Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyrtype??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af John Skov Jensen » 23 aug 2014 07:21

pendec skrev:@nemocharley
Der er intet ulovligt i at sælge den i Danmark. Det er kun misvidende at lade køber tro at de køber noget som må stilles op efter gældende regler.

Kan huske dengang man kunne købe "banan" telefoner, som solgtes i hele Danmark, og TDC kun havde de gamle Danmark1 osv. De måtte købes men ikke tilsluttes telenettet ;) Det var jo heller ikke forkert.
Det er noget sludder du skriver der
Det er ikke lovligt hverken for forhandlere eller private at sælge en fastbrændselskedel eller pillefyr der ikke er testet på et akkrediteret institut og dermed har dokumentation for at de overholder de i dag gældende krav
http://mst.dk/borger/luftforurening/bra ... sattester/

Og så skal man lade være med kun at læne sig op af TI liste. Den bliver ikke nødvendigvis opdateret med alle anlæg der er godkendt ved andre institutter.
Atmos GD serien er f.eks blevet godkendt på et tjekkisk institut 25-06-2013, de optræder ikke på TI liste, men det gør dem jo ikke mindre lovlige.


nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley » 23 aug 2014 08:20

jeg kunne heller ikke forstå det, hvis man havde lov til at sælge ikke godkendte anlæg.

godkendelsen kan være i orden selvom den ikke står på DTI - det der var mærkeligt er at Passat altid har stået på DTI og nu er helt væk. Men de kan self være igang med at få dem testet, eller de kan være blevet testet et andet sted.

pendec

Valg af fyrtype??

Indlæg af pendec » 23 aug 2014 20:36

John Skov Jensen skrev:Det er ikke lovligt hverken for forhandlere eller private at sælge en fastbrændselskedel eller pillefyr der ikke er testet på et akkrediteret institut og dermed har dokumentation for at de overholder de i dag gældende krav
http://mst.dk/borger/luftforurening/bra ... sattester/
Så er der masser at komme efter på dba, og pillefyr som er godkendt efter klasse 3 , skal vel igennem endnu en godkendelse, når de ikke er på TI liste mere? tænker på jepo som en type eller?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af John Skov Jensen » 23 aug 2014 21:15

Hvis en fastbrændselskedel, feks en orlan 25 super er testet i henhold til en303-5 klasse 3 og testresultaterne er gode nok til at overholde kl5 kravene, ja så er en en303-5 kl3 attest tilstrækkelig som dokumentation for fejeren.
01-07 Sidste år blev kravene skærpet, fastbrændselskedler skulle overholde en303-5 kl3, dog skulle virkningsgraden overholde kl5 kravene. Dette kunne orlan godt overholde og den "gamle" kl3 attest var derfor stadig valid og kedlerne kunne fortsat sælges.
Atmos dcxxS serien kunne ikke overholde kl 5 kravet i forhold til virkningsgrad og udgik derfor af programmet til fordel for dcxxGD serien. Efter 01-07 i år skulle kedlerne også overholde emmisionskravene i kl5. Mig bekendt gør orlan kedlerne også dette (adspurgte en vvsekspert direkte) hvorfor den "gamle" kl 3 attest stadig viser at kedelen overholder gældene krav.
Dette gør at alle de gamle atmos dcxxS kedler på dba og lign er praktisk talt værdiløse,
Der var faktisk en bruger herinde der bevist solgte en ulovlig dc50S kedel. Prøv at søge på atmos dc50s og manta400
Pillekedler og brændere er ikke min stærke side så dem vil jeg ikke udtale mig om, men jeg ved at på automatisk fyrede anlæg er kravene til sikkerhed også skærpet med en303-5 kl5 ikrafttræden

Michlar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Valg af fyrtype??

