Valg af fyrtype??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Michlar
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Valg af fyrtype??

Indlæg af Michlar »

Hej....min installatør har to typer fyr, som han har tilbudt at installere for fornuftige penge. Jeg er lidt i syv sind ang. hvilket det skal være. Har fået at vide, at begge er rigtig gode....den ene kræver dog lidt mere rengøring(kan ikke huske hvilken).
Jeg har absolut ingen erfaring med stoker el. pille fyr. PT. har jeg et Atmos fastbrændsel fyr m. akkum. tank, som jeg har haft siden 2005. Hertil har jeg et oliefyr ved siden af, som backup(blokerer automatisk til akkum. tank, når jeg tænder for det)....har dog ikke brugt oliefyret andet til nødstilfælde....da det er satans dyr det stads :evil: Derfor er det oliefyret som jeg vil have erstattet på mit anlæg, så har jeg lidt mere fleksibiliet icon_cheesygrin.gif

De 2 typer fyr, som min installatør har tilbudt mig er:

- Vølund Pellux 100 Stoker med modulerende effekt fra 6 – 20 Kw

-Passat C1 Træpillekedel på 11kw Med modulerende styring mm.

Lidt om mit hus:
-opført i 1913
-ikke specielt godt isoleret
-grundplan på 130 m2, hvor 1 salen er med skåvægge helt ned til gulvet.....dvs 260m2 i alt, men vil tro at man skal trække lidt fra på 1.sal pga. de skrå vægge næsten helt ned til gulvet( håber I ved, hvad for et slags/type hus jeg forsøger at beskrive :lol: )
-I stueplan har jeg en enstrengs rørføringssystem med forsinkelse i enden....og på første sal 2 strengs rørføringssystem
-mit fyringsanlæg står ikke i huset, men over i en nærliggende bygning/værksted.

Det jeg ønsker er bare at få nogle vurderinger herinde på, hvad I syntes, der vil være den bedste løsning og hvorfor......Som sagt er jeg helt grøn på pille/stoker fyr :oops: Og selvom jeg har en fantastisk VVS mand, som jeg har tillid til, er det altid rart med andre personers meninger, når de som jer herinde, har noget mere forstand på det end den gennemsnitlige dansker 8)

På forhånd mange tak

Michael
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)

nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley »

Nu har jeg set begge kedler i drift og jeg ville vælge Pellux 100, fyret virker simpelthen en tand mere gedigent, og det virker lidt lettere at gå til ift. rengøring. Og så kan jeg lige pt. kun se Pellux 100 som værende godkendt inde på DTI´s liste.

11kw kunne måske også gå hen at vise sig at være for småt til dit hus, men så kan du self. supplere med brænde.

Der er mange andre pillefyr derude, men det er bestemt ikke uvæsentligt at du får et pillefyr opstillet af en mand du har tillid til - og hvis det er de to fyr han har kendskab til, så er det måske værd at tage med. (Andre mærker kunne være Atmos, MGM og scotte - i nogenlunde samme prisklasse)

Hvis pelluxen ikke skal varme ind i akkutanken og varmen trækkes derfra, så tror jeg iltstyring er en god ting.

Mit eget setup har en pellmax/viking bio til at varme ind i en mindre akkutank og det fungerer fint uden iltstyring. Fyret starter efter behov og stopper når det ønskede varme.setpunkt er nået.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af triumph »

Jeg er helt på linie med Nemo.
Du skal først prøve at komme tættere på om du behøver 11 eller 20 kw. Hvad bruger du i brænde
11 kw, til 260 m2 kan både være stort nok, og for småt. Alt efter isolering.
Hvis 11 kw er stort nok, vil du få en væsentlig bedre fyringsøkonomie i overgansperioder ved at vælge det. 6 kw i minimums effekt er mere end dit forbrug det meste af året.
Jeg ville installere rumtemp. føler, samt føler i vvb til start stop af pillefyret. Det kan give store besparelser i overgangsperioder.
Scotte/RTB og mgm har styring der kan håndtere dette (jeg kender ikke de andre mærker godt nok til at vide om de kan det samme)
Jeg har vedhæftet det diagram der blev brugt til til min fars installaton af en scotte.
Hvis jeg skulle kigge på en ca. 10 kw. Ville jeg kigge på MGM. Scotte. RTB,
Hvis jeg skulle kigge på en ca. 16 Kw, så ville jeg kigge på MGM, Pellex 100, scotte, RTB,
Vedhæftede filer
fyr-Model %281%29 (2).pdf
(25.81 KiB) Downloadet 123 gange
nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley »

men med akkutank er der jo mulighed for at have den i centrum af varmesystemet - og have en vejrkompenseringsstyring derfra - hvilket så bliver en "svensk" løsning, som din vvs-mand måske ikke lige er fortrolig med? Med den løsning er bundkw ydelsen og modulation ikke det centrale. Så er der lige den med varmetabet fra akkutanken, hvis varmen spildes/ikke bruges er det måske ikke så god en idé.

køres der uden om akkutank kan der laves et nøjsomt pillefyr på den måde Triumph beskriver (han eget forbrug faldt med over en fjerdedel på den måde hvis jeg husker ret).

Gør det der er billigst/nemmest - også for din installatør.
nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley »

nå stødte lige på den her fra Hedestoker - Passats C1 pillefyr er faldet noget i pris og her står den anført som 15kw...

http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passa ... AnDa8P8HAQ

men pelluxen er nu heller ikke dyr - endnu et prisfald: http://www.hedestoker.dk/pillefyr-voelu ... ellux.html

mht pillemagasin kan du overveje en større mafa silo - eller den store kompaktmodel fra vølund (der er to nu)

pendec

Valg af fyrtype??

Indlæg af pendec »

nemocharley skrev:nå stødte lige på den her fra Hedestoker - Passats C1 pillefyr er faldet noget i pris og her står den anført som 15kw...

http://www.hedestoker.dk/pillefyr-passa ... AnDa8P8HAQ
Passat C1 står ikke på TI godkendte liste endnu? (lånt fra anden tråd http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Så er den ikke lidt af en gamble at købe?
nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley »

men er det ikke mærkeligt at den kan købes ved flere forhandlere? Måske attesten er på trapperne. Men jo - køber skal ikke købe noget der ikke kan udleveres en gyldig attest på.
pendec

Valg af fyrtype??

Indlæg af pendec »

@nemocharley
Der er intet ulovligt i at sælge den i Danmark. Det er kun misvidende at lade køber tro at de køber noget som må stilles op efter gældende regler.

Kan huske dengang man kunne købe "banan" telefoner, som solgtes i hele Danmark, og TDC kun havde de gamle Danmark1 osv. De måtte købes men ikke tilsluttes telenettet ;) Det var jo heller ikke forkert.
nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley »

det er altså ret vildt alligevel - at man i god tro kan handle et pillefyr og når fejer så kommer på besøg, så er det no go. Vi taler jo tusindvis af kroner.
nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley »

fandt lige en manual på C1eren - kedlen vejer kun 100kg mod Pelluxens 200kg - http://www.passat.dk/UserFiles/Image/Pa ... r.%203.pdf

og pelluxens brugervejledning: http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Ve ... 202014.pdf

Besvar