bygge kappebeholder om til kedel?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
johnogbirk
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 aug 2014 20:20

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af johnogbirk »

Jeg går og bygger, og mangler varme i vinter. Vil sætte skamolplader i en gammel kappebeholder 150l, og bruge den som kedel.
Skorsten: stålrør ø100, isoleret. Varmen kører i akku tank 400l.
Der kommer frostvæske i og kedlen står i et skur udenfor huset. Kedlen pakket ind i rockwool. Der er gulvvarme inde i huset.

Har nogen prøvet dette?
Hvad med sekundær luft?
Jeg ved at det er forbudt og farligt osv osv.

Tak for input ;-)
Hilsen john

Planen er at bygge flexovn (rocketstove) senere. Den skal primært levere varmt vand...

nemocharley

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af nemocharley »

De flexovne jeg har set varmer ret godt - er det muligt for dig at bygge en som både tager sig af opvarmning og brugsvand?

Dit projekt tør jeg ikke udtale mig om - hvis du kan se hvem der har lavet kappebeholderen, kunne du måske kontakte producenten og høre om de har nogle bud.

Men hvis du ved at det er ulovligt, hvorfor så ikke se om du kan få flexovnen til noget mere end bare brugsvand?
johnogbirk
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 aug 2014 20:20

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af johnogbirk »

Hej nemo. jeg skal bruge noget der er hurtigt og billigt. Jeg vil ikke have flexovnen ind i mit hus, derfor skal den varme vand. Flexovnen er et pænt stort projekt ;-)
nemocharley

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af nemocharley »

ah okay - ja hvis den ikke skal være i boligen, så kan den ikke kaste nok til rumvarme af sig.
johnogbirk
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 aug 2014 20:20

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af johnogbirk »


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af Bjarne B. »

Hvis du skal bruge noget, der er hurtigt og billigt, så sæt da en gammel salamander op. Den er hurtigere at "lave" og den er billigere end skamolpladerne. Endelig tror jeg, der vil brænde hul i kappebeholderen på grund af pladetykkelsen.
johnogbirk
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17 aug 2014 20:20

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af johnogbirk »

Skamolplader koster ca 300 ialt, og kan genbruges i den kommende ovn. Og jeg har haft salamander i årevis. Kan ikke anbefales ;-)
Ang pladetykkelse, så er kappebeholderen prøvet til 14 bar, så jeg tænker den er tyk nok til at køre en vinter?
Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

bygge kappebeholder om til kedel?

Indlæg af claus1972 »

Tror du heller må komme hurtigt igang med den rigtige ovn.. Hvad har du tænkt dig at lave til næste år ? Det virker lidt vildt at lave midlertidigt fyr for en fyrings sasonen :) tænker det bare er at handle hurtigt og få lavet det rigtigt første gang ;)
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Besvar