Kedel temperatur

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Kedel temperatur

Indlæg af ibsoerensen »

Bakterier dræbes ved temp over 70 gr ikke 60 dette skyldes at æggehvidestoffer (som bakterier bl.a. består af) koagulerer ved dennne temperatur eller højere, men det er ikke nødvendigt at holde denne temp. konstant. Et par gange om året at hæve temp. i vvb til over 70 gr. er nok, da vandværksvand i Danmark normalt ikke indeholder skadelige bakterier og der er ikke nogen grund til at blive Legionella forskrækket da den er forholdvis sjælden og mest viser sig på institutioner, hoteller o. lign. større steder, og de har pligt til at træffe foranstaltninger så det undgås.
mælk bliver jo pasteriuseret af samme årsag

Thore Jensen
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 52
Tilmeldt: 03 jan 2008 22:59
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 137
Brændsel: Piller og træ
Årligt forbrug: Et gæt ca. 6 tons
Geografisk sted: N-Jyll, nord for fjorden.

Re: Kedel temperatur

Indlæg af Thore Jensen »

Troldmand. skrev: Hej Hvem fangedde den???

Citat.

"nogle brændsels typer kræver mere korn "

Nå det er nok bare mig :oops:

ha ha icon_cheesygrin.gif har du været journalist? Du evner da i den grad at tage ting ud af kontekst. :great:
En dansklærer derimod ville nok få et lettere hjertetilfælde over tegnsætningen. :cry:

Thore
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Kedel temperatur

Indlæg af thy »

Thore Jensen skrev:
ha ha icon_cheesygrin.gif har du været journalist? Du evner da i den grad at tage ting ud af kontekst. :great:
En dansklærer derimod ville nok få et lettere hjertetilfælde over tegnsætningen. :cry:

Thore
tja fik 5 i dansk den gang.... så det fancy skriven er ikke mig så spørg hvis der er noget der skal uddybes ,,,,,,,,,,,,,.......... lidt tegn der kunne være brugt,har dog ikke den vilde forståelse,for hvor de skal smides ind :shock:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
slarsen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 feb 2008 18:50
Mit fyr: OT-28
Areal: 170
Brændsel: Træ + Piller
Geografisk sted: Midt Sjælland

Re: Kedel temperatur

Indlæg af slarsen »

OK Jens, den køber jeg. Havde nu en idé om at det var udvendig kondens, så jeg havde ikke lige tænkt i de baner. Som Michael K er inde på, så en min OT-28 heldigvis også med returløb i toppen og meget lang vej ned til brænderen. Så jeg håber at jeg aldrig se problemet. Kører med 60 C i fremløb (da opvaskemaskinen ikke tåler højere)

Tak for de hurtige svar. Drogar-Happy(LBG).gif

MVH Søren
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Kedel temperatur

Indlæg af Klaus »

Du kan bruget et alm termostat brusebatteri til at drosle varmen før opvaskeren, hvis det er ;)

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Kedel temperatur

Indlæg af kaptajnen »

Troldmand. skrev: Hej Hvem fangedde den???

Citat.

"nogle brændsels typer kræver mere korn "

Nå det er nok bare mig :oops:
Vil tro det skal forstås således:

"nogle brændsels typer kræver mere (temperatur) - korn feks"...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
slarsen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 feb 2008 18:50
Mit fyr: OT-28
Areal: 170
Brændsel: Træ + Piller
Geografisk sted: Midt Sjælland

Re: Kedel temperatur

Indlæg af slarsen »

Kedel temperatur igen igen …

Ja vi / I har jo diskuteret dette et par gange. Jeg har ikke rigtig set den røde tråd endnu, så jeg har lavet et par målinger. Faktisk en del, men det er kun de sidste der begynder at tegne et billede at hvad det er der sker…

Fyret startes med en kedel temperatur på 17-18 °C, efter 5- 10 minutter startes målingerne. Dette er nok lidt hurtigt, da intet er rigtig gennemvarmt på dette tidspunkt. Men anyway der måles nu præcis hvert 5 minut, indtil fyret når max temp. (sat til 80 °C i styringen)

Det første der gik galt var selvcirkulering op til ekspansionsbeholderen … så jeg måtte lukke for ventilerne. Så gik det lidt bedre, men ikke godt nok. Temperaturmåleren i styringen manglede en decimal ! Så alle gode gange 3 og målingerne er nu i hus !