Indlæg af Michlar » 24 aug 2014 08:54

triumph skrev:Jeg er helt på linie med Nemo.
Du skal først prøve at komme tættere på om du behøver 11 eller 20 kw. Hvad bruger du i brænde
11 kw, til 260 m2 kan både være stort nok, og for småt. Alt efter isolering.
Hvis 11 kw er stort nok, vil du få en væsentlig bedre fyringsøkonomie i overgansperioder ved at vælge det. 6 kw i minimums effekt er mere end dit forbrug det meste af året.
Jeg ville installere rumtemp. føler, samt føler i vvb til start stop af pillefyret. Det kan give store besparelser i overgangsperioder.
,
Først vil jeg sig mange tak til alle for alle de gode tilbagemeldinger - kom endelig med flere :D
- Mht. brænde, så har jeg faktisk svært ved at sige det, da jeg fyrer med paller. Og når mine 2 store bunker af opskårne paller når toppen af loftet ud i siden af min lade bygning, plejer det at kunne strække sig efterår, vinter og forår igennem.
- men mht. overgangsperioderne(hvis jeg forstår dig ret er det vel sent forår og tidligt efterår?) så kan jeg vel fyrre med mit fasbrændselfyr her, hvis det bliver et problem?
- Så nævner du rumtemp. føler og føler i VVB ? Er det en trådløs løsning, som skal sættes op i alle rum ovre i huset og så en modtager/kontrol over i mit fyringsrum i min udebygning?
- Der er nogen der nævner iltstyring i andre indlæg i denne tråd------dette lyder umiddelbart som en "billigere" løsning(har set, at det ikke koster så mange tusinde), hvis det kan give en bedre økonomi?
- og så måske et meget dumt spørgsmål :oops: Kan læse at pellux kedlen er en stokerkedel.....hedder det altid det, når man kobler en træpillebrænder til?
- Et tillægsspørgsmål?: Er der nogen herinde, der ved, om pellux brænderen kan brænde andet end træpiller?....jeg tænker på f.eks. korn el. andet......Prisen på korn er jo ikke så høj, efter sådan en høst vi har haft....så måske man kunne gøre sig et godt køb hos en landmand. :lol:
På forhånd tak
Michael
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)


nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 09:25

jeg har ikke hørt om nogen der har brændt andet end træpiller af i en Pellux. Jeg har forstået det således, at det er et rent pillefyr.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af triumph » 24 aug 2014 09:29

Selvfølgelig kan du fyre i dit fastbrændselsfyr ved siden af.
En rumtermostat benyttes til at tænde fyret når det bliver koldt i rummet. Jeg har 2 rumtermostater koplet til mit system. da jeg har 2 forskellige bygninger. Ellers bør en være nok. termostat i vvb benyttes til at tænde fyr når brugsvand bliver koldt.
På mit fyr 16/24 kw bruger jeg ca. 20 kg træpiller i døgnet, om sommern hvis jeg bare lader fyret køre konstant.
Hvis jeg bruger termostat i vvb/rum så bruger jeg 20 kg om ugen.
Du skal bare være opmærksom på at fordelen ved at benytte termostater (rum og vvb) består i at fyret stopper, så der ikke er tab. hverken røggas tab, eller varmetab fra rør.
Hvis du har store mængder vand i en akutank, så vil besparelsen formindskes, da de store mængder vand skal varmes op igen efter stop.
Rumtermostaten kan både fåes trådløs og kablet.
På en scotte er det ikke nogen fordel og have iltstyring. På en pellux er det en god ide, da brænderen ellers ikke kan modullere (tror jeg nok, jeg ved ikke så meget om pellux) En pellux er ikke en stoker, og brænder kun træpiller

nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 09:53

Modulation og iltstyring ift. Pellux - jeg mener at huske at fyret modulerer trinvist uden iltstyring, men den er mere effektiv i forbrændingen uagtet træpilletype m. iltstyring - jeg kan ikke huske det, detaljerede spørgsmål er nok bedst stillet inde på deres underfora.

Hvis du napper en scotte - så gør som Triumph har gjort (han har bevist at der er store besparelser ved det) - scotten skal køre uden om akkutank - ligesom dit oliefyr gør nu - er min fornemmelse.

Pellux 100 uden iltstyring - tja lad den varme i den øverste del af tanken (alt efter hvor stor tanken er) - tænd/sluk. På sigt køb en vejrkompenseringskit og få måske sammenlignelige besparelser på sigt.

Der hvor jeg købte mit fyr var anbefalingen 300-500l vand at fyre 15-20kw ind i - men jeg har hørt om 1000l lige så. Balancen er - færre tændinger = besparelser, varmetab fra et stort vandlager = øgede omkostninger. Det er ikke uvæsentligt hvor akkutanken står er min konklusion - altså om spildvarmen kan bruges?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af triumph » 24 aug 2014 09:54

John Skov Jensen skrev:
Det er noget sludder du skriver der
Det er ikke lovligt hverken for forhandlere eller private at sælge en fastbrændselskedel eller pillefyr der ikke er testet på et akkrediteret institut og dermed har dokumentation for at de overholder de i dag gældende krav
http://mst.dk/borger/luftforurening/bra ... sattester/

Og så skal man lade være med kun at læne sig op af TI liste. Den bliver ikke nødvendigvis opdateret med alle anlæg der er godkendt ved andre institutter.
Atmos GD serien er f.eks blevet godkendt på et tjekkisk institut 25-06-2013, de optræder ikke på TI liste, men det gør dem jo ikke mindre lovlige.
Normalt kommer de til at stå på TI´s liste hvis de er godkendt.
Men som du helt rigtigt skriver så er TI´s liste ikke altid opdateret. Da TI skal bruge noget tid på at få verificeret prøvningsattesterne.

Men i Passat C1 Compacts tilfælde, er den altså testet i 2013. Jeg ville finde det usansynligt at den ikke var på TI´s liste nu.

Hvis et fyr er testet efter klasse 303-5 klasse 3. men overholder klasse 303-5 klasse 5. Og dermed ikke skal gentestes. Så udstedes der naturligtvis en ny prøvningsattest, hvor det fremgår at kedlen overholder klasse 5.
Uden en korrekt prøvningsattest (på dansk) må skorstensfejeren ikke godkende installationen. Derfor skal der naturligtvis også ligge en prøvningsattest der viser at fyret er lovligt at opstille.

Passat har lagt prøvningsattester ud på nettet, på alle deres fyr. Derfor ville de vel også ligge de "lovlige" attester ud. Hvis de fantes

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af John Skov Jensen » 24 aug 2014 10:45

triumph skrev:
Normalt kommer de til at stå på TI´s liste hvis de er godkendt.
Men som du helt rigtigt skriver så er TI´s liste ikke altid opdateret. Da TI skal bruge noget tid på at få verificeret prøvningsattesterne.

Men i Passat C1 Compacts tilfælde, er den altså testet i 2013. Jeg ville finde det usansynligt at den ikke var på TI´s liste nu.

Hvis et fyr er testet efter klasse 303-5 klasse 3. men overholder klasse 303-5 klasse 5. Og dermed ikke skal gentestes. Så udstedes der naturligtvis en ny prøvningsattest, hvor det fremgår at kedlen overholder klasse 5.
Uden en korrekt prøvningsattest (på dansk) må skorstensfejeren ikke godkende installationen. Derfor skal der naturligtvis også ligge en prøvningsattest der viser at fyret er lovligt at opstille.

Passat har lagt prøvningsattester ud på nettet, på alle deres fyr. Derfor ville de vel også ligge de "lovlige" attester ud. Hvis de fantes
Ja måske er det springende punkt at nu skal kedlerne overholde hele EN-303-5 kl5 regulativet.
Det sidste år har det kun været virkningsgraden der skulle overholde kl5, emmisioner, sikkerhed osv var stadig kl3 krav.
Og sidste år (Før 01-07-2014) var bla baxi og Orlan attesterne stadig at finde, selvom en EN 303-5 kl3 attest ikke var ok med mindre at den testede virkningsgrad var god nok til at imødekomme kl 5 kravet.
Så efter at vi har passeret 01-07 kan det være at attesten skal være påført at kedlen er testet I henhold til 303-5 kl5 for at være gyldig?.
En forhandler eller anden fagkyndig måtte gerne komme på banen nu og af- eller bekræfte dette.

Det der er årsagen til alt denne debat om attester, udstedt I Danmark (TI) og f.eks I Tjekkiet er at danmark er det eneste land (Mig bekendt)der har indført EN303-3 kl5 krav. Langt de fleste lande benytter stadig kl 1 kl 3 krav. Derfor vil Nye kedler ikke automatisk blive testet op mod kl5 kravene da det bare er lille danmark der kræver kl5


Besvar