Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
brian7900
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:21
Mit fyr: scotte mini blackstar 10kw
Areal: 140 inclusiv kælder
Brændsel: 8mm barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: ca 20 kg
Årligt forbrug: estimeret 3-4ton
Givet likes: 2 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af brian7900 » 16 mar 2014 11:58

har selv lige lavet samme stunt som du gerne vil have lavet, jeg har købt en scotte mini og 60 liters vvb. og selv installeret den der hvor oliefyret stod, og suplerer stadig lidt med brændeovn, men det er vist bare et spørgsmål om tid inden brændeovnen kun er til pynt....
scotte mini kører bare derudaf hvis du sørger for der er piller i en gang i ugen. derfor vil jeg gerne anbefale det.
det er fanme nemt og rart at blive fri for det svineri fra brændeovnen inde i stuen :-).
tror alt i alt det kostede ca 30k for at få det indkøbt og sat op med rør osv, dog på samme skorsten som oliesvederen.


nemocharley

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af nemocharley » 16 mar 2014 16:52

det kunne da være sjovt at høre hvilken løsning trådstarter er landet på.

Katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jul 2013 11:24
Mit fyr: Ikke noget endnu
Areal: 88
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Katten » 14 jul 2014 15:47

Hej igen...

Jeg er ikke landet endnu og vil faktisk gerne genoptage tråden i håb om flere gode råd.

Jeg har nu boet i det 80kvm lille hus igennem en vinter og har brugt ca. 1800 liter olie. Jeg ønsker stadig at udskifte fyret, men er løbet ind i lidt forskelligt, mest mangel på tid... :) Der er stadig heller ingen brændeovn installeret, men det er stadig et krav, så jeg kan få brugt noget af alt det brænde jeg har liggende.

Jeg har dog isoleret under gulvet og forberedt til gulvvarme i 3/4 af huset - før var der bare krybekælder og ingen isolering. Det var fodkoldt, men heldigvis var vinteren ikke så kold.

Nu skal jeg så videre omkring en erstatning til oliefyret.

Jeg leder derfor efter noget der kan køre det varme brugsvand og en konstant rumtemperatur på ca. 15 grader hele året rundt via gulvvarmen i mit lille hus og til mig - altså varmt vand til en person. Den ekstra varme man ønsker sig om vinteren kommer brændeovnen til at tage sig af.

Pga. de få kvm i huset er jeg flere gange blevet fortalt at et pillefyr ikke dur. Det kan åbenbart ikke køre ordentligt når det ikke skal opvarme mere. Og det er folk jeg har kontaktet for at købe noget...

I stedet har jeg så kigget på en pilleovn. Lige et par spørgsmål - så vidt jeg kan læse har pilleovne med vand alt indbygget - både vandtank, trykekspansionsbeholder, div. sikkerhedsventiler osv. Er det korrekt?

Har pillefyr det samme, eller skal der oveni fyret købes vandtank, ekspansionsbeholder osv?

Er der nogen derude der har haft lignende problemer - altså et lille hus. :) Hvad gjorde I?

Jeg tænker lige nu at jeg holder fast ved en brændeovn og en elektrisk vandvarmer til brugsvandet. Så må gulvvarmen tages i brug når jeg har indtaget det uudnyttede loft og derfor har kvm til et pillefyr.

På forhånd tak for hjælpen. :)

Venlig hilsen

Katten

nemocharley

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af nemocharley » 14 jul 2014 16:14

du vil have pilleovn og brændeovn? (træet kan vel også sælges?)

man kan godt få brændeovn med gris, men det kræver vandlager/buffertank af en slags. Bioovn.dk er måske værd at kigge på (fåes både med og uden vandharper).

