Lagunaen køler ikke nok... PIV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge »

Uh... Den med stikket lyder spændende...

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Aaen »

fungerer køleblæseren???
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge »

andersholm skrev:Zarge:

Kan du få løftet bilen op ?

Så kan du tjekke stikket der sidder under kompressoren. ( 2 ben) Så vidt jeg husker, er den med variabel trykregulering i selve pumpen.

Det er ikke stikket til selve magnetkoblingen, som sidder tæt på selve koblingen.

Det er stikket der sidder nærmest i bunden, du skal have fat i.


Jeg har før set de er iret/knækket der. :wink:
Genopliver lige denne... Nu er den helt gal, den kobler ikke til mere... Jeg har rodet med stikket (som jeg troede var til koblingen, men nok måske nærmere er denne...) Kan det passe at der er +12v på den hele tiden (også uden tænding ca 13,5v med motoren igang) og så "variabel" stel, der er ca 3,5 Mohm mellem stikket/batteri

Men hvor hulen sidder så stikket til koblingen??
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge »

Har fundet stikket til koblingen... FUCK den bliver bøvlet et komme til :-(
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge »

Nå, det lykkedes... også her er der konstant 12v, og stel ifølge fluken... Den forsvinder dog hvis der kommer bare en smule belastning på... Med en direkte stel kobler koblingen fint til, og jeg kan høre at kompressoren ændre lyd hvis jeg kobler en direkte stel på det andet stik (den i bunden...) med stel på er den tyst, uden "tøffer" den...
Jeg tror så det er pga manglende tryk koblingen ikke kobler til... Prøvede lige forsigtigt at trykke på stiften i ventilen, og den sagde fint pift, så troede egentlig der var nok på... Men da koblingen koblede ved direkte stel prøvede jeg igen, og efter under et sekundt var trykket helt væk...
Så vil se om jeg kan få den fyldt i morgen... MEN er der nogen måden man kan måle om kompressoren er iorden, altså ud over om anlæget køler eller ej...
Oprindelig kølede det jo lidt sidst jeg fik efterfyldt, bare ikke ret meget... Så er en kompressor "enten eller" eller hvordan, og kan det måles...

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Aaen »

Når nu du får den fyldt med kølemiddel, kan du samtidig få aflæst trykkene, med igangværende anlæg. Hvis du har et lavtryk på 2 bar og et højtryk på mellem 10 og 15 bar, er alt umiddelbart ok. (ved max belastning på klimaanlægget).

Men hvis der mangler kølemiddel igen, så var det måske en ide at undersøge hvor det bliver af. De fleste fyldestationer tilføjer uv-sporemiddel, så med et par gule briller og uv-lys burde du faktisk kunne se utætheden....

Airconanlæg kobler ikke til hvis der er for lidt tryk på.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Zarge »

På lagunaen er det desværre kun en port, på lavtryk siden... Så jeg ved ikke om det gør det svære at teste...?
Der kom sporer middel i sidst, og det er sikkert utæt... Men bilen lever en sæson af gangen, så hvis det bare er en lille utæthed, så vil jeg ikke ofre penge på at skifte for meget... Og hvis kompressoren er færdig vil jeg heller ikke ofre 5 kilo på at skifte den... Så det jeg tænkte var om man lige som med en almindelig kompressor kan måle om tryk og luft mængde leveret virker rimelig...
Det er jo også lidt spildt at få fyldt anlægget hvis kompressoren er færdig... Men der er nok Ikke andet end den hårde måde;-)
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Aaen »

Få den fyldt, og test anlægget med max belastning, så skal det luft der kommer ud af instrumentbordet være 8-9-10 grader, så gør kompressoren det den skal. gør den ikke det, beder du om at få anlægget tømt igen og skal så ikke betale for kølemiddelet.
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af Aaen »

Jeg er nok lige nødt til at sige at det ikke er lovligt bare at blive ved med at fylde på et utæt anlæg. Der skal laves en fejlsøgning og utætheden skal udbedres. Så er det på plads.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Lagunaen køler ikke nok... PIV

Indlæg af BWJ »

Aaen skrev:Få den fyldt, og test anlægget med max belastning, så skal det luft der kommer ud af instrumentbordet være 8-9-10 grader, så gør kompressoren det den skal. gør den ikke det, beder du om at få anlægget tømt igen og skal så ikke betale for kølemiddelet.
Hvilken kølemand får du til at købe kølemiddel tilbage, med olie og spormiddel tilsat ???

Øvrig info:
Langt de fleste nye biler har aircondition og de færreste tænker på, at et aircondition-anlæg aldrig kan være 100 procent tæt. Bilens køle-anlæg taber hele tiden lidt kølemiddel og dermed mindskes evnen til at køle gradvist.

Tabet af kølemiddel sker også, når man ikke bruger AC-knappen og faktisk er det sådan, at klimaanlægget har bedst af, at man benytter det hele tiden.

Typisk forsvinder 8-10 pct. om året af de mellem 6-700 gram kølemiddel en moderne bil er påfyldt, hvilket betyder at dit klimaanlæg ikke fungerer optimalt mere.

Kilde http://www.friisautocenter.dk/vaerksted ... -tjek.aspx
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar