Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1. Skal, skal ikke.

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af Dunas » 24 aug 2014 07:33

Det må være den her han mener http://www.vvs1.dk/varmesystemer/pillef ... c1-c2.html
Passat hjemmeside er noget rod og forvirrende. Igen hør efter hvad din nabo siger......


nemocharley

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 08:20

De koster under 16k ved Hedestoker lige nu - men der er det ret væsentlige problem lige nu, at ingen af Passats produkter står på DTI´s liste for godkendte biobrændselsanlæg.

Så man skal altså sikre sig at den prøvningsattest, der følger med pillefyret lever op til de nyeste klasse 5 krav (det kan jo være godkendt andetsteds eller DTI kan være i færd med at teste dem lige nu.)

Jesper Sol
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23 aug 2014 18:00
Areal: 148
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 7990
Geografisk sted: Mors

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af Jesper Sol » 24 aug 2014 08:47

Det er præcis den der Dunas. Har fundet den til 19.232 kr. så vidt jeg husker.

Mit hus er 148 kvm i 2 plan. Medium isoleret. 1½ gammel brændeovn i stuen. Planlægger at lave hul over ovnen så varmen kan trække op ovenpå. Gulvvarme i stueetage. Nye radiatore på 1. sal.

Huset ligger på Mors. Her er huspriserne så lave at større investeringer er dumt. Så ingen 50K stoker til mig :roll:
For mig handler det her om 2 ting. Billig (stor fan af grøn energi) varme og at gøre huset mere attraktiv i salgs-øje-med.

Flyttede fyrrum for 5 år siden. Nyt oliefyr, lav energi pumpe og slf ny ekspansion. Super nem adgang til skorsten, el og vvs. Jeg ville sikkert kunne installere pillefyr selv. Men er ikke så erfaren i den slags så jeg nøjes nok med at gøre så meget jeg "tør" og så overlade reste til naboen, (smeden).

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af triumph » 24 aug 2014 09:03

Jeg var inden på Passats hjemmeside. C1 compact er der ikke. Men det er den "gamle model C1" Her kan man også downloade prøvningsatesten. Det er bare en godkendelse efter klasse 303-5- klasse 3. Der ikke længere er gældende. Da der idag kræves godkendelse efter 303-5 klasse 5

Det er vist meget tæt på på vildledning af forbrugere, og vise en prøvningsatest/godkendelse af fyret. Der ikke længere er gældende

Hov det bliver være endnu !!!!
Jeg var der inde igen. Her kan jeg finde en tjekisk prøvningsattest (prøvningsatester skal være på dansk, ellers vil skorstensfejeren ikke godkende dem) Hvor C1 compact er testet i 2013, efter klasse 303-5 klasse 4 .......!
Hvis den kun kan opnå klasse 4 er den jo ikke lovlig at opstille !
http://www.passat.dk/UserFiles/File/Pr% ... 202013.pdf

nemocharley

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 09:19

Mht Passat C1 Pillefyr så er det den her pris som skal matches - læg mærke til at det er med energitilskud, som skal søges ved anskaffelse af pillefyr! - http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passat.html

Men som jeg var inde på og som Triumph skriver uddybende - du skal altså være vågen mht. lovlig attest. I værste fald kan skorstensfejer nægte dig godkendelse.

Jeg ved ikke om du har forelsket dig i passaten fordi det er den første du har set. Der er mange gode muligheder.

Den nye Biomax kan konkurrere på prisen - men de første rapporter tyder på lidt småbesværligt vedligehold (læs på Biomax forum)
Scotte er også ret billig - masser af styringsmuligheder til lavt forbrug, billige reservedele (som er gode at have på lager)
Vølunds Pellux - set til knap 22k ved Hedestoker
Atmos d14p - gammeldags gennemprøvet stabilitet
MGM - koster lidt mere, men ser ud til at være et rigtig godt "østrigertype" pillefyr til under det halve af en østrigers pris.

Du skylder dig selv, at sætte dig lidt ind i disse fyr - tage nogle private fyrspark og se dine kommende favoritter i drift. Det er trods alt en del penge der er på spil.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af Tom_AT » 24 aug 2014 09:21

triumph skrev:Jeg var inden på Passats hjemmeside. C1 compact er der ikke. Men det er den "gamle model C1" Her kan man også downloade prøvningsatesten. Det er bare en godkendelse efter klasse 303-5- klasse 3. Der ikke længere er gældende. Da der idag kræves godkendelse efter 303-5 klasse 5

Det er vist meget tæt på på vildledning af forbrugere, og vise en prøvningsatest/godkendelse af fyret. Der ikke længere er gældende

Hov det bliver være endnu !!!!
Jeg var der inde igen. Her kan jeg finde en tjekisk prøvningsattest (prøvningsatester skal være på dansk, ellers vil skorstensfejeren ikke godkende dem) Hvor C1 compact er testet i 2013, efter klasse 303-5 klasse 4 .......!
Hvis den kun kan opnå klasse 4 er den jo ikke lovlig at opstille !
http://www.passat.dk/UserFiles/File/Pr% ... 202013.pdf
Det er da ikke vildledende.
Hvis kedlen er godkendt efter EN 303-5 Kl 3 men lever op til kravene for kl 5 behøver den ikke testes igen. Det er mig bekendt også det Hr John Skov Jensen skrev i en anden tråd i går, dog omhandlende brændekedler.
Det har også tidligere været oppe og vende.

nemocharley

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 09:34

Det der er underligt at sidste år ved første skærpelse - der var der jo en del pillefyr/stokere som blev stående på DTI´s liste da de levede op til kravene - altså ingen gentest nødvendigt.

Men denne gang er der dælme røget mange - heriblandt alle Passats produkter. Men jeg kan jo ikke som forbruger med sikkerhed sige at passats pillefyr er ulovlige at genopsætte - jeg kan kun opfordre andre forbrugere til at være på vagt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af triumph » 24 aug 2014 09:35

Hvis den er testet ved teknologisk institut efter klasse 303-5 klasse 3. og overholder kravene til klasse 303-5 klasse 5. Så vil jeg finde det besynderligt hvis Teknologisk institut fjerner den fra godkendelseslisten

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af J-B » 24 aug 2014 09:53

Det der skal opfyldes her efter 1/7/2014, er sikkerhedskrav efter EN303-5 klasse 5, sidste år var det kun virkningsgrad og emission.
Det de skal overholde nu er meget skærpede krav ved strømsvigt og fejl på anlægget.

nemocharley

Passat C1. Skal, skal ikke.

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 10:00

okay tak for oplysningen - jeg troede faktisk at emmissionskravene først kom i denne omgang.


Besvar