Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB; Hvorfor så dyr ?

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
pendec

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af pendec » 13 jul 2014 21:12

@triumph
Jeg har forstået polimikken her omkring pris til at være netpris - 11.000, så afhængig af model du taler om, så har du måske allerede betalt 11K ekstra oveni der når de 40K betales.

Nu fik jeg personligt ikke tilbud på en skrabet model, men de ekstra kostede dog ikke 20K for udvendig temp måler og 3vejs ventil til vvb prio.

Jeg har stadig lidt planer om at købe en skrabet model, og få en lokal nakskov vvs'r på scotte og andre modeller, til at tilslutte vand, så finder jeg vel nok ud af det, som jeg ville gøre med en biowin100, der er jo masser af hjælp på nettet, og man sælger den vel ikke uden dansk bruger manual ;)


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af Flammen » 13 jul 2014 21:27

triumph skrev:
Jeg kan sagtens se det frække i en 100% tæt kedel, med iltstyring, og selvrens. Så er det bare plug and play (måske..)
Ingen afvejning eller justering. En kedel som alle kan finde ud af, og som er testet fra fabrikken (det var ihvertfald tanken)
iltstyring er ekstra tilvalg på RTB

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af Lau » 13 jul 2014 21:34

triumph skrev:
Jeg kan sagtens se det frække i en 100% tæt kedel, med iltstyring, og selvrens. Så er det bare plug and play (måske..)
Ingen afvejning eller justering. En kedel som alle kan finde ud af, og som er testet fra fabrikken (det var ihvertfald tanken)
Og min MGM blev tændt for et år siden, bruger ikke iltstyring, kompressor eller redningsvest - jeg har renset brænderhovedet en gang og tømt lidt aske ud nogle gange - jeg kan bare ikke se det fede i al den mekanik de mener der er nødvendig, for at holde den igang..

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af triumph » 13 jul 2014 21:44

MichaelK skrev:Ha, I vil have "Østriger-komfort", til halvdelen af prisen. Glem det.......
NBE startede med den filosofi at brugere skulle kunne hjælpe hinanden på nettet. De har endda ansat Pillebruger til at hjælpe folk med problemer. De har lavet demovideoer. mm. Derudover har Levi også ydet masser af hjælp.

Jeg TROR at NBE har konstateret at på trods af at de har lavet et fyr der fungere, og lavet alt muligt hjælp til folk der har en scotte/Woody.
Så var der 2 problemer.
1; At der står en del fyr der ikke køre optimalt. Ikke fordi der er noget galt med fyret. Men fordi der er nogen der ikke formår, eller gider. At sætte sig ind hvordan det fungere.
2; at VVSér ikke gider at sætte dem op fordi de ikke kan tjene penge på leverancen af fyret. Og at fyret ofte kræver flere besøg hos kunden. Tildels fordi de ikke er testet fra fabrikken, tildels fordi at snegl bliver slidt til. Pillekvallitet ændre sig, og det kræver justering.
(Det problem er der andre fyr der ikke har. F.eks. en Iwabo, eller baxi, der bare brænder 6 kw af i minimumslast, og man ikke kan se flammen. De skal nok varme selvom den brænder jammerligt)

Derfor giver det naturligtvis også god mening og lave et fyr der er testet fra fabrikken. Og ikke kræver at brugeren sætter sig ind i hvordan fyret fungere.

Min anke er bare at det går imod den oprindelige filosofi, (Der jo har været meget succesfuld. når man kigger på hvor mange scotter der er leveret.) Om at levere billige fyr uden om fordyrende mellemled. Og hvor det var på nettet man fik hjælp.

Nu kan jeg normalt handle ved div. VVS grosister. Men f.eks BD har haft skrevet at fyret kun blev solgt mod aftale om opstilling af godkendt VVSér. DVS at jeg ikke kan købe fyret til grossist pris.

