Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Eltænder til Woody brændt af

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af JAVOLA » 21 jul 2014 20:09

Hej
Jeg har et Woody 16kW BS1016 med Version 7 styring, det kører pt. varmt vands prioritering.
Har startede og stoppede upåklageligt til en morgen hvor der ikke var noget varmt vand!

Fyret var stoppet aftenen før på grund af Høj Skakt Temperatur 75 grader, årsagen var at Elvarmelegemet var tændt!

Da jeg slukkede og tændte for strømmen til styringen begyndte temperaturen straks at falde, da skakt temperatur kom under alarm værdi kunne fyret startes efterfølgende uden problemer.

Her til morgen var der igen ikke noget varmt vand, fyret havde prøvet at starte 2 gange uden at der kom ild.
Nu havde jeg været lidt forudseende, fyret har kørt et par uger siden problemet med for høj skakt temperatur så jeg havde nået at få købt 2 nye Elvarmelegemer, så tænkte jeg at så havde jeg et i reserve.
Jeg blev så lidt overrasket da jeg konstateret at der sad 2 Elvarmelegemer i, de blev så skiftede begge to.

Fyret startede og der var ild efter ca. 7 minutter hvilke også har været normalen før, alt fungerer.

Opsætning af Optænding er med fabriks indstillinger der er ikke ændret på noget.
Fyret er nyt har kørt siden Marts måned 2014 og har lavet 320 optændinger.
Så 5 måneders drift på et par Elvarmelegemet til 130 kr. stykket, 339 kr. i alt.
Så kan jeg jo godt regne ud at hvis det er normen så vil det koste mig 4 Elvarmelegemer om året = 700 kr.
Det er ikke i orden!
Tænker lidt at den korte levetid skyldtes fejlen fra dengang med den høje skakt temperatur hvor Elvarmelegemerne var tændt i mange timer.
Ved ikke hvad årsagen til det var, er der nogen der har hørt om det før?

Starter pt. 2 gange i døgnet for at lave det varme vand. Bruger 5 kilo piller pr. døgn. det er ok.


xkfc

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af xkfc » 21 jul 2014 20:24

Jeg kan anbefale dig at skifte til en enkelt keramisk tænder, optænd tiden gik fra 5-7 min. til lige over et minut, og så skulle de være langtidsholdbare.

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af pille bruger » 21 jul 2014 20:47

JAVOLA skrev:Hej
Jeg har et Woody 16kW BS1016 med Version 7 styring, det kører pt. varmt vands prioritering.
Har startede og stoppede upåklageligt til en morgen hvor der ikke var noget varmt vand!

Fyret var stoppet aftenen før på grund af Høj Skakt Temperatur 75 grader, årsagen var at Elvarmelegemet var tændt!

Da jeg slukkede og tændte for strømmen til styringen begyndte temperaturen straks at falde, da skakt temperatur kom under alarm værdi kunne fyret startes efterfølgende uden problemer.

Her til morgen var der igen ikke noget varmt vand, fyret havde prøvet at starte 2 gange uden at der kom ild.
Nu havde jeg været lidt forudseende, fyret har kørt et par uger siden problemet med for høj skakt temperatur så jeg havde nået at få købt 2 nye Elvarmelegemer, så tænkte jeg at så havde jeg et i reserve.
Jeg blev så lidt overrasket da jeg konstateret at der sad 2 Elvarmelegemer i, de blev så skiftede begge to.

Fyret startede og der var ild efter ca. 7 minutter hvilke også har været normalen før, alt fungerer.

Opsætning af Optænding er med fabriks indstillinger der er ikke ændret på noget.
Fyret er nyt har kørt siden Marts måned 2014 og har lavet 320 optændinger.
Så 5 måneders drift på et par Elvarmelegemet til 130 kr. stykket, 339 kr. i alt.
Så kan jeg jo godt regne ud at hvis det er normen så vil det koste mig 4 Elvarmelegemer om året = 700 kr.
Det er ikke i orden!
Tænker lidt at den korte levetid skyldtes fejlen fra dengang med den høje skakt temperatur hvor Elvarmelegemerne var tændt i mange timer.
Ved ikke hvad årsagen til det var, er der nogen der har hørt om det før?

Starter pt. 2 gange i døgnet for at lave det varme vand. Bruger 5 kilo piller pr. døgn. det er ok.
Når der er to eltændere, skal de stå på 50% effekt.
Er din styring på Stoker Cloud ?
Mangler fyr eller røgrør rens, siden du får stop pga. for høj skakt temperatur ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af JAVOLA » 21 jul 2014 21:04

Hej
Jeg har det helt fint med de 7 minutter det tager at tænde op, jeg behøver jo ikke stå og kikke på den hver gang :lol:
Men den ryger jo så ikke så lang tid hvis den kan starte hurtigere med en keramisk eltænder.

Undre mig bare over hvorfor det går hurtigere med en keramisk, den jeg har set er på 200W.
Som det er nu bruger jeg 2x275W =550W i alt.
Selv hvis jeg satte 2 keramiske i ville de stadig yde 150W mindre?.
En keramisk koster det samme som 2 standard.

Men jeg tror jeg vil købe en keramisk og prøve den af.

Men hvis styringen fejler igen så der er strøm på i et halv døgn, så dør den keramiske jo nok også.

