Hvilket pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
santa
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 apr 2011 08:28
Mit fyr: MGM 25 Comfort m. iltstyring
Areal: 450
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: forventet 6-7 t
Geografisk sted: Odder

Hvilket pillefyr

Indlæg af santa »

Jeg har omsider smidt min Baxo Innova 40 kw kedel ud. De sidste 8 år har den ikke kunnet levere mere en 7-8 kw, så nu er den væk!!!
Jeg kigger nu på pillefyr, og med et hus med et grundareal på 250, og i 2 etager skal der jo en del til. Da Baxo´en leverede 40kw kunne jeg have opvarmet hele landsbyen, så det er ikke nødvendigt med så stor en enhed. Jeg forestiller mig ca 25 til 30 kw. Høj effektivitet er en selvfølge.
Og det skal kunne køre sammen med mine 8m2 solfanger, der leverer varmt vand det meste af året, og opvarmer radiatorerne fra 1. maj til sidst i september, hvor fyret er slukket. Jeg er træt af at rense kedel på et ikke genemtænkt system, så selvrens er et must. Og LAN opkobling ville være dejligt!! Lad mig høre lidt om jeres erfaringer derude.
mvh
Claus Thomasen

abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Hvilket pillefyr

Indlæg af abn »

Har du ingen isolering i huset siden du vil have så mange kw. En 16 kw scotte kan gøre det hvis du bare har middel isoleret. Ved et helt nyt hus eller isoleret efter nye regler kan en 10 kw klare det. Så vidt jeg lige husker

Edit. Ups så lige du i din profil at du har 450 m2. Så giver det mere mening med de mange kw
Mvh Anders
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Hvilket pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
nemocharley

Hvilket pillefyr

Indlæg af nemocharley »

MGM 25kw (mener LAN opkobling er mulig), måske også med Pellux 100, RTB og Scotte er nævnt

Der er flere - men hvordan ser dit budget ud?
Brugeravatar
santa
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 apr 2011 08:28
Mit fyr: MGM 25 Comfort m. iltstyring
Areal: 450
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: forventet 6-7 t
Geografisk sted: Odder

Hvilket pillefyr

Indlæg af santa »

nemocharley skrev:MGM 25kw (mener LAN opkobling er mulig), måske også med Pellux 100, RTB og Scotte er nævnt

Der er flere - men hvordan ser dit budget ud?
Max omkring 40K
Huset er en nedlagt Brugsbutik fra ca 1900, og selvom jeg har isoleret det hele fra top til tå er det jo ikke et nyt 0-energi hus!!

nemocharley

Hvilket pillefyr

Indlæg af nemocharley »

Hvis det er 40 alt inklusiv ville jeg nøjes med at se på scotte og pellux - og måske den nye biomax, men om den kan det du efterlyser er jeg ikke sikker på.

MGM og RTB tror jeg ikke kan holdes under 40k samlet, når det hele regnes med - medmindre du kan lave en del selv. Men det er self. noget du kan undersøge.

Ekoheat var måske også en mulighed.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hvilket pillefyr

Indlæg af mgmone »

Hej
En MGM er let og billig at installerer, da den er helt plug and heat klar fra fabrik, der er indbygget naturlig shunt, der er luftmasse måler, der overflødig gør træk stabilisator, så det kan være fornuftigt at få et tilbud på MGM inden den afskrives pga. prisen, da der skal bruges færre stumper og mindre tid til montage end til de fleste andre pillefyr,
luften er automatisk indstillet et minut efter første start, så der skal heller ikke bruges tid på indregulering.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
pendec

Hvilket pillefyr

Indlæg af pendec »

mgmone skrev:Hej
En MGM er let og billig at installerer, da den er helt plug and heat klar fra fabrik, der er indbygget naturlig shunt, der er luftmasse måler, der overflødig gør træk stabilisator, så det kan være fornuftigt at få et tilbud på MGM inden den afskrives pga. prisen, da der skal bruges færre stumper og mindre tid til montage end til de fleste andre pillefyr,
luften er automatisk indstillet et minut efter første start, så der skal heller ikke bruges tid på indregulering.
Er der udvidet garanti eller begrænset garanti som på RTB'n . Det kan jo være en god årsag til at købe dyrere, hvis man skal lægge 5 års service oveni for at holde garanti.

Min HDD i pc'n har 5 års garanti fra producenten, og den satte jeg sgu selv i. Tænk at der er så store forskelle på garanti.
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hvilket pillefyr

Indlæg af mgmone »

Har ikke forstand på computer garanti, men på en MGM er der 24 mdr garanti på hele fyret (også tænding, følere m.v) denne garanti dækker uanset hvem der har monteret anlægget, hvilket skorstens træk der er på adressen.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
pendec

Hvilket pillefyr

Indlæg af pendec »

mgmone skrev:Har ikke forstand på computer garanti, men på en MGM er der 24 mdr garanti på hele fyret (også tænding, følere m.v) denne garanti dækker uanset hvem der har monteret anlægget, hvilket skorstens træk der er på adressen.
Hilsen Karsten
Det var nu også et mindre godt eksempel på garanti. RTB modellen tilbyder kun 6måneders garanti, og resten er på 18 måneders reklamationsret, som loven kræver. og de ekstra års garanti kræver aut. installation + betaling af årlig service på RTB for at beholde de ekstra garanti år. Lidt som at købe tillægs forsikring fra elgiganten selvom du kan undvære og bruge din indbo's forsikring eller pludselig skade dækning, som nok også kan dække ens pillefyr hvis værdien nu ikke er for høj. Nå, men så kan MGM da godt spille med og der lidt forskelle der på dækningen, hvis du altså har ret i 24 måneders garanti og ikke den normale lovlige 6/18 måneders reklamationsret med de første 6 måneders formodnings regel gældende..

Besvar