Så vil jeg gerne beklage at jeg ikke har været opmærksom på at siloen skulle bestilles separat, som Hedestoker ganske rigtigt skriver. Det er 3750-5000 kr. oven i prisen, så VVSér tjener altså kun 6-7000 kr på at levere fyr

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af triumph » 13 jul 2014 21:58

Lau skrev:
Og min MGM blev tændt for et år siden, bruger ikke iltstyring, kompressor eller redningsvest - jeg har renset brænderhovedet en gang og tømt lidt aske ud nogle gange - jeg kan bare ikke se det fede i al den mekanik de mener der er nødvendig, for at holde den igang..
Skulle jeg vælge mellem MGMéns simple "Bondemekanik" og RTBén. Så ville jeg helt klart vælge MGM.
Men det ændre jo ikke på at RTBén er bedre end en scotte


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af Tom_AT » 13 jul 2014 22:56

Lau skrev:Så dyr som sådan en RTB er blevet, så kan jeg næsten ikke se den sælge fantastisk..

Jeg mener, er det ikke stadig den NBE brænder vi kender, det er blot standard med tilføjet kompressor for at holde den ren.. Jeg ser ikke det frække..
Helt enig, Kan heller ikke se det fantastiske i sådan en RTB. Alene det med at man stadig benytter den sølle billige el-tænder siger alt. NBE ved jo åbenbart godt de ikke har en specielt lang holdbarhed. Så i stedet for at montere en bedre, mere holdbar el-tænder monterer man simpelthen bare en ekstra, så der nu er 2 sølle billige el-tændere. Det er innovativ tankegang hva?... Eller noget :?

Nej satan.. Når man for 30.000,- kan få en MGM der kører så fint som det gør og ikke skal døje med dårlige el-tændere osv, så ser jeg godt nok ingen grund til at købe sådan en RTB. Noget tyder på NBE har hvilet lige lovligt længe på laurbærrene oven på succesen med Woody/Scotte.

skrot1

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af skrot1 » 13 jul 2014 23:02

Fidusen med 2 eltændere er at effekten kan sættes ned, og derfor holder de samlet set meget længere...både billigt og nemt...så det er i mine øjne fint tænkt...og det er også standart på alle deres brændere hvis jeg ikke tager fejl....der er for og imod på alle fyr, også Mgm:)

pendec

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af pendec » 15 jul 2014 15:35

skrot1 skrev:Fidusen med 2 eltændere er at effekten kan sættes ned, og derfor holder de samlet set meget længere...både billigt og nemt...så det er i mine øjne fint tænkt...og det er også standart på alle deres brændere hvis jeg ikke tager fejl....der er for og imod på alle fyr, også Mgm:)
jeg er lidt nysgerrig, hvis vi kun taler praktiske funktioner reservedele osv. så hører man da ikke sådan noget om biowin eller andre af de østrig modeller. det ser mest ud til at være dem herhjemmefra som lider.

eller? og lad nu ikke prisen være bragt op som et for/imod det er pengene som sætter den begrænsning og ingen generel problematik.

nemocharley

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af nemocharley » 15 jul 2014 15:46

RTBén skal køre noget tid og have nogle brugere førend der kan drages konklusioner - eller sådan ser jeg på det.

Selve opbygningen er jo anderledes ift. MGM og de østrigertyper som MGM ligner. Ekoheat og RTB har overfladisk set mere tilfælles i opbygningen.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

RTB; Hvorfor så dyr ?

Indlæg af Fer » 15 jul 2014 18:42

pendec skrev: jeg er lidt nysgerrig, hvis vi kun taler praktiske funktioner reservedele osv. så hører man da ikke sådan noget om biowin eller andre af de østrig modeller. det ser mest ud til at være dem herhjemmefra som lider.

eller? og lad nu ikke prisen være bragt op som et for/imod det er pengene som sætter den begrænsning og ingen generel problematik.
De østrigske modeller bruger en anden løsning, en varmeblæser der sender meget varm luft ind og tænder pillerne. Min har holdt i 7 år nu. Dog skal det siges at den løsning larmer, de optænding lyder (sjovt nok) som en der har tændt en varmeblæser i 5 minutter.

Dertil er det nok de færreste GDS typer (som der benytter fora som dette) der har en østriger model.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar