hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af pendec »

Hej,
Jeg har en landmand som syntes træer kommer for langt ind over hans mark.

Problemet med manden som kører er,
- Stubbe og andet affald flyver ind på gårdsplads, plæne og rammer tag og vinduer.

Det eneste jeg kan slå op er at han højest må tage 4 meter, og alt affald som ryger ned på hans side, er hans problem?

Så må han vel heller ikke gå og smide det ind til mig?

nemocharley

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af nemocharley »

Det kommer vel også an på forholdene og hvor gode venner man har lyst til at være? Det hedder så vidt jeg husker 180cm højde for hæk eller anden beplantning som står ved skel (gældende for byzone).

Da vi flyttede ind røg en hel række af rønnetræer for at starte godt ud med naboen.
pendec

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af pendec »

jeg bor så ikke i byzonen, så hækken må vokse lige så højt jeg ønsker sålænge byplanlægningen ikke påvirkes ;)

Det som er lidt foruroligende, er at sidste gang gik manden og smed alle store grene ind her, og stubbene lå ud over terrassen, og havde bilen stået ude på gårdspladsen så var der jo nok åbnet en forsikringssag , og det har vel intet med gode venner at gøre når han hyrer andre til at gøre arbejdet. Og som måske slet ikke kender reglerne.

Men jeg er helt indforstået med han må tage alt det som han lyster som vokser på hans side af skel, det er hans ret. Det er så heller ikke min bekymring.
xkfc

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af xkfc »

Hej pendec

Nu skriver du desværre ikke hvem der ejer de træer der rager ud på marken, men hvis det er dine kan du jo bare selv skære dem ind i 4m højde så de flugter med skel, så tvivler jeg på at landmanden orker at bruge mere tid på det. Hvis det er dine træer så er det jo mest rimeligt at arbejdet er dit, landmanden vil temmelig sikkert helst være fri for opgaven.
Jeg har også rykket alt ind på egen grund, så kan vi stå og hyggesnakke med en bajer i stedet for at bekrige hinanden og tale igennem et hegnssyn.

Hilsen Kenneth
pendec

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af pendec »

De har været en del af naturen som jeg flyttede ind, og de står i skellet men nok mest på min side.

Det er mest naturligt med naturen af man vedligeholder hver sin del og præcis som man vil have den skal se ud. Jeg har intet ud af den side som han vedligeholder, så der kan han gøre som han lyster , prævis som han bruger jorden. Hegnsloven tillader dette.

Jeg ville nok også betvivle at det ville være mig umuligt at rykke træer i op til 6-10 meters højde, og vi snakker ikke buske, det går jeg selv og holder nede.

Vigtigt her er om manden som kører , skal forholde sig til personer på den anden side, når han kører så han ikke forvolder skade? Skal manden informere inden han kører , da stubbe jo flyver rundt over alt og kan skade folk når de kommer flyvende? Skal han afsikre område hvor han kører, så skaden ikke sker på biler,hus,ejendomme eller er sådanne dækket af hans forsikring?
Spørgsmålet er hvor langt kan han gå uden at sikre kørsel forhold er på plads?

Det skal måske nævnes at maskinen som bruges er kæde baseret, så man kan gætte hvordan ting flyver rundt.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af Flyball »

pendec skrev:De har været en del af naturen som jeg flyttede ind, og de står i skellet men nok mest på min side.

Det er mest naturligt med naturen af man vedligeholder hver sin del og præcis som man vil have den skal se ud. Jeg har intet ud af den side som han vedligeholder, så der kan han gøre som han lyster , prævis som han bruger jorden. Hegnsloven tillader dette.

Jeg ville nok også betvivle at det ville være mig umuligt at rykke træer i op til 6-10 meters højde, og vi snakker ikke buske, det går jeg selv og holder nede.

Vigtigt her er om manden som kører , skal forholde sig til personer på den anden side, når han kører så han ikke forvolder skade? Skal manden informere inden han kører , da stubbe jo flyver rundt over alt og kan skade folk når de kommer flyvende? Skal han afsikre område hvor han kører, så skaden ikke sker på biler,hus,ejendomme eller er sådanne dækket af hans forsikring?
Spørgsmålet er hvor langt kan han gå uden at sikre kørsel forhold er på plads?

Det skal måske nævnes at maskinen som bruges er kæde baseret, så man kan gætte hvordan ting flyver rundt.
Som du beskriver det ovenfor, så har du jo selv besvaret dit spørgsmål !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
pendec

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af pendec »

Flyball skrev:
Som du beskriver det ovenfor, så har du jo selv besvaret dit spørgsmål !


:great:
Så du mener hans forsikring bare dækker hvis han forvolder skade på biler eller ejendom eller personskade?
nemocharley

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af nemocharley »

det er jo op til dig hvordan du vil gribe det an

1) tage en snak med manden og finde en fælles løsning (hvilket desværre også kan gå galt - har desværre selv stået i en lignende situation)
2) ordne det selv
3) få fat i en myndighed og lægge pres på (hvis loven bliver brudt)
4) vente til der sker en regulær skade og så tage det derfra
pendec

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af pendec »

Oki,
Så må jeg jo smide hans affald tilbage ;) Og melde hans skader til forsikringen hvis bilen og noget på ejendom ødelægges, det hjælper jo ikke man lige har malet, og får store grimme ridser i lak eller maling efter en stub flyver forbi.

Næsten som ens bil kollegaer , du kan jo ikke rende rundt på vejene og forklare alle de skal køre pænt, der er de dækket af forsikringen. Så må det være endeligt der.

Jeg har vist så svaret på det selv, så er der ingen bedre forhold at se på.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

hegnsregler - nogen som har brugt dem?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Det er de senere år blevet mere almindeligt, at bønderne sender en maskinstation ud for at
beskære alle træer og levende hegn langs deres marker.
Maskinstation, fordi det typisk er specielt grej der anvendes, og de tager jo mange meter hegn i timen.
Jo, de kender typisk reglerne langt bedre and nogen anden.
Jo, det går voldsomt for sig, og sjældent kønt at se på efterfølgende.

Det lyder faktisk som om, at naboen betragterne træerne som dine, og at det bare
er en slags 'service' at kan også lige får klippet langs skellet ind til dig, siden grene
og stubbe bliver smidt ind på din side af skellet.

Ellers burde klipperen jo bare have en knuser bag på, lidt i stil med denne :
http://www.youtube.com/watch?v=M0mH6qCgOVw

Vil foreslå du lige tager en snak med naboen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar