene er pga. komfort og automatik og ikke et spørgsmål om holdbarhed? Kan man forvente en holdbarhed på omkring de 20 år eller mere med f.eks. et Scotte pillefyr eller er det urealistisk?

Svært at sammenligne modeller
Generelt synes jeg at det er utrolig svært at sammenligne de forskellige pillefyr modeller og mærker med hinanden. Det virker som om at den eneste sammenligning er dem som Teknologisk Institut og Energibranchen har lavet, men jeg savner en decideret test, hvor man måler og sammenligner forskellige parametre. Jeg er med på, at varmesystemer skræddersyes til den enkeltes behov og at en sammenligning derfor kan være svær, men derfor kunne der måske godt være en test, som måler på kvalitet, brugerbetjening, hvor lette eller svære de er at rengøre mv. Altså lidt a la de tests, som TÆNK laver på forskellige forbrugsvarer.

Spørgsmål 5: Findes der nogle uvildige tests, hvor pillefyr er sammenlignet og testet op mod hinanden? Udover test fra Teknologis Institut og Energibranchen (som måske ikke er helt uvildig?), så synes jeg kun at jeg kan finde en gammel svensk test, hvor jeg mener at Biowin blev testvinder. Findes der andre og nyere tests, som jeg har overset?

Pillefyr problemer
Spørgsmål 6: Er der nogle problemer, børnesygdomme mv. som relaterer sig til bestemt pillefyrs mærker og som man skal være opmærksom på inden anskaffelse? Eller afhænger problemerne primært af hvorvidt pillefyret er installeret og anvendt/vedligeholdt korrekt?

Anbefalinger
Min nuværende autoriserede olie- og pillefyrsinstallatør har anbefalet en 16 KW Scotte, så det er umiddelbart det jeg hælder mest til. Min vurdering er, at der grundlæggende ikke er behov for ekstra automatik og at besparelsen ved at købe en semirensende er givet godt ud, da den med fordel kan bruges til andre forbedringer af boligen. Installatøren kan selvfølgelig have en økonomisk interesse i at anbefale en Scotte, hvis han evt. tjener mere på at installere en sådan, men der lader til at være mange tilfredse brugere af Scotte pillefyr, så helt galt kan anbefalingen ikke være. Samtidig virker Scotte relativt moderne og jeg synes godt om, at man kan gøre den online og følge med i hvordan systemet fungerer.
Min plan er at indhente 3 forskellige tilbud, når jeg har fundet ud af præcis hvilken løsning det skal være.

Spørgsmål 7: Er der nogle der på baggrund af ovenstående har anbefalinger til andre pillefyr eller løsninger, som ville passe godt til mit behov og som jeg har overset i min søgen?

Jeg ser frem til at høre nærmere – og jeg beklager det lange indlæg og de mange spørgsmål, men jeg synes det var vigtigt at få lidt detaljer med og håber at få lidt hjælp og råd til noget af det, så jeg er bedre stillet når jeg snart skal indhente tilbud og afgive bestilling :)

På forhånd tak og god dag :)

Mvh. Jonas


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af pille bruger » 28 aug 2014 11:59

En 16 Kw Scotte er et godt bud.
Du kan altid tilkøbe ekstra udstyr når/hvis du får brug for det.
Der er sket meget med udviklingen af pillefyr det sidste stykke tid.
Forvent en rengøring af kedlen ca. en gang i kvartalet.
Kig mere her http://www.nbe.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 28 aug 2014 12:05

Velkommen til :)

Meget grundigt indlæg med gode oplysninger - ud fra det du skriver så tror jeg i bliver glade for et pillefyr.

Til dit budget kan du faktisk godt være heldig at købe en biotech når de har kampagnepriser på dem - pålydende ca 60k.

Men ud fra det du skriver vil jeg da opfordre dig til at se på en MGM Comfort 15kw (Junior og 10kw kan måske godt gå - jeg tror i har brug for lige omkring 12kw). NBE har barslet med et nyt og mere selvstændigt pillefyr - RTB, men det virker til at være en tand dyrere end MGM, og MGM har den nogenlunde samme opbygning som "østriger-typerne" - begge skulle efter sigende kunne køre med ringe træpiller (som så kan købes billigere). Ud fra det du skriver kan du regne med at bruge alt mellem 5½ og 8½ ton - træpiller - så der er forskel på at skulle give 1700 eller 2100 for et ton.

Baxi - problemer - Multiheaten kan vist godt drille lidt - men du efterlyser ikke en stoker? Ifald det er en stoker så er Twinheats Cpi12 værd at kigge nærmere på. Baxi TPK pillefyret skulle være klippestabilt når den er indstillet.

Jeg er ikke bekendt med indbyrdes sammenlignende tests. De nye klasse 5 krav skal være overholdt, tjek DTI og ellers fyrets prøvningsattest.

Andre pillefyr: Atmos D14P, Vølunds Pellux 100.

Til 100k kan I jo også få solvarme til ifald i køber et fyr til under eller lige omkring 25k (Atmos, Pellux, Scotte)

Og endelig - tag ud og få dig et fyrspark eller fire - se pillefyrene i drift ved private. Scotten er meget udbredt her på forum, RTB ny, MGM og Pellux 100 har et par år på bagen - og er vel nogenlunde ligeså udbredt som Atmos pilelfyret. Der er dog ikke mange aktive atmos brugere her på siden (fordi fyret er yderst stabilt - er mit gæt).

I sektionen "Mit fyrrum og mine indstillinger" - kan du læse om Ugelvigs Atmos og Klaus og Lau´s oplevelser med MGM. Pellux 100 har sit eget underfora - hvor folk nok skal svare på dine spørgsmål.

Af andre pillefyr kan nævnes:
Passats rolls royce pillefyr Bioheat 149 til 45-50k (set ved Hedestoker) - brugerne er glade for det - lader det til, men pillemagasinet er lille (80-90kg)
Passats C1+ og C2+ - prisbillige til 16k -
VVS-Ekspertens Biomax til ca 18k
Ekoheat - 22k
Mini Bio 23k
Edil kamin 28k
Baxi´s MG serie - ved ikke om 15kw er godkendt?
Hargassner, Hapero, Gilles, Eta, Hoval, HDG osv osv osv osv
Last edited by 6 on nemocharley; edited 28 times in total

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af pille bruger » 28 aug 2014 12:08

Hvis du ønsker solvarme nu eller senere så få en varmt vands beholder med 2 spiraler.
Hvor stor den skal være afhænger af hvor stort et solpanel du vil have op.
El er da smart, men er ikke nødvendigt da en Scotte kan lave varmtvands prioritering.
Hvor længe det kan holde, afhænger af hvordan du passer det.
Det holder ikke evigt, men længe.
Der findes ikke nogle sammenlignelige forbruger tests, men tag ud og kig fyr.
Spørg helt ind til hvordan det indstilles, og hvordan det renses.
Evt. få det vist hvordan.
Hvis du har lyst så kig ind til Åbent hus http://www.nbe.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 28 aug 2014 14:32

2500-4000l olie - giver alt ml 7 og 20kw til fyr-effekt, når jeg tjekker efter inde på DTI´s beregning.

Mit pillefyr afgiver 12-13kw til et 8kw hus. Det kan ikke modulere, men bare tænde og slukke. Det fungerer fint, da den varmer ind i en akkutank, og fordi solvarmen + elpatron (fra solcelle-overskud) sørger for varmen fra påske til efterårsferie. I realiteten ser jeg ikke til pillefyret i 7mdr om året.

Men det var en dyr løsning knap 100k med installation (kan gøres billigere - nok omkring 70-80 inkl installation med en Pellux 100, Atmos, MGM eller Scotte)

Det skal dog siges at en mere enkel løsning med et fuldt modulerende pillefyr m. aut. tænd/sluk (MGM, Scotte, RTB, Atmos d14p med A25)- sammen med rumtermostater, vvb-prio og/eller timerfunktion ikke alene er det billigste i anskaffelse men også superøkonomisk i drift. Solvarme er vanskeligt tjent ind i sådan et scenarie.


nemocharley

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 28 aug 2014 16:11

Fyrrum og opbevaring af træpiller.

God plads er at foretrække - også selvom de fleste fyr i dag sælges i en kompaktversion, så er det rart at have lidt arbejdsplads og plads til træpiller (at kunne bestille piller til en helt sæson kan være en økonomisk fordel)

Der er regler omkring fyrrummet og det skal godkendes af din skorstensfejer - derfor er det en god idé at få ham med på råd. Skorstenen skal også være egnet til dit pillefyr - ikke alle skorstene trives med lave røggastemp. som nogle pillefyr afgiver.

Installationsomkostningerne er ofte noget man lige overser - og det kan løbe op. Det er også her prisen kan blive lidt mudret fordi nogle pillefyr ikke kræver trækstabilisator, shunt etc. - hvilket altså vil sige at selvom en MGM Comfort måske koster 30k, så har den ikke brug for hverken shunt eller trækstabilisator, mens den noget billigere Atmos gør. Og så bruger pillefyr strøm - men ikke alle bruger lige meget...