Man kan købe pillefyr med 6-7kw max ydelse - det skulle passe fint til dit behov. Men de er dyre, MGM junior går på 9.7kw den er måske værd at høre mere om. Jeg brugte selv ca 2000l olie om året - mit 12kw pillefyr kørte uden problemer sidste vinter (solvarme om sommeren). Hvorfor ikke have en brændeovn og el vandvarme indtil al byggeri er ovre. Derfra kan du jo se på et lille pillefyr (istedet for pilleovn med gris) og måske solvarme, hvis du er usikker på om det kan køre stabilt om sommeren (selvom det burde det da kunne - der er da flere herinde som har deres pillefyr til at køre på 100m2 eller mindre)

nemocharley

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af nemocharley » 14 jul 2014 16:19

Forresten - hvis huset bliver isoleret efter alle kunstens regler kan du jo sætte en luft/vand varmepumpe på huset, den vil fint kunne holde gulvene lune sammen med brændeovn er det en kombination mange har.

men altså 300mm på loft, hulmursisoleret, energivinduer og masser af gulvvarme - det er de bedste vilkår for en varmepumpe.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5478
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 422 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af triumph » 14 jul 2014 16:23

Jeg har ikke erfaring med gulvarme, men med radiatore virker et lille pillefyr ( på max 10 kW) Med velfungerende eltænder, opsætning med rumtermostat fint. Fyret slukker når det bliver varmt, og tænder når det bliver kold, og køre derfor aldrig lavlast.
Hvordan det vil virke med gulvarme ved jeg ikke. Men man kunne jo lade fyret køre intervalfyring. (f.eks 1 time tændt. 2 timer slukket) denne funktion findes som standart i flere fabrikater (bla. scotte/rtb, der også fåes i 10 kw. Jeg tror nok også at den findes i MGM junior)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af HR LUCCA » 14 jul 2014 21:48

Katten skrev:Hej igen...

Jeg er ikke landet endnu og vil faktisk gerne genoptage tråden i håb om flere gode råd.

Jeg har nu boet i det 80kvm lille hus igennem en vinter og har brugt ca. 1800 liter olie. Jeg ønsker stadig at udskifte fyret, men er løbet ind i lidt forskelligt, mest mangel på tid... :) Der er stadig heller ingen brændeovn installeret, men det er stadig et krav, så jeg kan få brugt noget af alt det brænde jeg har liggende.

Jeg har dog isoleret under gulvet og forberedt til gulvvarme i 3/4 af huset - før var der bare krybekælder og ingen isolering. Det var fodkoldt, men heldigvis var vinteren ikke så kold.

Nu skal jeg så videre omkring en erstatning til oliefyret.

Jeg leder derfor efter noget der kan køre det varme brugsvand og en konstant rumtemperatur på ca. 15 grader hele året rundt via gulvvarmen i mit lille hus og til mig - altså varmt vand til en person. Den ekstra varme man ønsker sig om vinteren kommer brændeovnen til at tage sig af.

Pga. de få kvm i huset er jeg flere gange blevet fortalt at et pillefyr ikke dur. Det kan åbenbart ikke køre ordentligt når det ikke skal opvarme mere. Og det er folk jeg har kontaktet for at købe noget...

I stedet har jeg så kigget på en pilleovn. Lige et par spørgsmål - så vidt jeg kan læse har pilleovne med vand alt indbygget - både vandtank, trykekspansionsbeholder, div. sikkerhedsventiler osv. Er det korrekt?

Har pillefyr det samme, eller skal der oveni fyret købes vandtank, ekspansionsbeholder osv?

Er der nogen derude der har haft lignende problemer - altså et lille hus. :) Hvad gjorde I?

Jeg tænker lige nu at jeg holder fast ved en brændeovn og en elektrisk vandvarmer til brugsvandet. Så må gulvvarmen tages i brug når jeg har indtaget det uudnyttede loft og derfor har kvm til et pillefyr.

På forhånd tak for hjælpen. :)

Venlig hilsen

Katten
Hej du skriver du muligvis vil have en pilleovn med gris , det ville jeg ikke vælge , så vil jeg tage pillefyret af flere grunde , ingen støv og aske og støj fra blæseren i stuen hvis du vælger fyret , større magasin så du kan være væk hjemme fra i feks 2 uger ,et fyr koster det samme eller er billigere , jeg fik for nogle år siden en pris på pille fyr og en pille ovn med gris , der var ovnen næsten 10000 kr dyre , hvis du har oliefyr er det som reglen nemt og sætte et pillefyr op , en sidste fordel et fyr kan lave varme til VVB om sommeren det kan ovnen ikke uden også og få varme i stuen mm :D

