Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drift omkostninger

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
larsdp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 aug 2014 10:15

Drift omkostninger

Indlæg af larsdp » 20 aug 2014 10:45

Hej :-)

Har købt en gammelt hus fra 1922 i 3 plan og overvejer at skifte fra naturgas til pillefyr.

I den forbindelse vil jeg høre hvad folks erfaring er med jeres pillefyr og hvad det koster at holde gang i over et år (service, reservedele etc).

Har hørt skræk-historier om fyr der hele tiden er problemer med og regninger på 7000 kr for service og rep.

Hvad koster det at holde fyret ved lige med service aftaler etc?

Mit alternativ lige pt er nyt naturgasfyr og senere skifte om til fjernevarme men jeg må indrømme jeg ikke helt kan gennemskue prisen på fjernvarmen og det virker som et sats i forhold til pillefyr :shock:

På forhånd tak.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Drift omkostninger

Indlæg af pille bruger » 20 aug 2014 11:01

larsdp skrev:Hej :-)

Har købt en gammelt hus fra 1922 i 3 plan og overvejer at skifte fra naturgas til pillefyr.

I den forbindelse vil jeg høre hvad folks erfaring er med jeres pillefyr og hvad det koster at holde gang i over et år (service, reservedele etc).

Har hørt skræk-historier om fyr der hele tiden er problemer med og regninger på 7000 kr for service og rep.

Hvad koster det at holde fyret ved lige med service aftaler etc?

Mit alternativ lige pt er nyt naturgasfyr og senere skifte om til fjernevarme men jeg må indrømme jeg ikke helt kan gennemskue prisen på fjernvarmen og det virker som et sats i forhold til pillefyr :shock:

På forhånd tak.
Ja der er mange skræk historier.
Hvis du vælger et fyr fra NBE kan du vælge opstart besøg, eller serviceaftale.
Jeg tror ikke du sådan lige kan ødelægge for 7000 kr. på det fyr.
Priser på reservedele kig her http://www.nbe-shop.dk/
Det du sikkert kommer til at skifte er en foto føler eller en eltænder.
Det er ikke svært kig her http://www.nbe.dk/salgs-materiale/video.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Drift omkostninger

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2014 11:07

Hvis fjernvarmen kommer fra et barmarksværk er det en god idé at være på vagt. Men fjernvarme er jo nok noget af det nemmeste, så det skal da undersøges.

Kort sagt kommer det lidt an på hvilket pillefyr du anskaffer dig - scotten skal der skiftes lidt på i ny og næ, men reservedelene er ikke ret dyre. Og scotten er blandt de billigste pillefyr på markedet. En dyr Biotech eller Variowin skal der måske ikke skiftes noget på før anlægget har mere end en håndfuld år på bagen.

Mit eget fyr har jeg efter første år ikke haft nogen udgifter på endnu, men jeg ved at der snart kommer en brænderrist som skal skiftes (300kr).

Mht service er det jo ikke lovpligtigt som ved en varmepumpe - de fleste service besøg lægger i prisen ml 1250-1950dkr. Et sådant besøg kan dog indbefatte forskellige ting.

I bund og grund kommer det an på hvad dine krav er til et pillefyr?

lidt detaljer om dit hus og nuværende forbrug, hvor du bor henne i landet etc. vil kunne give dig bedre hjælp ifald det er et pilelfyr du vælger.

N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Drift omkostninger

Indlæg af N P K » 20 aug 2014 11:28

Mit scotte har kørt i godt et år nu
Jeg har intet skiftet andet end de træpiller den har taget fra magasinet og brændt:-)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Drift omkostninger

Indlæg af Lintz » 20 aug 2014 11:34

Der står en Scoote 16 kw ude i fyrrummet - her godt 3 år efter første opstart har den kostet mig 2 foto-følere samt en eller to el-tændere - så vi nærmere os da snart de 1000 kroner i rep/vedligeholdelse - uha- uha :|
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


larsdp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 aug 2014 10:15

Drift omkostninger

Indlæg af larsdp » 20 aug 2014 11:57

Huset ca. 120kvm er et dødsbo hvor der boede en gammel dame. Huset er fra 1922 og alt skal laves dvs hulmurs isolering, nye vinduer osv. Huset har et gammelt gasfyr fra starten af 1980'erne og en ældre solfanger til varmt vand. Fremtidsudsigten til fjernvarme er tidligst 4 år.

Hvis jeg framelder gas nu er jeg ude at den offentlige forsyning og kan derfor ikke senere tvinges på senere.
Hvis jeg bliver på gas skal jeg have fjernvarme når det kommer.

Fjernvarmen vil blive leveret af horsens fjernvarmeforsyning og prisen ligger omkring de 15.000 kr for et standard hus.

Så spørgsmålet er lidt pillefyr eller gas og senere fjernvarme? Jeg er meget i tvivl om fjernevarmen da priserne landet over svinger voldsomt og det gør mig angst at varmeværkene er så forskellige.

Sorry det hele blev lidt rodet men det er et svært valg da jeg ikke syntes fjernvarme er det sikre valg endnu.

nemocharley

Drift omkostninger

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2014 12:19

så tag et pillefyr - jeg har ikke fortrudt, selvom jeg ikke er så praktisk anlagt (jeg havde også mulighed for fjernvarme, men turde ikke hoppe på pga priserne).

Til de m2 kan du jo fint klare dig med et 10kw fyr - hvis huset er pivutæt og meget dårligt isoleret og der blæser en stiv kuling ind fra vest, så er det måske ikke nok. Men laver du omfattende energiforbedringer nu, så er 10kw rigeligt.

Og fyret kan stå slukket i højsommeren da du har solvarme.

I 20-30k klassen

finder du Biomax, Ekoheat, Scotte, Atmos D14P, Vølunds Pellux 100, Minibio, Edil Kamin, MGM Junior, Baxi TPK og flere andre jeg ikke lige kan huske.

35-45k RTB og Passats Bioheat (som du lige skal sikre dig er godkendt efter de nye krav)

Og så er der de dyre østrigere Bioheat, Eta, Windhager, Hoval, Pellematic 60k+

Her er DTI´s liste over godkendte pillefyr og stokere. Nogle pilelfyr kan godt være godkendt ved andre institutter i andre lande: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Men vil du have et pillefyr du skal rode lidt med engang imellem eller skal det være næsten ligeså let som et gasfyr?

Og så er der det med fyrrummet og skorsten - begge ting skal være egnet til et pillefyr og der er nogle krav som skal indfries (få fejer med på råd). Og hvor skal træpillerne være - skal de blæses ind eller tager du 15-25kg sækkene på nakken og hælder dem i siloen.

Søg på nettet, læs her på forum i de forskellige underfora - vælg en lille håndfuld pillefyr ud, tag ud og besøg private, som har de pågældende fyrtyper - få en 2-3 tilbud på dit valg. Det tager lidt tid, men det er jo også en vigtig beslutning :)
Last edited by 1 on nemocharley; edited 20 times in total

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Drift omkostninger

Indlæg af newpas » 20 aug 2014 12:57

Hvis du vil have fjernvarme skal du jo også betale (måske ikke ubetydelig) for at blive tilsluttet.

pendec

Drift omkostninger

Indlæg af pendec » 20 aug 2014 13:07

Er du i by område, og har 3 plan, så skal du nok også have en rimlig høj skorsten på plads? Så har du også levering/opbevaringen af træpiller.
Nu flere træpiller/paller du køber, nu billigere kan det blive, og er i Jyllands zonen, så er der endnu mere at spare på leveringen fra Tyskland.

larsdp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 aug 2014 10:15

Drift omkostninger

Indlæg af larsdp » 20 aug 2014 13:17

Huset har en gammel skorsten som jeg regner med kan bruges. Det koster ca 40.000 at komme på fjernvarme samt 5000 kr for at få sløjfet gas ledningen. For de penge vil jeg mene jeg kan lave fyrrum i kælderen og købe et ok pillefyr?


Besvar