Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbygning af depot til træpiller ca 2 tons, maks højde 190

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Steen522
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 jul 2014 12:47

Opbygning af depot til træpiller ca 2 tons, maks højde 190

Indlæg af Steen522 » 13 jul 2014 21:32

:) Hej alle

Har købt et fuldaut. Pillefyr mkr. Biotech topligth, ønsker at bygge et depot i min murede garage, nogen derude som allerede har gjort dette, så ville det være dejligt med lidt information


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Opbygning af depot til træpiller ca 2 tons, maks højde 190

Indlæg af coctail » 13 jul 2014 22:44

Jeg har selv lavet et ekstra stort magasin til mit passat pillefyr, så har et par erfaringer, som jeg kan give videre.

- Lav keglen meget skrå, 45 grader er ikke nok, man skal nok op næsten 60, hvis den skal kunne tømme sig selv.

- Lav et rør eller plade som du kan skubbe ned over sneglen, i tilfælde af at du skal have den ud, mens magasinet er fuld - det er fuldstændigt umuligt at skubbe den ned på plads uden.

- Lav en lem i bunden så du evt. kan rense beholderen for smuld eller tømme beholderen, uden at det skal foregå med spand over kanten.

I følge min fejer, så må man lave den i hvilket som helst materiale, hvis sneglen som går over til fyret er udstyret med "brandslange" eller ikke er forbundet direkte med fyret - størrelsen hedder max 4,75kbm eller svarende til den mængde som du må opbevare i fyrrummet.
Der skal også være låg på magasinet.

Mit magasin kan indeholde ca 900kg piller og er lavet af skillerumslægter og krydsfiner.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Opbygning af depot til træpiller ca 2 tons, maks højde 190

Indlæg af Flammen » 14 jul 2014 00:10

jeg har en 1200kg hjemmelavet silo. lavet af 1,5mm stålplade og 30x30x1,5mm hulprofil. den er lavet i et hjørne af værkstedet, således de 2 af siderne er mur. den er retangulær, hvor den skrå side er i længden. derfor har jeg en bundsnegl, som blot er en brugt (gratis) fra et pillefyr. den fik et passende rør monteret inde i sneglviklingerne med nogle hæftninger, og en bøsning i enden monteret i muren for at styre.
i enden af siloen mod kedlen har jeg lavet en kasse i bunden, hvor ekstern snegl går ind i toppen af gennem et påsvejst rør. det sikre at sneglen kan udtages uden piller vælter ud, og isættes nemt igen ved at tænde sneglen, så skruer den sig selv i. midt på kassen under sneglen er der svejst et Ø5mm perforeret plade i som sold for smuld. derunder en skuffe hvor det opsamles.

bundsneglen i siloen bruges kun, når der kun er et par 100kg tilbage. den er koblet til den eksterne snegl med en kontakt imellem. den køre derved kun med samme pulser som ekstern, når den er aktiveret. dette gør at siloen tømmes helt.

fyldning af siloen forgår med en stor kornsnegl der er vendt omvendt. dvs at enden er stukket ind i siloen i toppen, monteret på et hængsel. den kan derved hæves helt op under loftet med et billigt (båd)trailerspil fra harald Nyborg. der hvor udkastet normalt sidder i motorenden er der lavet en lille kasse (påslag) med et rionet i, hvor pillerne hældes i. motoren er selvfølgelig fasevendt, så pillerne skubbes op i siloen. motor og snegl er gearet om med andre remskiver, for at sænke hastigheden så pillerne ikke knuses.

der er sådan set rigtig mange muligheder for opbygning, kun fantasien og dovnskaben sætter grænser.

ps. der er hvis noget med en maks mængde siloen må indeholde, når den er i samme rum som fyret. min er hvis nok lidt for stor, men skorstensfejeren har godkendt det


Besvar