Det kan være lidt en jungle.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af triumph » 28 aug 2014 19:10

Jeg fik min scotte i 2007. For et par år siden fik jeg et godt tilbud på en blackstar kedel, og ny styring. Så det hoppede jeg på. Min styring hold 5 år, men jeg fik en ombytter for 1500. Den gamle kedel fejlede ikke noget, men den var dårligt isoleret, og ikke særligt tæt. Den nye kedel er bedre, dog uden og være 100% tæt. Samtidigt har den semirens, så jeg skraber kedelsidderne af 4 gange om året. Tømmer askeskuffe hver 14 dag i fyringsæsongen. Der renser jeg også hærd. Man kan dog komme ud for at få dårlige piller, og så skal hærd renses oftere. Efter sigende kan kompressorens løse dette problem. Personligt syntes jeg dog det er en unødig kompliceret løsning, på et simpelt problem.
Min brænder og snegl er fra 2007, og køre probemfrit, bortset fra et par nye eltændere om året.
Der er i hvertfald intet forgjort i og købe en scotte, specielt ikke hvis den skal stå i garagen. Den kan godt lugte en lille smule ved opstart og nedluk, samt kompressorrens. Det kan også svine en smule ved rensning af kedel.
Scotten har en af de bedste styringer. På trods af et par småting der kunne være bedre, så får man meget fyr for pengende med en scotte.
Ulempen er eltænderne ryger jævnligt. Alle fyr med flexsnegl er følsomme med smuld/uens pillelængde. Men en scotte kan regulere længere ned i ydelse end flere af konkurenterne. Derfor betyder ensartet fødning af piller mere her (fyringsøkonomien bliver naturligtvis påvirket negativt ligemeget hvilket fyr der ikke fødes ensartet med piller. men scotten kan risikere at gå ud)

Persoligt ville jeg også kigge på MGM, Pellux 100, Passat Bioheat, og RTB. (jeg syntes at Baxien nok har en fin kedel, men en virkelig primitiv brænder/styring)
Hvis du skriver hvor du kommer fra, er der sikkert mulighed for at komme ud og sparke fyr. Det er den bedst mulighed for at danne sig et ordenlig billed.

F.eks. MGM er mindre kritisk med piller, og kræver ikke pilleafvejning som en scotte

Jeg tror også at 16 KW er det rigtige valg. hvis du har planer om at indrage loftetagen.

Jeg vil anbefale en vvb med elpatron. Ikke fordi det kan betale sig at lave vv med el. Men så har man muligheden i en snæver vending.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af J-B » 28 aug 2014 19:57

Hej og velkommen til.
Nu skriver du ikke hvor du bor her i landet, men en god ting er at "sparke" til lidt forskellige og høre brugernes erfaring.
Opvarmning af brugsvand, plus hvis centralvarmeanlægget er lavet til det, så kan du lede spildvarme i gulvvarme på badeværelse, så undgår i kolde fødder.
Varmt vand på piller kontra el, så kan man i de fleste tilfælde lave det til ca. halv pris med piller.
Hvis du har mulighed for det, så vil jeg anbefale at tage til åben hus hos NBE den 6/9-14 og se på RTB kedelen, den opfylder dine krav så godt endda.
http://nbeproduction.dana6.dk/files/man ... 202014.pdf

JNDK78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af JNDK78 » 28 aug 2014 20:47

pille bruger skrev:En 16 Kw Scotte er et godt bud.
Du kan altid tilkøbe ekstra udstyr når/hvis du får brug for det.
Der er sket meget med udviklingen af pillefyr det sidste stykke tid.
Forvent en rengøring af kedlen ca. en gang i kvartalet.
Kig mere her http://www.nbe.dk/
Hej Pille Bruger,

Tak for svaret. Rengøring af kedlen ca. en gang i kvartalet må siges at være overkommeligt. Det ville i hvert fald ikke være en generende ekstra opgave for mit vedkommende.

Ja, det virker bestemt som om at der er sket utroligt meget inden for varmesystemer generelt de seneste år. Jeg er lidt overrasket over hvor smart systemerne kan sættes op og overvåges mv. En spændende udviklingen - spændende at se hvad der kommer på markedet fremadrettet.

Mvh. Jonas

JNDK78
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Søger råd angående skift fra oliefyr til pillefyr

Indlæg af JNDK78 » 28 aug 2014 21:18

nemocharley skrev:Velkommen til :)

Meget grundigt indlæg med gode oplysninger - ud fra det du skriver så tror jeg i bliver glade for et pillefyr.

Til dit budget kan du faktisk godt være heldig at købe en biotech når de har kampagnepriser på dem - pålydende ca 60k.

Men ud fra det du skriver vil jeg da opfordre dig til at se på en MGM Comfort 15kw (Junior og 10kw kan måske godt gå - jeg tror i har brug for lige omkring 12kw). NBE har barslet med et nyt og mere selvstændigt pillefyr - RTB, men det virker til at være en tand dyrere end MGM, og MGM har den nogenlunde samme opbygning som "østriger-typerne" - begge skulle efter sigende kunne køre med ringe træpiller (som så kan købes billigere). Ud fra det du skriver kan du regne med at bruge alt mellem 5½ og 8½ ton - træpiller - så der er forskel på at skulle give 1700 eller 2100 for et ton.

Baxi - problemer - Multiheaten kan vist godt drille lidt - men du efterlyser ikke en stoker? Ifald det er en stoker så er Twinheats Cpi12 værd at kigge nærmere på. Baxi TPK pillefyret skulle være klippestabilt når den er indstillet.

Jeg er ikke bekendt med indbyrdes sammenlignende tests. De nye klasse 5 krav skal være overholdt, tjek DTI og ellers fyrets prøvningsattest.

Andre pillefyr: Atmos D14P, Vølunds Pellux 100.

Til 100k kan I jo også få solvarme til ifald i køber et fyr til under eller lige omkring 25k (Atmos, Pellux, Scotte)

Og endelig - tag ud og få dig et fyrspark eller fire - se pillefyrene i drift ved private. Scotten er meget udbredt her på forum, RTB ny, MGM og Pellux 100 har et par år på bagen - og er vel nogenlunde ligeså udbredt som Atmos pilelfyret. Der er dog ikke mange aktive atmos brugere her på siden (fordi fyret er yderst stabilt - er mit gæt).

I sektionen "Mit fyrrum og mine indstillinger" - kan du læse om Ugelvigs Atmos og Klaus og Lau´s oplevelser med MGM. Pellux 100 har sit eget underfora - hvor folk nok skal svare på dine spørgsmål.

Af andre pillefyr kan nævnes:
Passats rolls royce pillefyr Bioheat 149 til 45-50k (set ved Hedestoker) - brugerne er glade for det - lader det til, men pillemagasinet er lille (80-90kg)
Passats C1+ og C2+ - prisbillige til 16k -
VVS-Ekspertens Biomax til ca 18k
Ekoheat - 22k
Mini Bio 23k
Edil kamin 28k
Baxi´s MG serie - ved ikke om 15kw er godkendt?
Hargassner, Hapero, Gilles, Eta, Hoval, HDG osv osv osv osv
Hej nemocharley,

Tak for det udførlige svar. Biotech'en ser meget fin ud. De havde tidligere i år noget rabat, hvor man vist kunne spare 25 %, men på det tidspunkt havde jeg ikke nået at spare det hele sammen og på daværende tidpunkt var jordvarme stadig lidt i spil. Jeg ville derfor ikke tage en hurtig (og måske forkert) beslutning og tænkte at det trods alt var bedre at vente med at afgive bestilling til jeg var helt 100 % sikker på hvilken løsning der er den rette. Men jeg vil da bestemt holde øje med Biotech'en og se om der er kampagner (jeg tænker dog at der nok ikke kommer så mange kampagner, nu hvor fyringssæsonen snart starter? :) ).

Jeg tror det er en god ide med lidt "fyrspark". Jeg bor på Lolland-Falster og har derfor mulighed for at besøge nogle på Lolland-Falster eller Sjælland.

RTB'en ser faktisk meget fin ud. Taget i betragtning af den ikke kræver helt så meget manuelt arbejde og rengøring, så er merprisen måske givet godt ud. Jeg må prøver at undersøge hvad brugerne siger til den. MGM'en kendte jeg slet ikke, så den vil jeg prøver at studere nærmere ligesom et par af de øvrige du nævner.

Vi venter nok lidt med solvarme, men jeg kunne godt tænke mig en løsning, som i en vis grad var forberedt til det. Uha, der er meget der skal tages stilling til og overvejes :) Men heldigvis, så kan man jo udbygge og tilføje lidt ekstra hen af vejen :) - Jeg tænker at dette projekt kan gå hen og blive langvarigt, ment på den gode måde, hvor man lærer mere og mere og bygger lidt til systemet efterhånden som mulighederne kommer.

Mvh. Jonas


Besvar