Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvordan ser mine indstillinger ud?

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
pendec

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af pendec » 25 feb 2008 22:51

Ole S. skrev:Hej

Lyder til at du er ved at pejle dig ind på fyret. Din træk-kæde skal sidde på lemmen foran din blæser. Og så indstiller du den på 60gr. på trækregulatoren ovenpå fyret. Når dit fyr når 60gr. skal lemmen stå ca 1 cm åben ved blæseren. Så er den indstillet korrekt, siger de kloge.

Ps. Jo det er en 100% modulerende styring, den går trinløst fra 0-100% dog regulerer den 15% nedad ad gangen, det er vist et krav fra brandmyndighederne. Såvidt jeg har forstået.
hmm, det er når man har trækstabilisator på, så et ideelt setup :-) , nu blev min installation udsat pga strøm nedbrud i området.. Så jeg må give mindre luft når det blæser pga for meget træk i skorsten og så tilbage når vinden løjer lidt af igen..

100%? hvor skal multi22 så have denne "Sneglefart 30%" sat? er det noget en bio18 måske mangler ligefrem..


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Ole S. » 25 feb 2008 23:01

Hej

Prøv at sætte din renselem lidt på klem. når det blæser meget, så har du lavet en primitiv trækstabilisator, indtil du får den rigtige monteret.

Sneglmax (sneglfart) er et udtryk for længden af pausen imellem hver gang sneglen kører (såvidt jeg husker). Og skal indstilles individuelt til hvert anlæg.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

pendec

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af pendec » 25 feb 2008 23:06

Ole S. skrev:Hej

Prøv at sætte din renselem lidt på klem. når det blæser meget, så har du lavet en primitiv trækstabilisator, indtil du får den rigtige monteret.

Sneglmax (sneglfart) er et udtryk for længden af pausen imellem hver gang sneglen kører (såvidt jeg husker). Og skal indstilles individuelt til hvert anlæg.
Tak for hinten..

Når vi bliver "tekniske" så forstår jeg 100% modulation, ved at sådanne en indstilling foregår automatisk, altså afhængig af flere faktorer deriblandt brændsel tilførsel og blæser hastighed osv...
Så hvis pause på snegl kan indstilles, bliver det så ikke en manuel indstilling og altså ikke 100% modulerende? eller kan du forklare/uddybe? så jeg også forstår bedre..

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Ole S. » 25 feb 2008 23:18

Hej

Jeg er måske ikke den rigtige til at forklare, da jeg ikke kender alle de tekniske fagudtryk. Er jo bare en pille(mis)bruger ligesom så mange andre.

Men at den er modulerende betyder jo ikke at den er automatisk. Den kan modulere udfra de grundindstillinger du giver den. Så finder den selv ud af dit aktuelle varme behov og modulerer derefter (op/ned).

Det er en utrolig brugervenlig styring efter min mening. Den skriver hele tiden på display hvad der foregår. Og ikke noget med koder, bare en tekst, og tal.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

pendec

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af pendec » 25 feb 2008 23:27

Ole S. skrev: Men at den er modulerende betyder jo ikke at den er automatisk. Den kan modulere udfra de grundindstillinger du giver den. Så finder den selv ud af dit aktuelle varme behov og modulerer derefter (op/ned).

Det er en utrolig brugervenlig styring efter min mening. Den skriver hele tiden på display hvad der foregår. Og ikke noget med koder, bare en tekst, og tal.
Bio18 som jeg nu altså har (ikke korrekte artikel gruppe, men hva), den går også sådan, og skriver bare få detajler i display.

Men du har nok ret, det må dog betyde at nogle "variabler" må justeres da den jo så ellers ikke kan sænke eller skrue op for noget, så deriblandt mener jeg at blæser,snegl hastighed osv. må være nogle af faktorerne.
JP forklarede lidt, og brændsel 1.3kg/timen er når snegl har kørt en 1time, så skulle 1.3kg være trukket ind.. Så er det bare den her modulerende funktion som gør at den så ikke kører en hel time, men periodisk afhænging af effekt forbrug...

Kan vi blive enige om noget af dette, det må da være derhenad?


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Ole S. » 25 feb 2008 23:37

pendec skrev: Bio18 som jeg nu altså har (ikke korrekte artikel gruppe, men hva), den går også sådan, og skriver bare få detajler i display.

Men du har nok ret, det må dog betyde at nogle "variabler" må justeres da den jo så ellers ikke kan sænke eller skrue op for noget, så deriblandt mener jeg at blæser,snegl hastighed osv. må være nogle af faktorerne.
JP forklarede lidt, og brændsel 1.3kg/timen er når snegl har kørt en 1time, så skulle 1.3kg være trukket ind.. Så er det bare den her modulerende funktion som gør at den så ikke kører en hel time, men periodisk afhænging af effekt forbrug...

Kan vi blive enige om noget af dette, det må da være derhenad?
Hej

Jo jo det er ikke meget galt. Vil ikke udtale mig om styringen på en Bio18, den kender jeg overhovedet ikke.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Fyrteknik » 26 feb 2008 00:05

Ole S. skrev:Hej

Ps. Jo det er en 100% modulerende styring, den går trinløst fra 0-100% dog regulerer den 15% nedad ad gangen, det er vist et krav fra brandmyndighederne. Såvidt jeg har forstået.
Version 1.05 køre ikke 100% driftydelse, når den regulerer ned af, det er kun version 1.09 der kan det og vedr. renseblæs, så
er det kun min version 2.0 som indeholder renseblæs.

Vedr. opstartsbesøg, så vil Anders blive kontaktet i morgen for besøg.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
anqders
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 24 feb 2008 17:12
Mit fyr: MULTI 22 M/ HERCULES 16KW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Omkring 17kg (marts)
Årligt forbrug: beregnet ca. 6T

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af anqders » 26 feb 2008 09:08

Pga. mine problemer med den dårlige forbrænding har spjældet hele tiden været sat til at være stort set helt åben, men det har faktisk ikke gjort den store forskel. Jeg vil gå ud fra at selve blæseren jo holder styr på hvor meget luft der skal ind aligevel?

Ang. brændsel tilførsel så er jeg blevet lidt i tvivl nu? Jeg gik ud fra at det var "Brændsel x,xx" som man styrede hvilket interval den smider piller ind med? Det lyder dog til på Ole S. at det er Sneglmax jeg skal stille på? Er der nogle som kan forklare hvad forskellen er på de to ting?

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Ole S. » 26 feb 2008 10:04

Hej

Så har jeg måske ikke udtrykt mig klart nok. Du stiller i det daglige brug på brændsel, sneglmax ligger jo i undermenu, og er normal ikke nødvendig at justere ret meget på, skal nok stå på ca 20-25 i dit tilfælde.

Men tag et kig i forumet der omhandler Multi 22, der er megen kvalificeret hjælp at hente.

http://dinspillehal.forumup.dk/
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: hvordan ser mine indstillinger ud?

Indlæg af Fyrteknik » 26 feb 2008 10:44

Ole S. skrev:Hej

Så har jeg måske ikke udtrykt mig klart nok. Du stiller i det daglige brug på brændsel, sneglmax ligger jo i undermenu, og er normal ikke nødvendig at justere ret meget på, skal nok stå på ca 20-25 i dit tilfælde.

Men tag et kig i forumet der omhandler Multi 22, der er megen kvalificeret hjælp at hente.

http://dinspillehal.forumup.dk/
Mon dog hjælpen er så meget bedre end her i forummet.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Besvar