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Harre » 15 jul 2014 20:51

Vores fyr kører som mange andres kun om sommeren for at lave varmt vand. Fyret kører uden problemer og bruger 3 kg piller om dagen, så umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor dit hus skulle være for lille til et pillefyr. Vi er gået fra at bruge 1200 liter olie (14.400,-) til at bruge 2500-3000 kg piller (5-6000,-).

nemocharley

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af nemocharley » 15 jul 2014 22:07

Måske har de tænkt på pausefyrende pille/stokerfyr dem, der har sagt til dig, at et pillefyr aldrig ville gå til så få m2? Med fyr der har automatisk tænding og diverse styringsmuligheder burde der ikke være noget problem.

Men igen - i dit tilfælde ville jeg da overveje at gøre byggeriet helt færdigt (og bruge brændeovn af en slags + elvandvarmer indtil da). Et pillefyr skal jo helst have et fyrrum (selvom nogle modeller jo findes som stuemodeller, som pilleovne), skorsten og leve op til skorstenfejerskrav om brandsikkerhed. I dit tilfælde - hvis du bare vil have en base temperatur på 15 celsiusgrader og lade brændeovnen tage sig af resten, så kunne en luft/vand varmepumpe være en god idé (igen hvis boligen samlet set er egnet til det). Typisk har en varmepumpe af den slags en mindre vandtank indenfor, hvorpå der også er diverse styringsmuligheder, som sandsynligvis vil kunne indfri det, du ønsker.

Mht. brændeovn vil jeg opfordre dig til at se på ovne der kan fordele varmen jævnt og over flere timer - masseovne, bioovne, ovne med fedtsten eller noget tilsvarende + evt. noget varmeflyt til 1ste sal medmindre du helst vil have det køligt deroppe.

Katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jul 2013 11:24
Mit fyr: Ikke noget endnu
Areal: 88
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Katten » 25 aug 2014 19:48

Hej igen og tak for indlæggene.

Jeg er ved at skifte mening om at få en brændeovn først og pillefyret senere. Jeg ville gerne tage gulvvarmen i brug nu. :) Jeg har nu talt med flere der mener at f.eks. et Woody Blackstar ville være fint til mit hus også før jeg indtager overetagen.

Jeg har fjernet oliefyret og fået sat en lille elvandvarmer op (30L er fint til mig). Det sidste var måske en fejl...

Jeg har fået et tilbud på fyr, at tilslutte gulvvarme med trådløs styring, trykekspansion, pumpe og røgrør med trækstabilisator og shuntventil på lige over 60000kr. Lyder det rimeligt? Det for mig mange penge lige nu og det er for at sætte det op inde ved en eksisterende skorsten. Der er både vand og afløb i rummet. På sigt vil jeg gerne have fyret ud i en af længerne (værkstedet, som skal brandsikres først, så det ville ende med at være en meget dyr historie - ender med at kunne konkurrere med jordvarme, da jeg har masser af plads ude), det kan dog ikke lade sig gøre før der bliver isoleret under gulv med nye rør etc. i baggangen og det sker først til næste år.

Jeg er ved at kontakte et par stykker til, men overvejer om jeg tør at kaste mig ud i installationen selv. Jeg kan få hjælp af min far, som er gammeldags grovsmed og mekaniker. Han kunne fint fjerne radiatorer og proppe rør af i de rum vi har lagt gulvvarme i, men han er længe pensioneret og ikke så sikker på om han ville kunne dette.

Jeg kan se at flere har gjort det selv herinde, så jeg er ude efter råd fra nogle der kan fortælle mig om jeg er helt skør at forsøge selv? Jeg er ikke håndværker, men kan godt lide at lave ting selv. Det er dog ikke et område jeg har turdet pille ved før, jeg har mere gjort ting som at lægge fliser ude og inde, pudse og spartle vægge, lægge el-gulvvarme, hænge lamper op, bygge låger og porte til min totalt indhegnede have...

Jeg kan se at jeg kan spare en hel del ved at købe fyret og materialer online, så det er jo ret fristende, men jeg vil jo nødig ende med at det bliver endnu dyrere fordi jeg klokker i det.

Venlig hilsen


Besvar