Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Max temperatur VVB

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Max temperatur VVB

Indlæg af nemocharley » 08 aug 2014 13:48

hvad skal max i bunden lyde på i det tilfælde?


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af JFinderup » 08 aug 2014 13:49

@rs2000 - tak for tilbagemelding og gode argumenter - jeg kigger lidt på det og opdaterer - måske i egen tråd :oops:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af no100 » 15 aug 2014 01:22

Hej
Jeg har været uden it.net i en lille uge
@JFinderup
Skal det tolkes som at din maks. temp i VVB er sat til 50c? icon_cheesygrin.gif ja.
Prøv at google kalk i varmtvandsbeholder der er ren besked, hvis du læser denne Varmtvandsbeholdere - NFS vil du være godt hjulpet og hvide hvorfor at man ikke skal sætte skoldningssikring på 45 c. og at det er forbundet med en hvis risiko.

@ rs 2000
Skal man lave sin varmtvandsbeholder om til en buffer?

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Varmtvandsbeholdere er følsomme for tilkalkning, fordi de i praksis næsten altid er det varmeste punkt i drikkevands-systemet. Da opløseligheden af kalk i vand falder med temperaturen vil der være mest kalk det varmeste sted i systemet, dvs. varmtvandsbeholderens varmekilde. Tilkalkningen medfører en lavere ydelse, fordi kalklaget på varmegiveren isolerer. Større beholdere skal derfor afkalkes indvendigt med mellemrum.
Eftersom varmt vand er lettere end koldt vand vil det varme vand stige til vejrs, mens det kolde vand vil synke til bunds. Der sker dermed en lagdeling i beholderen. Bundlaget på større beholdere er ofte køligt, og kan derfor være bakteriefyldt, og det er derfor vigtigt at beholderen "udslammes" (hvilket i praksis vil sige tømmes) jævnligt. På en god, større beholder er tilslutningerne udført under hensyn til dette, mens mindre beholdere (op til ca. 250-300 liter) har så stor gennemstrømning at der ikke dannes noget specifikt bundlag.


Som angiver kilden til tæksten
• SBI-anvisning 234 - Vandinstallationer - funktion og tilrettelæggelse
• SBI-anvisning 235 - Vandinstallationer - dimensionering
• SBI-anvisning 236 - Vandinstallationer - installationsdele og anlæg


Vel ingen grund til at skyde med kanoner min ven, vi er har vel for at hjælpe hinanden :great: :great:

Jeg håber at hjælpen er så vel dokumenteret at du kan godtage den.

hilsen no100.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af JFinderup » 15 aug 2014 15:47

Super og grundig info! :great:
Tak for det!
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Max temperatur VVB

Indlæg af rs2000 » 16 aug 2014 08:42

no100 skrev:Hej
Jeg har været uden it.net i en lille uge
@JFinderup
Skal det tolkes som at din maks. temp i VVB er sat til 50c? icon_cheesygrin.gif ja.
Prøv at google kalk i varmtvandsbeholder der er ren besked, hvis du læser denne Varmtvandsbeholdere - NFS vil du være godt hjulpet og hvide hvorfor at man ikke skal sætte skoldningssikring på 45 c. og at det er forbundet med en hvis risiko.

@ rs 2000
Skal man lave sin varmtvandsbeholder om til en buffer?

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Varmtvandsbeholdere er følsomme for tilkalkning, fordi de i praksis næsten altid er det varmeste punkt i drikkevands-systemet. Da opløseligheden af kalk i vand falder med temperaturen vil der være mest kalk det varmeste sted i systemet, dvs. varmtvandsbeholderens varmekilde. Tilkalkningen medfører en lavere ydelse, fordi kalklaget på varmegiveren isolerer. Større beholdere skal derfor afkalkes indvendigt med mellemrum.
Eftersom varmt vand er lettere end koldt vand vil det varme vand stige til vejrs, mens det kolde vand vil synke til bunds. Der sker dermed en lagdeling i beholderen. Bundlaget på større beholdere er ofte køligt, og kan derfor være bakteriefyldt, og det er derfor vigtigt at beholderen "udslammes" (hvilket i praksis vil sige tømmes) jævnligt. På en god, større beholder er tilslutningerne udført under hensyn til dette, mens mindre beholdere (op til ca. 250-300 liter) har så stor gennemstrømning at der ikke dannes noget specifikt bundlag.


Som angiver kilden til tæksten
• SBI-anvisning 234 - Vandinstallationer - funktion og tilrettelæggelse
• SBI-anvisning 235 - Vandinstallationer - dimensionering
• SBI-anvisning 236 - Vandinstallationer - installationsdele og anlæg


Vel ingen grund til at skyde med kanoner min ven, vi er har vel for at hjælpe hinanden :great: :great:

Jeg håber at hjælpen er så vel dokumenteret at du kan godtage den.

hilsen no100.

Hvis du virkelig er så forhippet på at undgå kalk at du hellere vil have legionella og andre bakterier i din VVB, så skal det da stå dig frit for.

@ rs 2000
Skal man lave sin varmtvandsbeholder om til en buffer?

Forstår ikke helt hvad du mener, det handler om at få solvarmen til at dække så meget som muligt af dit forbrug, om du gør dette ved hjælp af en stor tank, eller en mindre tank med højere temperatur, kan inden for rimelighedens grænser munde ud i det samme.

Hvorfor tror du at man sælger skoldningsikringer ?

Det virker lidt på mig som om at du er så forhippet på hele kalk diskussionen, at du lidt glemmer det større billede, personligt kan jeg da fortælle dig at der findes masser af solvarme anlæg rundt omkring i danmark, hvor VVB f.eks kommer op på 70 grader, mens skoldningssikringen sørger for at der ikke kører mere end f.eks 55 grader varmt vand ud til tappe stederne, om deres beholder så kun holder i f.eks 15 år mod at den havde holdt f.eks 20 år ved 60 grader skal jeg ikke kunne sige.

De helt små metro vandvarmer f.eks, har folk tit en tendens til at skrue lidt højere op for f.eks 70-80 grader, og dem har jeg da personligt selv åbnet nogle stykker af, og til trods for at der ikke ydet noget som helst service på dem, så så de faktisk ganske fornuftige ud efter masser af år, så kalk er altså ikke altid THE DEVIL HIMSELF :evil: :evil: :evil:


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af Zarge » 16 aug 2014 11:16

Hvor slemt det er med kalken kommer vel også meget an på hvor man bor, altså hvor meget der er at udfælde af... Min metro var over 10 år da jeg købte huset, og var koblet direkte på en salamander der blev fodret med pind, og som sikkert jævnligt har småkogt ( skoldnings sikring på brugs siden...) og den havde og sælger aldrig været adskilt... Synes den er lidt langsom til at blive varm så jeg har tømt den... Tror der var et lag på 10 cm i bunden, men ingen belægninger eller noget...
Så Hos mig gør det ikke alverden... ;-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af John Skov Jensen » 16 aug 2014 11:23

Samme er, skiftede for et par år siden min 10 år gammel 300L vvb der i alle år har taget mod op til 80 grader varmt vand fra solfangeren, en lille smule kalk i bunden, ellers intet at bemærke. Så jeg er også mere obs på legionella problemer end på kalk

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af JFinderup » 16 aug 2014 15:01

Det er altid interessant når teori møde praksis - især når naturlovene trækker hver sin vej og der skal indgås kompromis - kalk contra bakterier.
Det kunne være sjovt at se hvad brugere i dette forum i praksis har sat deres VVB temperatur til. Er det muligt at lave en afstemning ala dem hvor pilleleverandører vurderes?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Max temperatur VVB

Indlæg af JFinderup » 16 aug 2014 15:21

Jeg har prøvet at lave en afstemning :) VVB Maks. Temperatur
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Max temperatur VVB

Indlæg af nemocharley » 16 aug 2014 16:17

jeg ved ikke om jeg kan være med der, da jeg jo trækker brugsvandet ud gennem en veksler/varmtvandsstation :)


Besvar