Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Club Lintz....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Club Lintz....

Indlæg af Landlyst » 22 aug 2014 09:47

nemocharley skrev:gav fysioterapeuten dig behandling, som hjalp eller var det kun testning?
Hun ville træne mine muskler op... Men det var ikke meget vi nåede inden arbejdet ødelagde det... Men kunne mærke ved træningen at det er skidt....


nemocharley

Club Lintz....

Indlæg af nemocharley » 22 aug 2014 10:17

hun lyder som en af de gode fysioterapeuter.

jeg har to forslag til dig, som du kan lave derhjemme.

1) Find en døråbning løft armene med 90 graders bøjning i albueleddet - ansigtet mod dørkarm placer armene mod karmen og læn dig forsigtigt mod døråbningen. Det gør sikkert ondt - men kan du holde det ud så bliv i et mildt stræk 1-2 minutter. Den primære udfordring bliver nok for dig at løfte armene selvom underarmene ikke skal over vandret så skal de så tæt på som du kan udholde. Denne øvelse strækker brystet og forsiden af skulderen.

2) 2 tennisbolde/eller noget tilsvarende og noget gaffatape - tape dem grundigt sammen. Læg dig på dem og rul op og ned ad den øverste del af ryggen langs rygsøjlen. Hvis det ikke er for smertefuldt så rul over skulderbladene også - mit gæt er at du i bunden af skulderbladet finder en meget øm muskel ved navn subscapularis. Denne øvelse afspænder overspændt/forstrakt eksterne rotationsmuskler. 5-7 minutter - hvis det gør for ondt at ligge på boldene, så kan du stå op ad en mur og presse mod dem istedet - men du skal nok have hustruen til at placere gaffa-boldene.

Kan du lave disse to øvelser uden at det gør sindsygt ondt og føles farligt forkert (ondt vil det gøre), så vil jeg foreslå at du laver dem 3-4 gange dagligt.

Jeg understreger - hvis det føles forkert eller utrygt så skal du ikke gøre det - så vær forsigtig!

Jeg ved det er useriøst at fjerndiagnosticere - men det kan være det her hjælper. Helt kort så tror jeg at du har en funktionel ustabilitet i skulderbladet - og din subscapularis kæmper for livet for at holde fast, men den er overstrakt. Supraspinatus tager så over samtidig med at brystmusklerne forkortes (og får overaktive akupressur-punkter - prøv at tryk lidt rundt på den tykke del af brystmusklen især i ydersiden). Resultatet af en overspændt supraspinatus er netop en betændelsestilstand inde i skulderleddet hvor den hæfter - og det gør pisseondt (jeg har selv været der og ender der hurtigt igen, hvis jeg ikke passer på).

Nuvel ovenstående er firkantet og forenklet - der kan være flere ting i spil også (især det du skriver med fingrene og arbejdsstillingen får mig til at være lidt på vagt).

Det her er iøvrigt det jeg har lært at kalde "rat-skulder" - men det er jo en fjollet term, ustabilt eller fejlstillet skulderblad siger jo lidt mere.

En ting er alle dine arbejds-bevægelser, som i sig selv er stressende for skulderen - når du så hopper ind i lastbilen så fikseres du, bliver lidt kold og stiv i muskulaturen mens du har fast ved rattet og drejer lidt i ny og næ. Samlet set er det bare noget rigtig lort for hele skulder-komplekset. Det samme smertemønster har jeg også set ved taxa-chauffører.

Og igen - mærk dine grænser, og gå ikke over dem.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Club Lintz....

Indlæg af Landlyst » 22 aug 2014 10:45

Øh... Hvad er det lige du er inde for dette område? :shock:

Men det er jo ikke muskler eller sener jeg har ondt i, det sidder inde i ledet...

nemocharley

Club Lintz....

Indlæg af nemocharley » 22 aug 2014 10:50

Det er ikke altid, der man har ondt, hvor udgangspunktet er for den oplevede smerte.

Jeg er ikke noget anerkendt inden for det her område, og du skal ikke lytte til mig, hvis du ikke føler for det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Club Lintz....

Indlæg af Lintz » 22 aug 2014 11:05

nemocharley skrev:Det er ikke altid, der man har ondt, hvor udgangspunktet er for den oplevede smerte.
Deri kan jeg kun give Nemo ret....... :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Club Lintz....

Indlæg af Landlyst » 22 aug 2014 11:08

nemocharley skrev:Det er ikke altid, der man har ondt, hvor udgangspunktet er for den oplevede smerte.

Jeg er ikke noget anerkendt inden for det her område, og du skal ikke lytte til mig, hvis du ikke føler for det.
Nej det ved jeg så godt, men det er ikke lige tilfældet her... Har været igennem det en del gange og prøvet lidt af hvert... Men har også set årsagen et par gange på ultralyd...

Har også være ved flere forskellige som er kommet med samme konklusion.. Så det er hvis ikke udstrækninger jeg skal have gang i.. men styrke de rigtige muskler og så lære at ikke lave de samme forkerte bevægelser igen og igen....

Takker for at du gerne vil hjælpe og kan også godt være jeg en dag vil tage imod :great: men lige nu skal jeg lige have styr på smerterne... Satser på at en blokade kan gøre det igen, men der fra skal der jo gøres noget meget aktivt for at det ikke sker igen...

nemocharley

Club Lintz....

Indlæg af nemocharley » 22 aug 2014 11:20

uanset - så ønskes du god bedring herfra.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Club Lintz....

Indlæg af Landlyst » 22 aug 2014 11:23

Mange tak :) Det får jeg brug for...

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Club Lintz....

Indlæg af Julehund » 23 aug 2014 07:14

Jeg har haft nøjagtig samme problem som dig landlyst, jeg er gl. elektriker, og har nu valgt anden levevej pga. de lorte skuldre!!!
Det er nu ca 3 - 4 år siden jeg blev opereret i begge skuldre, med et halvt års mellemrum ca, og jeg vil bare sige, at det bliver aldrig helt det samme igen!!
Men med nyt job som 'tynd-Strøms-elektriker' (aka alarm tekniker) er det nu ikke helt tosset alligevel!!
Husk motion er altid godt, løber lidt en gang i mellem, det er godt for hele kadaveret!!

God bedring

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Club Lintz....

Indlæg af Landlyst » 23 aug 2014 07:26

Julehund skrev:Jeg har haft nøjagtig samme problem som dig landlyst, jeg er gl. elektriker, og har nu valgt anden levevej pga. de lorte skuldre!!!
Det er nu ca 3 - 4 år siden jeg blev opereret i begge skuldre, med et halvt års mellemrum ca, og jeg vil bare sige, at det bliver aldrig helt det samme igen!!
Men med nyt job som 'tynd-Strøms-elektriker' (aka alarm tekniker) er det nu ikke helt tosset alligevel!!
Husk motion er altid godt, løber lidt en gang i mellem, det er godt for hele kadaveret!!

God bedring
Ja og det værste ved det er at folk ikke kan se det... Og nogle ting kan man sagtens... Så kan godt mærke der er nogle som tænker jaja pyller...

Det er 7 år siden jeg blev opereret i den venstre, og den har fået en blokade siden, men med godt resultat, heldigvis... Men har ikke lyst at tage de 6måneders genoptræning og så måske er det godt... :(

Åh ja det der motion er jeg kommet helt ud af... gjorde en del i det før arbejdet tog overhånd og så kom der hus og familie til... :shock: Så er det der med tiden... Men kan godt lugte at jeg hvis skal til at gøre i det igen... :roll: Men det der med at løbe, arh det har jeg aldrig kunnet...

Og mange tak :)


Besvar