Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
fissannudella

tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af fissannudella » 28 feb 2008 01:01

hej gutter.
min svigerfar har set min stoker, og han er ved at være lidt varm på tanke om en stoker, pt fyrer han med olie, men vi har fundet en passat c1 fra 97 med iltstyring, er der nogle som evt, ved om det kan betale sig at købe en der har 11 år på bagen,om der er nogle steder man skal tjekke ekstra meget for tæring, jeg har tænk mig at trykprøve den på stedet, før vi køber den. stedet hvor den skal installers er der 250kvm, men det skulle vel ikke være noget problem at varme det op??
på forhånd tak for de gode svar. :)


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af kaptajnen » 28 feb 2008 10:23

Jeg har tit tænkt på netop at købe en passat c1 som brugt stoker, men da jeg ikke har noget bælte i svejsningens kunst har jeg indtil videre ikke slået til...

En ting er jo at trykprøve den for at checke om den allerede er gennemtæret og utæt, men det viser jo ikke om den visse steder er tynd som papir og vil bryde ned pga tæring kort tid efter!

Det er ikke sikkert at det er tilfældet, men det er bedst at vurdere om den har haft optimale betingelser med korrekt monteret shunt imellem fremløb/retur for at vurdere om der er kondenstæringer pga for lav retur...

Check den også for rust rundt omkring...

Jeg ville kontakte Passat, hvis det var mig og forhør dem omkring, hvad man kan forvente og hvad man eventuelt kan købe til at udbedre (ud)slidte dele.

Allerførst ville jeg bede sælger om at fremsende nogle flere billeder og måske høre indtil førnævnte problemstillinger, hvordan de er håndteret.

Er den allerede taget fra anlæget ville jeg høre til om hvorlænge den har været taget fra, idet det er næsten umuligt at undgå at der står lidt vand tilbage i kedlen med tæring til følge, hvis der går for længe...

Just my 25 cents!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af Brian B » 28 feb 2008 19:20

Hej
De gange jeg har været ude og kigge på brugt kedel, har jeg taget en god lygte og en slaggehammer med og så får den en tur som en gammel bil.... tæsk den alle mulige og umulige steder lyder den sund ja så.. svejsninger omkring røgrør kan osse finde på at tære.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af Troldmand. » 28 feb 2008 19:38

Hej
En så gammel kedel ville jeg slet ikke tænke på. Mosle med bæstet, opstillig mm - og så måske dagen efter tage den ned igen, fordi den er tæret op.
Svejse!! ja jo hvis man selv kan, og der ikke er brug for varme i hytten. Tror det er lidt som en gammel bil, man bliver aldrig helt færdig.
Bare min mening.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af thy » 28 feb 2008 21:38

fissannudella skrev:hej gutter.
min svigerfar har set min stoker, og han er ved at være lidt varm på tanke om en stoker, pt fyrer han med olie, men vi har fundet en passat c1 fra 97 med iltstyring, er der nogle som evt, ved om det kan betale sig at købe en der har 11 år på bagen,om der er nogle steder man skal tjekke ekstra meget for tæring, jeg har tænk mig at trykprøve den på stedet, før vi køber den. stedet hvor den skal installers er der 250kvm, men det skulle vel ikke være noget problem at varme det op??
på forhånd tak for de gode svar. :)
tja hva skal man sige ved jo du har det sorte bælte i svejsning... så hvis alt er ok så må det jo komme an på prisen må ikke koste mere end 10000 m moms og det er højt sat...
det næste problem er jo så det koster lige meget at sætte noget gammelt op som nyt... og måske skal der snart andet til alige vel så det må være prisen og at i selv kan sætte det op..

det er så min personlige mening..

ps hvorfor er det pillet ned
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


fissannudella

Re: tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af fissannudella » 29 feb 2008 01:26

tak for jeres hurtige svar.
passaten c1 er taget ned pga at gutten har købt en varmepumpe luft/vand, der var mont esbe shunt så der har altid været 60" varmt retur. men jeg må så trykprøve den og igang med at lave noget visuel inspektion,ang tæring.
svejsning er ikke det store problem, da jeg har svejset offshore og kedler i 20 år, så hvis i har nogle spørgsmål til svejsning, så er jeg klar at hjælpe med at besvare evt rep dem.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: tænker på køb af en brugt passat c1 kedel fra 97.

Indlæg af kaptajnen » 29 feb 2008 09:50

fissannudella skrev:tak for jeres hurtige svar.
passaten c1 er taget ned pga at gutten har købt en varmepumpe luft/vand, der var mont esbe shunt så der har altid været 60" varmt retur. men jeg må så trykprøve den og igang med at lave noget visuel inspektion,ang tæring.
svejsning er ikke det store problem, da jeg har svejset offshore og kedler i 20 år, så hvis i har nogle spørgsmål til svejsning, så er jeg klar at hjælpe med at besvare evt rep dem.
Jammen det lader jo til at du er rustet til at gøre det en billig fornøjelse for din svigerfar!
Og hvem vil ikke gerne gøre et godt indtryk på sin svigerfar!? :lol:

Den burde kunne varme de 250m2 op, hvis ikke det er et piv utæt hus...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar