Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
LarsBB
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 03 aug 2014 19:07
Mit fyr: Domusa Og Woody 10 kw på blackstar kedel
Areal: 138
Brændsel: Olie og træpiller
Geografisk sted: 9900 Frederikshavn

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af LarsBB » 09 aug 2014 16:59

Hej alle

Jeg skal til at lave ny installation af opvarmingen af vores hus da olie budgettet er rendt løbsk med oliefyret. Jeg har kigget på et Woody Mini pillefyr eller et Scotte Mini pillefyr, men da jeg har adgang til brænde ved siden af tænkte jeg på om man kunne få et fyr til 20000-25000 kr. som kører med piller og hvor man kan smide brænde i også eller skal man både have en fastbrændsels kedel og et pillefyr ved siden af?


nemocharley

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af nemocharley » 09 aug 2014 17:18

Hej og velkommen til :)

De fleste anbefaler at skille de to ting ad, da de hver for sig er mest effektive. Mig bekendt er det ikke muligt finde kombifyr til den pris - 50000 er nok mere sandsynligt - desværre. Jeg har kun set to kombifyr (som kan godkendes i dag) i drift som begge ejere var glade for - KSM (regulær stoker) og Värmebaronens Biomax. Atmos har vistnok også en kombikedel til omkring 45000. De gamle støbejernskedler - Salemander, Viadrus etc - måtte også bruge brænde - men de klarer nok ikke kravene i dag.

Jeg ville nok starte med scotten og sidenhen købe en fastbrændselskedel til og en passende akkutank (10-12L pr m2 opvarmet areal) - der er en del herinde der har erfaring i den slags setup.

Indtil da kunne du måske fyre brændet af i en brændeovn?

nemocharley

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af nemocharley » 09 aug 2014 17:23

Hvis du skriver lidt data om huset kan du få mere detaljeret vejledning, og hvor du cirka bor henne i landet kan det være at der er nogen som vil vise deres anlæg frem.

Der er iøvrigt flere pillefyr i din prisklasse

De billigste (stk. pris i anskaffelse) først (sådan da)
Biomax (vvs-ekspertens nye), Scotte, Ekoheat, Minibio, Pellux 100, Atmos dxxp, Passats nye c serie, MGM, RTB (de to sidste er over 30k)

- der er sikkert flere - Edil kamin f.eks.

Fyrspark ved private kan anbefales :)

LarsBB
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 03 aug 2014 19:07
Mit fyr: Domusa Og Woody 10 kw på blackstar kedel
Areal: 138
Brændsel: Olie og træpiller
Geografisk sted: 9900 Frederikshavn

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af LarsBB » 09 aug 2014 18:32

Tak for velkomsten. :-)

Her kommer lidt om huset mm.

Huset er en gulstens villa opført i 1973. Det er på 138 kvm og der er ikke efter isoleret på loftet eller hulmuren. Jeg formoder der er 100 mm på loftet. Min nuværende varmekilde er i stuen en Morsø 1440 brændeovn og fik for 5-6 år siden lavet ny fyr installation hvor der blev gravet løgstør rør ud til garagen og der blev opsat en Domusa kedel fra VVS eksperten som er monteret med en renoveret Bentone Viscolux Mk II brænder samt en 300 liters varmtvands beholder med 2 solfangere på taget. Varmtvands beholderen står inde på loftet i huset. Systemet er et lukket system. Jeg formoder at der er et stort varme spild oppe på loftet i varmtvands beholderen. Vi fyrer for 26000-30000 kr. om året i olie plus brændeovn og det varme solfangerne laver. Jeg vil gerne have lavet noget som ihvertfald halverer varme regningen.

Den nye biomax fra VVS Eksperten er så ny endnu så jeg ved ikke om jeg tør prøve den selv om jeg har kigget på den. Har hørt godt om Scotte mini og Woody mini på en Blackstar kedel.

nemocharley

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af nemocharley » 09 aug 2014 18:53

Et pillefyr skulle jo cirka kunne halvere varmeregningen. Dit forbrug peger på 2500-2800l om året, hvilket måske gør en 10kw scotte en tand for lille?

Personlig ville jeg få efterisoleret/energiforbedret og så købe pillefyret derefter.


LarsBB
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 03 aug 2014 19:07
Mit fyr: Domusa Og Woody 10 kw på blackstar kedel
Areal: 138
Brændsel: Olie og træpiller
Geografisk sted: 9900 Frederikshavn

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af LarsBB » 09 aug 2014 18:58

Jeg har gået ud fra det som står på hedestokers hjemmeside. Der står følgende:

Kedlen passer til et hus på 100-200 m2 med et årlige olieforbrug på op til 3500 liter

Så mon ikke en 10 kw er nok eller passer det ikke helt?

nemocharley

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af nemocharley » 09 aug 2014 19:12

jo det passer - jeg spekulerede mere på det træ du brugte om det fik dig over hvad der ville svare til 3500liter? Men det fortsætter du vel med at bruge, så kein problem.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af triumph » 09 aug 2014 19:50

Der er ihvertfald noget helt galt, hvis en 10 kw ikke kan fyre 138 m2 op.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af pso » 09 aug 2014 21:05

Hvis der er en brugbar hulmur så er det billigt ~ 8K netto at få hulmurs isoleret, der er tilskud, Det vil også give en bedre komfort.

nemocharley

Kombineret pillefyr/fastbrændsels i samme kedel?

Indlæg af nemocharley » 10 aug 2014 08:38

surfede lidt efter atmos kombikedlen da jeg var usikker på den egentlige pris

http://easyvvs.dk/kedler-642/dc-25-sp-l ... 5-kw-p3361

men så kommer træpillebrænder, pillemagasin, buffertank m.m oveni - så det løber altså op.


Besvar