Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB til gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af Carslen » 12 aug 2014 12:32

Jeg har en gammel 30L metro VVB stående, som jeg overvejer at smide på vores gulvvarme her til vinter.
Der er to kredse på i alt ca 18m2, så det er ikke det store, men hvordan vil det være i forhold til et par elradiatorere? Jeg tænker at varmen bliver fordelt bedre i rumne, men hvordan med økonomien i det?

Jeg får ikke lavet fyrrum i år, som planlagt, da kommunen lige smed et kloakpåbud efter os icon_frown.gif , som vi er gået i gang med istedet. Desuden er 18m2 også lidt lidt at smide på et fyr.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


levi

VVB til gulvvarme

Indlæg af levi » 12 aug 2014 13:33

Carslen skrev:Jeg har en gammel 30L metro VVB stående, som jeg overvejer at smide på vores gulvvarme her til vinter.
Der er to kredse på i alt ca 18m2, så det er ikke det store, men hvordan vil det være i forhold til et par elradiatorere? Jeg tænker at varmen bliver fordelt bedre i rumne, men hvordan med økonomien i det?

Jeg får ikke lavet fyrrum i år, som planlagt, da kommunen lige smed et kloakpåbud efter os icon_frown.gif , som vi er gået i gang med istedet. Desuden er 18m2 også lidt lidt at smide på et fyr.
Beholderen bruger 2 kw i timen, - du kan nok forvente den kommer til at køre uafbrudt til vinter - så kan du selv regne ud hvad det kommer til at koste :)

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af Carslen » 12 aug 2014 16:05

Ja jeg er klar over den sluger noget strøm :cry:
Alternativet er 2x1000W elradiatorer, så effektmæssigt det samme. Det er Roth Compact gulvvarme der ligger, så det skulle kunne reagere hurtig og jeg tænkte at vand jo er bedre til at fordele varmen end luft fra radiatoren, så spørgsmålet er vel hvor meget VVB kommer til at køre i forhold til elradiatoren. Er det det samme, lidt mere, meget mere eller sygeligt meget mere? :)
På elradiatorne er der urstyring så de ikke kører 24/7, det kunne man jo også sætte på shuntpumpen.
P.t. har vi en ældre luft/luft varmepumpe, som kan holde en hvis temperatur når vi ikke er hjemme og når vi er hjemme ryger der en pind i brændeovnen
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af Bigfoot » 12 aug 2014 22:07

spørgsmålet er vel også om el legemet kan holde til at køre kontinuerligt over længere tid....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af Carslen » 13 aug 2014 07:57

Det kan det nok ikke, men det er i hvert fald noget der skal prøves. De fleste stumper har jeg liggende.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


xkfc

VVB til gulvvarme

Indlæg af xkfc » 13 aug 2014 13:14

Jeg tror fint at varmelegemet kan holde. 30L Metro findes i 2 versioner, den ene har varmelegeme på 1200W/230v og 3600W/400v den anden har varmelegeme på 2000w/230v.
Jeg har kendskab til et par sommerhuse hvor der netop er lavet gulvvarme via vvb. Det fungerer ganske fint.
Økonomien vil være tæt på samme økonomi som hvis der bruges elradiatorer. Det er isoleringsgraden og temperaturen af det opvarmede rum der bestemmer energiforbruget.
Det er ofte nemmere at lave hurtig natsænkning på el radiatorer i forhold til gulvvarme, som jo regulerer noget langsommere.

Men uanset investering af kloak.
Nu ved jeg ikke hvilken opvarmningskilde der ellers bruges i huset, men varmes meget op med olie så vil det hurtigt kunne svare sig at lave en beregning og forelægge den banken (de har masser af penge icon_cheesygrin.gif ) og få sat et pillefyr ind. De penge der spares vil ekstremt hurtigt være bedre forretning i forhold til at fortsætte med olie eller el.

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af Carslen » 13 aug 2014 17:37

Var lige ude at kigge og det er den på 1200W/230V (3600W/400V) jeg har. Så tænker at hvis den kan følge med på 1200W slider det vel mindre end at køre den på 3600W.
Var lige forbi DVCenter og hente de sidste stumper + lidt ekstra , som jeg ikke vidste jeg manglede. icon_cheesygrin.gif

ang lån i banken, så har vi p.t. Elvarme og jeg har kun fået renoveret de to rum til gulvvarme, så der vil kun være 18m2 plus varmt vand, hvilket jeg synes er lidt lidt at låne til. Fyrrummet skal også først lige bygges færdigt. Så i år står den på fyrrum, kloak og skift af et par vinduer, så kan vi nok klare en vinter mere med brændeovn.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2014 18:59

Carslen skrev:Var lige ude at kigge og det er den på 1200W/230V (3600W/400V) jeg har. Så tænker at hvis den kan følge med på 1200W slider det vel mindre end at køre den på 3600W.
Var lige forbi DVCenter og hente de sidste stumper + lidt ekstra , som jeg ikke vidste jeg manglede. icon_cheesygrin.gif

ang lån i banken, så har vi p.t. Elvarme og jeg har kun fået renoveret de to rum til gulvvarme, så der vil kun være 18m2 plus varmt vand, hvilket jeg synes er lidt lidt at låne til. Fyrrummet skal også først lige bygges færdigt. Så i år står den på fyrrum, kloak og skift af et par vinduer, så kan vi nok klare en vinter mere med brændeovn.
Det slider som sådan ikke mindre når du kun tilkobler den til 230v, dvs en fase og nul.
Der er nok indbygget 3 uafhængige varmetråde i den elstav. Hver kan yde 1200w på en tråd og tilsammen de 3600w med alle 3 tråde i brug.
Jeg vil også tro det kan komme til at fungere fint nok, dog er 1200w ikke ret meget og du kommer måske til at tilkoble 2 eller måske alle 3 faser til den for at få effekt nok

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af From » 13 aug 2014 19:11

[quote="John Skov Jensen"
Der er nok indbygget 3 uafhængige varmetråde i den elstav. Hver kan yde 1200w på en tråd og tilsammen de 3600w med alle 3 tråde i brug.
[/quote]

Nej, det er det samme varmelegeme, det yder bare 3 gange så meget når det får 2 faser (400 volt) istedet for fase og nul (230 volt).

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

VVB til gulvvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2014 19:49

Rigtigt, den tegning jeg kikkede på var til en metro el unit, den har 3 separate varmetråde


Besvar