Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til at vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
EjnarDahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 jul 2014 13:53

Hjælp til at vælge

Indlæg af EjnarDahl » 24 jul 2014 14:22

Hej

Jeg bor i et ældre hus, som i øjeblikket opvarmes med to Fujitzi luft/luft varmepumper. Det fungerer ok, men om vinteren er der problemer medat få varme til alle rum. Jeg har også Genvex, så det hjælper lidt, men ikke meget. Huset er fra længe før 1800 (byggeår er ukendt). Jeg har isoleret loftet for få år siden, da jeg installerede genvex, men hulmurene er er ikke isoleret særlig meget (max 50mm). Gulvet er af teglsten med et tykt lag leca-perler under. Huset er på 160m2 og er 27m langt, og 5-6m bredt med en karnap på midten. (det er ikke lige bredt i begge ender :-) Det står på kampesten, og er et såkaldt højremshus, hvor nord-væggen kun er godt 1 meter høj.
Der er tre skorstene med brændeovn tilsluttet to af dem.
Der er radiatorer i alle rum, da der var oliefyr, da jeg købte huset.
De første år med varmepumper var før de kolde vintre, så det var stor succes, og det kostede det første år kun 12.000 ekstra i el.
Men de seneste år har været grimme for elregningen, så jeg i øjeblikket betaler tæt på 30.000 for el. Det er måske ikke så slemt i betragtning af at huset er gammelt og ringe isoleret. Men hvis varmepumperne kunne fungere som "backup", så ville jeg hellere det.

Et fyr ville desuden give mulighed for at få bedre fordeling af varmen via radiatorsystemet.

Men jeg har svært ved at beslutte om det skal være stoker eller brændefyr. Hvor stor er den økonomiske forskel i forbruget på de to alternativer?
Jeg arbejder meget hjemmefra, så jeg har de fleste dage mulighed for at fylde brænde på flere gange dagligt. Og jeg kan sikkert skaffe træ til en lav pris, hvis jeg selv skover det (er 43 og med godt helbred :-)). Derfor har jeg en teori om at et system med brændefyr kan være tjent hjem på måske tre år og samtidig give bedre komfort.
Men en stoker er jo nemmere. Det sviner knapt så meget og det kræver næsten intet dagligt arbejde. Jeg bor alene med min søn på 7, så jeg kunne godt bruge min fritid på andet end at skove træ...
Hvis jeg køber træ, som er kløvet, så koster det vel mindst 350kr vil jeg tro. Skover jeg selv kan jeg sikkert får det for under 100kr.

Hvis nogen har gode råd. så modtages de meget gerne.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af newpas » 24 jul 2014 14:33

Der kommer sikkert mange "kloge" indlæg, så her er mit: Medmindre du er "nørd/fanatiker" så ville jeg vælge stoker/pillefyr når du har haft "råd" til at bruge el for 30000 og så bruge fritiden på sønnen og/eller huset,og så nøjes med den halve besparelse.

nemocharley

Hjælp til at vælge

Indlæg af nemocharley » 24 jul 2014 15:05

Jeg er enig med newpas. Du er jo inde i de grundlæggende overvejelser, som mange har siddet med før dig. Økonomi vs. arbejdsindsats - og det er kun dig der kan tage den beslutning.

Pillefyr fåes i prisklassen fra 16k til 80k - omkring 10kw vil nok være passende til de lidt utætte 160m2. Forbruget er svært at spå om, da du kan supplere med brændeovn (meget endda hvis du vil knokle med træet) og varmepumpe.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af triumph » 24 jul 2014 16:34

Hvis du kan udskifte dit oliefyr med pillefyr, så kan du få en færdig installation for ca. 30-40.000. Hvis du vil have et ordenligt setup med brændefyr, så koster det nok 100.000.
Man kan købe mange piller for de 60.000 du spare.
Det er billigere at købe piller, end at købe flækket/ordnet brænde
(prisen er selvfølig afhængig af setup, hvilket fyr der vælges, kan skorsten genbruges, osv)

Her er listen med (de fleste) godkendte anlæg:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

et 10 kw burde være stort nok, tror jeg.
Personligt ville jeg kigge på mgm, rtb, scotte, og der skulle vist også være kommet en ny biomax (som jeg ikke kender noget til)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af John Skov Jensen » 24 jul 2014 19:28

triumph skrev:Hvis du kan udskifte dit oliefyr med pillefyr, så kan du få en færdig installation for ca. 30-40.000. Hvis du vil have et ordenligt setup med brændefyr, så koster det nok 100.000.
Man kan købe mange piller for de 60.000 du spare.
Det er billigere at købe piller, end at købe flækket/ordnet brænde
(prisen er selvfølig afhængig af setup, hvilket fyr der vælges, kan skorsten genbruges, osv)

