Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

retning på vaccumrør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

retning på vaccumrør

Indlæg af NielsenSorø » 12 aug 2014 17:23

Hej Alle

Jeg skal have monteret mine to paneler med vaccumrør, hvor mine tagsider vender mod øst og vest og er 30grader. Nu tænker jeg om jeg i nordsiden på panelerne kunne montere stempel der løfter dem i siden, så siden der er længst væk fra solen, når den står i syd rejser sig?, og hvor meget betyder hældningen på manifolden, hvis jeg altid trækker varmen ud af højeste punkt vippet op eller ej.

Håber på nogen input, og måske er der andre der har mekanisk bevægelse på dem??

Vh Jacob


dannidines

retning på vaccumrør

Indlæg af dannidines » 12 aug 2014 20:32

Hej Jakob.

Hvad tid på døgnet er jeres varmtvandsforbrug?

Morgen: Monter øst
Eftermiddag/aften: Monter vest

Jeg ville ikke lave noget bevægelseshalløj ifm flex/kedelslange ell. Lign mørner over tid.

30 grader er vist min. hældning, vi har ca 30grader og det funker fint

nemocharley

retning på vaccumrør

Indlæg af nemocharley » 12 aug 2014 20:48

en øst/vest placering kan nu fungere helt fint - det har jeg set et par eksempler på - mener faktisk Ernst smed et diagram ud på forum på sådan en løsning.

Man kan overveje om der skal lidt flere rør på i den situation.

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

retning på vaccumrør

Indlæg af NielsenSorø » 12 aug 2014 21:15

Hej

Tak for indlæg.

Vi er en af de hersens børnefamilier der bruger løs morgen og eftermiddag/aften, og jeg kan se på skemaet for opsætning, jeg godt kunne hive en god sjat på uden det store arbejde for mig, udover jeg også synes det er sjovt, at rode med.
Det kunne også være rart hvis de 2x30 rør kunne forvarme mine betongulve når det kræves.

Min tanke var at lægge et panel på hver side helt op til kip, og når solen nærmede sig syd, kunne mine to stemler løfte dem ude i side, og ca 50cm op, men så vil manifolden ikke være vandret længere.

Vh Jacob

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

retning på vaccumrør

Indlæg af NielsenSorø » 13 aug 2014 16:34

Jeg gik med en ide om, at lave en slags hængsel med nogle teleskopiske radiatorsnipler Og et ekstra hængsel/støttebeslag, så man undgår slanger og andet i frost, og meget høj varme i sommer tiden.

Det ville jo give 1 panel 30grader med øst og ligeledes et mod vest, men når solen er i syd ville jeg kunne "løfte" dem sidevers 40grader mod syd.

Ifølge skemaet vil dette give en væsentlig højere udnyttelse, men stadig i tvivl om manifol vinkel osv.

Vh Jacob


ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

retning på vaccumrør

Indlæg af ccc28748 » 14 aug 2014 06:17

Hej Jacob

Som de andre to forumister skriver herinde, så ville heller jeg ikke forsøge mig med et hæve sænke system. 'Lets face it' panelerne er jo kønne pga deres funktion, og kun derfor :-) Hvis du tilføjer lidt ekstra have/sænke hurlumhej, så blir det nemt ganske forfærdeligt at kigge på, Beklager.

En anden grund til at du ikke skulle gøre det er, at rørene jo netop er runde, og solen har derfor meget af dagen 90 graders indstrålings vinkel. Hvis du hæver din fanger, så sker der i virkeligheden bare det at dette 90 graders punkt bliver flyttet lidt, uden nogen effekt. Kan du se det for dig? Jeg taler ikke om at rørene hele tiden står i Zenit, men at der altid er en flade på røret som vender imod solen.

Jeg kan iøvrigt godt lide din ide, Jeg går selv og overvejer at sætte en reflektorplade bag mine rør der vender imod syd, men jeg har ikke haft tid til at gøre noget ved det endnu, men det kommer nok.

mvh Carsten

nemocharley

retning på vaccumrør

Indlæg af nemocharley » 14 aug 2014 07:34

en reflektorplade kan faktisk give en del ekstra - og kunne være en bedre investering end en mere mekanisk anordning.

Jacob hvor stor er buffertanken eller solvarmebeholderen?

Du må undskylde at jeg ikke svarer på dit spørgsmål direkte, jeg har ingen erfaring med det og har ikke set det andre steder. Det nærmeste jeg kan komme det er en tracker i haven til folks solceller. Jeg ved ikke om du kunne have dine rør på gavlen mod syd - eller i haven på et stativ, hvis du vil have den optimale placering.

Ikke at din idé ikke vil virke, hvis du er snild nok, så skal den nok virke er min fornemmelse. De indvendinger som der er blevet givet, ville dog få mig til at lade være. Men det er jo altid spændende og lærerigt når folk prøver noget nyt.

Her er et relevant link fra Varmtvandfrasolen.dk: http://www.varmtvandfrasolen.dk/solfang ... id-70.html (Niels Lyck er måske en person som rent faktisk har kendskab til det du vil lave, uden jeg dog ved det med sikkerhed).

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

retning på vaccumrør

Indlæg af NielsenSorø » 14 aug 2014 07:58

Hmmm

Jeg tænker bar at mine øst og vest monteret fangere intet leverer når solen står i modsat retning. Jeg havde nok håber samme udbytte, som når de med solceller sætter solstyring på og lader dem følge solen, hvor de øger produktiviteten med op til 40%.


Det med reflektor har jeg også kikke på og ringet til Norgsjø maling(tror jeg de hedder) fordi de levere maling til tage, og det kan man få med en ret høj glans, hvilket kunne være muligt at bruge under fangeren.

Vh Jacob

nemocharley

retning på vaccumrør

Indlæg af nemocharley » 14 aug 2014 08:02

du må huske på at trackeren rammer den optimale vinkling hele året - det vil din løsning ikke kunne gøre. Men du kan da købe en tracker til dine solvarme rør :) (forudsat at din buffer ikke er for lille)

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

retning på vaccumrør

Indlæg af NielsenSorø » 14 aug 2014 08:11

I indsatte link beskriver han fint de 18% jeg mister pga. tagpladsering, som også fremgår af monteringsvejledening, og de 18% ville jeg godt have fat i, specielt når vi har frost, eller bare efterårs øv. Jeg synes elv det er en ret stor andel af anlægges produktivitet jeg mister bare fordi en selvbygger murer slet ikke har taget højde for mit behov 15 år tilbage :P

Jeg kunne også bare lægge flere paneler op, men det koster ihvertfald mere end min vippe anordning, som jeg selv regner med at lave, og min IHC tavle bidrager til, da de allerede har nogle solsensorer der kan bruges til projektet, hvis man bare sætter dem i en kasse adskilt med lille væg imellem dem, så vil jeg få signal om hvor meget de hver især bestråles.

Jeg har en buffer på 500l og derudover ryger mit gulvarme 180m2 på IHC tavlen, så jeg kan styre overskud derned, og forvarme gulvet når vejret tillader dette. Vores gulve er sjældent tændt når solen står ind, og om vinteren synes jeg efter solnedgang, at det godt lige kan nå at blive lidt råt, før varmen kommer i betonen.

Håber at få flere ide'er fra jer, og skepsis, hvis der er det.

Vh Jacob


Besvar