Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med Køleskab

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Problemer med Køleskab

Indlæg af thoken » 19 aug 2014 13:40

Hej.
Vi har et fint Miele køleskab, som driller lidt.
Der er for koldt i skabet :|
Det er med elektronisk termostat. Det ville være nemt at skifte termostat føleren, men jeg har bare en lusket mistanke om at hvis den var defekt, så ville der blive for varmt i skabet?
Nogen der har erfaring med denne type fejl?

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Problemer med Køleskab

Indlæg af Zarge » 19 aug 2014 17:08

Ved ikke om det kan bruges, men jeg har flere gange oplevet eks digitale stege termometre vise både for lidt og for meget ved defekter... Så hvis det bare er en varme følsom modstand, så tror jeg det kan gå i begge retninger, uden at ha reel viden at ha det i... :-)

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Problemer med Køleskab

Indlæg af Bjarne B. » 19 aug 2014 17:26

jeg har samme problem med vores, men folk kigger bare dumt på mig når jeg nævner det, så jeg har ikke fundet en løsning. Har du haft et termometer i det så du kan se hvor koldt der bliver?

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Problemer med Køleskab

Indlæg af thoken » 19 aug 2014 18:01

Bjarne B. skrev:jeg har samme problem med vores, men folk kigger bare dumt på mig når jeg nævner det, så jeg har ikke fundet en løsning. Har du haft et termometer i det så du kan se hvor koldt der bliver?

Hej.
Ja, jeg har prøvet at måle temperaturen. Den ligger fra ca -2 til +2 grader. Mælk og sodavand fryser til grød is.

Jeg tror skabet er 7-8 år gammelt, men et nyt i den størrelse koster ca. 6000 kr. En ny føler koster ca. 400 kr, og et nyt styringsprint ca.1000 kr. Jeg vil gerne ofre de 1400 kr, men det er jo også ærgerligt hvis det så har tabt kølemiddel og alligevel skal kasseres.

Jeg har faktisk fået det repareret for samme fejl på garantien. Der blev både føler og print skiftet.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Problemer med Køleskab

Indlæg af triumph » 19 aug 2014 18:10

jeg har et køleskab med mekanisk termostat, den stiftede jeg engang, fordi temperaturen svingede meget i køleskabet.
Det hjalp ikke, fordi følerlommen, sad helt inde bag plastic, og isolering


xkfc

Problemer med Køleskab

Indlæg af xkfc » 19 aug 2014 18:26

Du skal ikke være bekymret for kølemidlet, hvis det var det der manglede ville der blive for varmt.

Prøv at skrue termostaten op på 8° og se hvor den ender. Er den ligeglad med hvor du stiller termostaten, så er den kaput, og kører på et nødprogram hvor det blot er er en "timer" der kører on..off...on....off Men de fleste køleskabe kommer med en alarm i den situation.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Problemer med Køleskab

Indlæg af thoken » 19 aug 2014 19:38

xkfc skrev:Du skal ikke være bekymret for kølemidlet, hvis det var det der manglede ville der blive for varmt.

Prøv at skrue termostaten op på 8° og se hvor den ender. Er den ligeglad med hvor du stiller termostaten, så er den kaput, og kører på et nødprogram hvor det blot er er en "timer" der kører on..off...on....off Men de fleste køleskabe kommer med en alarm i den situation.
Hej.
Ja, det lyder meget logisk, men den kommer ikke med nogen alarm(ved jeg heller ikke om den kan). Men tænker du ikke at jeg både skal skifte styringsprint og føleren?

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

xkfc

Problemer med Køleskab

Indlæg af xkfc » 19 aug 2014 19:56

Jeg har desværre ikke så meget forstand på hvidevarer, og der er jo et hav af forskelligt grej.
Mit gæt er at printet skulle være nok, men jeg tør slet ikke give nogen garanti.
Det er dog underligt at det går i stykker! er det ordentlig jordforbundet, mange er jo fristet af at man bare kan proppe det leverede schuko stik i stikkontakten.
Det kan jo også være en generel fejl, prøv at Google typenummeret, det giver måske et hint.

pendec

Problemer med Køleskab

Indlæg af pendec » 20 aug 2014 08:19

thoken skrev:Jeg har faktisk fået det repareret for samme fejl på garantien. Der blev både føler og print skiftet.
Er det så ikke lige frem? Hvis du har fået lavet fejlen før på garanti, så burde løsningen være der, selvom du mener den nu kan være noget andet. Eller mener du symptomerne ikke var helt ens?

rudik
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28 sep 2011 15:33

Problemer med Køleskab

Indlæg af rudik » 21 aug 2014 20:08

Det sidder en føler bag på fordamperen ca. 5-10 cm oppe fra bunden. Skift den så er du kørende igen.


Besvar