Mvh. Jan

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af pille bruger » 21 jul 2014 21:35

Jeg har fundet dig på StokerCloud.
Dit problem skyldes forkerte indstillinger.
F.eks. står din min. drift står til 40% og det giver rigtig mange optændinger fordi den går ud på over temperatur for hurtigt.
Følg denne guide http://www.nbe.dk/files/manager/kvik%20 ... C2%A6g.pdf
og stil effekten på el tænderne på 50%.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af JAVOLA » 21 jul 2014 22:31

Hej Michael
Tak for tipset med Effekten.
Den står pt. til fabriks indstillinger. 12 minutters opstarts cyklus.
2 min. 100% effekt. (Kan det ændres?).
10 min. 70% effekt. (Det kan jeg ændre til 50% effekt).
Som sagt troede jeg kun der var et varme legeme i da jeg jo naivt nok ikke startede med at skille mit nye fyr ad.

Angående høj skakt temperatur.
Den kommer aldrig over 41 grader i drift ved max last 16kW.
Den ene gang den var oppe på 75 grader havde den været stoppet i 10 timer der var ingen ild/piller i fyret.
Det var styringen der blev ved med at holde strøm på Eltænderen.

Med hensyn til minimums Drift er den sat sådan fordi jeg vil tvinge fyret til at slukke ellers stod det bare og kørte konstant på 15% effekt.
Jeg bruger nu i stedet timeren for drift til at slukke det 24/7 Gråspurvene kan sagtens holde varmen alligevel.
Køre pt. kun varm vands prioritering med timer/temp.

Den ellers fine vejledning siger ingenting om Eltænderen.

Mvh. Jan

xkfc

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af xkfc » 22 jul 2014 00:00

Det er en god ide at få justeret fyret perfekt, det betyder naturligvis en del.

For mig at se er den keramiske tænder en god fidus, Det er korrekt at den blot yder 200w, så hos mig tog hver optænding 6-8min x 275W, nu klarer jeg med 1-1,5min med 200W :great:

Jeg gætter på at årsagen er at den er hul. Der er heller ikke ret meget masse der skal varmes op, den er rødglødende på få sec.

Jeg har ikke haft en eneste fejltænding med den keramiske, jeg havde heller ikke mange med den gamle type, men jeg skifter aldrig tilbage.

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af HR LUCCA » 22 jul 2014 00:46

Jeg er også godt tilfreds med den keramiske jeg har sat i , nu har den kørt 6 måneder uden problemer , og er super hurtig , JAVOLA du skriver du ikke har problemer med der går 7 min før det starter , men hvis vi er 3 i bad lige efter hinanden kan det være en fordel det starter 6 minutter før, for vi kan godt tømme en 110 l VVB :) og hvis man sidst og der ikke er mere varmt vand kan 6 minutter være laang tid icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af pille bruger » 22 jul 2014 05:36

JAVOLA skrev:Hej Michael
Tak for tipset med Effekten.
Den står pt. til fabriks indstillinger. 12 minutters opstarts cyklus.
2 min. 100% effekt. (Kan det ændres?).
10 min. 70% effekt. (Det kan jeg ændre til 50% effekt).
Som sagt troede jeg kun der var et varme legeme i da jeg jo naivt nok ikke startede med at skille mit nye fyr ad.

Angående høj skakt temperatur.
Den kommer aldrig over 41 grader i drift ved max last 16kW.
Den ene gang den var oppe på 75 grader havde den været stoppet i 10 timer der var ingen ild/piller i fyret.
Det var styringen der blev ved med at holde strøm på Eltænderen.

Med hensyn til minimums Drift er den sat sådan fordi jeg vil tvinge fyret til at slukke ellers stod det bare og kørte konstant på 15% effekt.
Jeg bruger nu i stedet timeren for drift til at slukke det 24/7 Gråspurvene kan sagtens holde varmen alligevel.
Køre pt. kun varm vands prioritering med timer/temp.

Den ellers fine vejledning siger ingenting om Eltænderen.

Mvh. Jan
Standard tal til styringen finder du her http://www.nbe.dk/files/manager/standar ... 20v10.xlsx
Som du kan se, så kører du ikke med standard indstillinger.
Eltænder ændres til 50%
Det er mere effektivt at køre med 10% til 100% drifteffekt, end en min drift effekt på 40 % og mange start - stop.
Kører fyret meget i lav drift, så har du sikkert ikke brug for varmen, og så kan du f.eks. bruge urstyringen til at stoppe fyret.
Nej indstillings guiden siger ikke noget om eltænderen, men den beskriver hvordan man indstiller forbrændingen.
Eltænderen skal slukke efter at der er registreret ild = lux, og fyret går i drift.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

JAVOLA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 01 mar 2013 00:27
Mit fyr: Woody 16kW V7/BS 1016
Areal: 170
Brændsel: Piller 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 6600
Geografisk sted: Vest Sjælland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Eltænder til Woody brændt af

Indlæg af JAVOLA » 22 jul 2014 10:31

HR LUCCA skrev:Jeg er også godt tilfreds med den keramiske jeg har sat i , nu har den kørt 6 måneder uden problemer , og er super hurtig , JAVOLA du skriver du ikke har problemer med der går 7 min før det starter , men hvis vi er 3 i bad lige efter hinanden kan det være en fordel det starter 6 minutter før, for vi kan godt tømme en 110 l VVB :) og hvis man sidst og der ikke er mere varmt vand kan 6 minutter være laang tid icon_cheesygrin.gif
Hej
God point i dit tilfælde kan lang opstarts tid godt give en kold gyser icon_cheesygrin.gif
Men hos mig er alting stører, 16kW, 160L buffer 4 personer 7-8 minutters opstart :)
Når mit fyr først kører har jeg uendelige mængder af varmt vand via en gennemstrømnings veksler der bruger kedel vand fra den 160L buffer, så længe der er piller i beholderen kan jeg lave det varme vand lige så hurtigt som jeg bruger det icon_cheesygrin.gif ok det var måske lidt pral, men vi mangler aldrig varmt vand.
Mvh. Jan


Besvar