Her er listen med (de fleste) godkendte anlæg:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

et 10 kw burde være stort nok, tror jeg.
Personligt ville jeg kigge på mgm, rtb, scotte, og der skulle vist også være kommet en ny biomax (som jeg ikke kender noget til)
100.000kr for et fastbrændselsanlæg?
Så må jeg have købt noget billig skrammel, for mit anlæg koster i hvert fald 30-40.000 mindre end din anslåede pris
Og hvis manden gerne vil lave træ, er en fastbrændsels løsning jo en fin måde at lave billig varme på.
Last edited by 1 on John Skov Jensen; edited 24 times in total


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af triumph » 24 jul 2014 19:56

godt ord igen, men man kan få en biomax eller scotte sat op til 20 kilo, hvis man gør det selv, og ikke skal ændre alverden på installationen.
Prisen på et brændefyr, og et pillefyr er stort set ens, men brændefyret skal have aku tank, ladeventiler, osv. Så mit gæt er at det koster ca. det dobbelte i stumper og sætte et brændefyr op.
Hvis det er noget man skal betale andre for at sætte op, så er der væsentligt mere rørarbejde ved at montere et brændefyr. Så det bliver væsentligt dyrere at få sat brændefyret op. (min far gav 85.000 for brændefyr, akutanke + montage for 25 år siden. Sidste år gav han under det halve, for pillefyr, vvb, rumtermostat, vv priortering, trækstabilisator, og montage)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af Tom_AT » 24 jul 2014 22:16

Det dobbelte?
Det afhænger godt nok i høj grad af hvilke stumper man vælger.
Rigtigt nok, en 30 kw brændekedel og 2500 liter isoleret akkutank til trykekspansion koster en god sjat. Men er man lidt kreativ og kan nøjes med åben ekspansion er det bare at gå igang med en gammel olietank som akkutank. Der er mange måder at gøre det på :)

Og de helt billige pillefyrsmodeller ville jeg nok holde fingrene fra.

EjnarDahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 jul 2014 13:53

Hjælp til at vælge

Indlæg af EjnarDahl » 25 jul 2014 03:11

Tak for svarene

Tror jeg har droppet tanken om brændefyr nu :-) Jeg kan jo, som i også skriver stadig udnytte mine brændeovne og dermed spare på pillerne og strøm. Sidste vinter målte jeg en besparelse på op til 40kvh ved at fyre 3-4 gange i den ene brændeovn. Så det kan nemt betale sig for mig at kæbe dyre træbriketter til brændeovnen!
Varmepumperne er fine forår og efterår, men når der er rigtigt koldt og COP falder til nær 1, så er det altså en meget dyr varmekilde.

I skriver Pilleovn, men efter hvad jeg kan læse mig til, så kræver den til forskel fra en stoker at jeg lavet et nyt fyrrum med brandslukning. Det sparer jeg, hvis jeg vælger en Stoker. Da kan jeg muligvis bruge min gamle baggang, hvor der lige nu står en gammel Salamander og tidligere også et oliefyr.

Jeg må ud og finde noget, jeg kan bruge. Mange tak for hjælpen

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af Tom_AT » 25 jul 2014 04:56

Der er forskel på et pillefyr og en pilleovn. En pilleovn er et pillefyret alternativ til brændeovn.

Hvor læser det kræves en masse ekstra for at sætte pillefyr op? Det er langt mere økonomisk og simpelt end en stoker.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hjælp til at vælge

Indlæg af MichaelK » 25 jul 2014 06:08

For nu lige at få styr på begreberne, så synes jeg lige jeg vil præcisere et par ting.

En pilleovn kan umiddelbart opsættes, der gælder de samme krav, som en brændeovn.
Et pillefyr, også et stokerfyr, kræver ekstra brandsikring, når man sammenligner mellem
dem, og så olie- eller gasfyr.

Så kravene er de samme til både pille- og stokerfyr!

Der er dog en smule forskel i kravene til fyrrummet, alt efter, hvor anlæget skal opstilles.
Disse kan læses i Brandteknisk Vejledning Nr.32 (BTV32), den kan købes på nettet, eller
lånes på biblioteket. Din skorstensfejer kan også spørges til råd, det koster ikke noget.
Og da han alligevel skal godkende installationen, er det ganske fornuftigt at inddrage ham
allerede i starten af projektet. Gør man det, kan man måske spare sig for nogle ærgerlige
fejl? Så start med at kontakte ham, og fremlæg idéerne for ham.




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar