Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

karantæne fra kommunen?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

karantæne fra kommunen?

Indlæg af pendec » 26 aug 2014 22:32

Tænkte der sad nogle fornuftige mennesker herinde og måske vidste lidt omkring emnet.
At man dropper sin a-kasse og går på kontant hjælp. Får man så karantæne på kommunen fordi man meldte sig ud af a-kasse?

Det er selvf. efter ens 2årige arbejdsløshed det sker.


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

karantæne fra kommunen?

Indlæg af Alex fs » 27 aug 2014 06:42

Nej men efter dagpenge er du ikke på kontanthjælp, men en arbejdsmarkeds ydelse.
Husk en kontanthjælp der må du ikke eje værdier for mere end 10.000 kr.. Det har man dæleme hurtigt.

Det er sådan jeg har forstået det. Der er ingen der kan tvinge dig til at betale til en fagforening. Desuden lyder det jo til du snart får et ufinanseret ekstra fradrag til a kassen
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

karantæne fra kommunen?

Indlæg af Flemming DJ » 27 aug 2014 07:19

Og hvis du så har en pensionsopsparing, kan du få kontanthjælp i et halvt år.

Hvis du har en samlever, der tjener en god løn, reduceres kontanthjælpen.

Det er ikke en dans på roser at være på offentlig forsørgelse.

Du vil hellere beholde dit medlemsskab og optjene timer til ny dagpengeret, tro mig.

Man kan dog søge a-kassen om nedsat/intet bidrag, hvis man har en meget lille indtægt.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

pendec

karantæne fra kommunen?

Indlæg af pendec » 27 aug 2014 07:34

De fakta som der er nu og her, er arbejdsmarkedsydelse er 60% , ca. 9500kr . udbetalt ligger man på 6000kr, så trækker fagforening kontingent på 550kr, så skal du betale husleje 5576,- Hvad lever man så for?

Kontanthjælpen er 10700+ mener jeg, der er yderligere nogle paragraffer som giver ekstra udbetalt, og man får hjælp til piller og andet, som der bruges økonomi på. Så nu og her er fagforeningen det dårlige valg for at overleve og alternativet egentlig bedre. Og ja, arbejdet skal stadig søges og det er jo målet men nu og her, er økonomien problemet.

pendec

karantæne fra kommunen?

Indlæg af pendec » 27 aug 2014 17:03

Sikke en redelighed at komme ud i. Fagforeningen kom lige pludselig på bagben, og mente man havde 30 dages opsigelses varsel. Efter mange samtaler med forskellige medarbejdere og chefen for akassen til sidst. Fandt vi en information som forklarede at man kun har 7 dages opsigelse af a-kasse / tværfagligt. Som altså gælder alle i en a-kasse. Den kunne fagforeningen godt godkende, men lagde påkrav på at opsigelsen var nu givet kun 5 dage før udgangen til en måned, som betød den galt fra d. 1/9 og 30 dage frem alligevel. De havde igår givet lovning på den galt fra d.d. og man skulle melde sig til kontant hjælp med det samme.


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

karantæne fra kommunen?

Indlæg af DBS » 27 aug 2014 18:19

For at få kontanthjælp, skal du vel vær udsat for en "social begivenhed", og at du vælger at melde dig ud af a kassen, fordi at kontanthjælp giver mere, tvivler jeg på er en "social begivenhed"

Jeg er ikke helt sikker, men synes du skal undersøge det, så du ikke kommer til at stå helt på bar bund.

pendec

karantæne fra kommunen?

Indlæg af pendec » 27 aug 2014 18:25

Der var ingen problemer med at droppe a-kassen når arbejdsmarkedsydelsen er så lav at man må gå fra hus og hjem når 5000kr efter skat skal dække udgifterne og så også lige give mad på bordet. Så jobcenter syntes det også var bedst hvis man sparede 550kr og alligevel var ude over de 2 års ledighed.

Så det er jo ren elendighed at Regeringen skar par og enlige over en kam, når det så kræver at man dropper a-kassen for at få flere tusind mere fra kommunen alligevel.

De 20+ års anciennitet betyder jo intet når man først er ude over 2år, og ingen efterløn betaler til alligevel. Så er de ekstra penge fra kontanten bedre end dyb gæld. Fordi arbejdsmarkedsydelsen er ringe og slet ikke kan køre rundt for enlige med lejlighed og mad på bordet? Kan du leve for 4600kr efter skat indtil 2016? (sådan ville det være i mit tilfælde, som det ikke er og er væk i 2016 igen)

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

karantæne fra kommunen?

Indlæg af DBS » 27 aug 2014 18:39

Pendec, mit indlæg var overhovedet ikke ment som kritik, af at du vælger kontanthjælp, men som et godt råd om, at du evt. Skal være opmærksom på om du kan få det, hvis du ikke er udsat for en social begivenhed, så jeg prøver at hjælpe :wink:

pendec

karantæne fra kommunen?

Indlæg af pendec » 27 aug 2014 18:45

Takker, det er dog ikke mig selv som har været uheldig. Og alt omkring det var ok på jobcenter, dog ikke med fagforeningen, da email røg i forkerte hænder og opsigelsen nu blev forlænget, som den der blev talt med oprindelig måske ikke havde tænkt igennem.

Kommunen har intet sagt til a-kasse problemet. og man blev en erfaring rigere omkring karantænen som jeg havde hørt om igennem andre, som jo ikke var noget problem. Er men uden forsørgelse, så hjælper vores system, selvom vi ikke altid tror det. Man straffes dog hårdt på bistand nu, hvis man ikke søger job som aftalt :) Ikke fordi det bliver noget problem, det er noget jeg ikke kendte til, da jeg ikke har været uden job i 20år :) og ikke følger det så nøje, nu blev jeg så opmærksom på vilkårene for bistandsklienterne på det område.

@DBS, jeg tog det ikke som kritik, og informationen blev også positivt modtaget. Det er godt at man er flere som hjælper når man ikke kan søge på alt og erfare det den vej. Jeg var måske hård i tonen men det er sgu en ren elendighed når sådanne noget rammer familie og fakta er så hårde at modtage og at man skal søge bistandshjælp efter rigtig mange år i fagforening er sgu surt.


Besvar