Første graf viser hvad der er målt overordnet set:

Det ser jo meget forventet ud. En stort set jævn kurve, som egentlig ikke fortæller mig ret meget andet end en kontinuert kurve og ikke specielt mange fejlmålinger. (som forventet)

Næste kurve er virkningsgraden målt med Siegerts formel hvor jeg dog må gætte mig til en ilt %. (sat til 10 %) Jeg forventer at ilt procenten er stort set uændret gennem forløbet, men her kan jeg dog tage fejl. Jeg er ved at bygge en ilt måler og når den kommer op og køre så vil jeg selvfølgelig gentage målingerne.


Virkningsgraden er faldende som forventet ved højere kedeltemperatur. Hvis kurven var kørt helt op til 80 °C så ville den nok ramme tæt på DTI’s målte 86,4 % for netop min OT 28 kedel. (målingen ved 53°C er lidt ”skæv” men jeg har dog ikke ville rette den)

Se så langt så godt, alt kører som forventet. Siegerts formel måler jo hvor meget energi der slipper ud i skorstenen, men hvor meget varme får jeg så ind i huset ?

Min brænder kører jo konstant med en vis mængde piller per minut. Ved at måle temperatur stigningen i kedlen per minut, så kan jeg jo se hvor meget varme (energi) jeg får ud af mine piller.

Til venstre aflæses temperaturstigningen per minut, målt i °C. X aksen er kedlens temperatur. Ser vi bort fra de første 30 minutters opvarmning, så får jeg altså varmet mine ca. 300 L vand og ca. 450 kg jern op med ca. 0,55 °C per minut. Men ved 70 °C begynder det at gå rigtigt galt !!!

Her får jeg kun 0,4 °C for den samme mængde træpiller. Altså 28 % mindre varme til kedelvandet ….. desværre måler min styring ikke helt så præcist så fyret gik i modulerende mode ved ca. 72 °C

Ja ja der sker mange sjove ting. Men hvor er det lige filmen knækker for mig ??? 28 % varmetab kan jeg ikke rigtig forklare.

MVH Søren
Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Kedel temperatur

Indlæg af Servteqh »

Sikke dog et flot og sagligt indlæg...Super.

At du begynder og miste opvarmning noglelunde samtidig med at styringen begynder at modulere ned, kunne godt ha noget og gøre med at de indfyrede Kw nærmer sig dit faktiske varmebehov.

Og at den så samtidig modulere ned i en periode hvor du har brug for meget varme gør jo heller ikke sagen bedre.
du bruger 43 minutter på de sidste 12 grader. Det viser helt tydeligt hvor meget der kan spares ved at holde en lav temperatur i sin kedel.

Varmeoverførelsen bliver jo nok også mindre jo højere temperatur der er på kedelvandet. (Delta T)
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???
JOP
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Kedel temperatur

Indlæg af JOP »

Jamen du får jo ikke mindre ud af pillerne.
Jeg antager at cirk.pumpen stadig kører og der er belastning på anlægget.

Jo højere fremløbstemp. desto mere energi afsættes der ved radiatorer, gulvvarme etc. (+tabet i selve systemet).
Når du brænder en ensartet effekt af i kedlen må temp. stigningen nødvendigvis aftage som anlægstemp. stiger.
På et tidspunkt begynder radiatorerne at lukke og så vil stigningen gå opad igen men så er fyret nok moduleret så meget ned at du ikke kan følge det mere.

Du har sådan set blot eftervist hvad jeg i årevis har forsøgt at få mine kunder og div. forum medlemmer til at forstå: Hold kedeltemp. så lav som mulig.
Jo større systemtemp. desto større tab.
Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
16
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Kedel temperatur

Indlæg af Servteqh »

JOP skrev: Du har sådan set blot eftervist hvad jeg i årevis har forsøgt at få mine kunder og div. forum medlemmer til at forstå: Hold kedeltemp. så lav som mulig.
Jo større systemtemp. desto større tab.
Hvem er du da JOP....???

Jeg kan ikke se det ud fra din underskrift, eller profil oplysninger
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Besvar