Fyret vil ikke starte optænding

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson »

triumph skrev:der er jo også:
http://www.scottedoktor.dk/
Hej Triumph

Tak for linket :great: - det er sgu´da en rigtig god løsning, som jeg straks vil benytte mig af funnyanimation28.gif.

Det ER sgu´bare FEDT at så mange af jer byder ind med hjælp på både det ene og det andet !! :great: .

Med venlig hilsen
Franke
Dancedancer07.gif
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila

xkfc

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af xkfc »

Det kan være flere fejl, og styre printet kan også have en del af skylden.
Til lysføleren kigger printet på modstanden, uendelig Ω, altså fjernet ledning skal give 0lux.
Og en kortslutning, 0 Ω, skal give 100lux.
Der kan måske godt være forskel på følsomheden af printet, men der er jo ingen tvivl om at styringen ser noget når ledningen til lysføleren er monteret.
Når styringen skriver "stik afmonteret" så er det fordi den kigger på "brænder temperatur" hvis den ikke længere kan se en fornuftig modstand.

Mvh. Kenneth
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Ollii »

Jeg tror som xkfc også du skal fejlfinde lidt mere før du skifter hele styring. Især i kraft af at du kan få fejlen væk ved at rode med styring.
Har du prøvet at afmontere alle ledninger og derefter forbinde dem en af gangen?
Som xkfc er inde på kan du ikke fejlsøge på lysføler uden at brænderstikket er monteret til skakttemp.

mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson »

xkfc skrev:Det kan være flere fejl, og styre printet kan også have en del af skylden.
Til lysføleren kigger printet på modstanden, uendelig Ω, altså fjernet ledning skal give 0lux.
Og en kortslutning, 0 Ω, skal give 100lux.
Der kan måske godt være forskel på følsomheden af printet, men der er jo ingen tvivl om at styringen ser noget når ledningen til lysføleren er monteret.
Når styringen skriver "stik afmonteret" så er det fordi den kigger på "brænder temperatur" hvis den ikke længere kan se en fornuftig modstand.

Mvh. Kenneth
Hej Kenneth

Det er godt nok alt sammen, og der kan være mange teorier, men det afgørende er jo, at alt undtaget styreboksen har været skiftet - UDEN at det kom til at virke (og de dele kom fra et fyr som kører perfekt). Det var først da der kom en anden styreboks på, at det virkede som del skulle. Så er der vel NÆPPE nogen tvivl om, at det er styreboksen der er den "skyldige" - UANSET hvor ulogisk det lyder.

For at kende logikken bag den fejl, skal man jo kende hele signalgangen og størrelsen af signalerne på styreprintet, og det er der næppe ret mange der gør - JEG gør i hvert fald ikke, og "slår mig til tåls med", at jeg har fundet fejlen og fået fyret til at virke.

Jeg antager, at de små induktioner der kan være i et kabel, når der går spændinger igennem, har været nok til at "trigge" det defekte print til at tro, at der var signal lysføleren - hvilket jo også er underbygget af, at lux gik op på 100% når jeg satte følsomheden til HØJ - og dette UDEN at lysføleren var monteret på motorprintet.

Med hensyn til meldingen fra boksen om at et kabel ikke var monteret skal jeg lige oplyse, at stikket altså VAR monteret på printet, men at jeg kun havde taget lysføleren fra, og prøvet at tilslutte denne direkte til T10 i boksen.

Hvad fejlen er (eller var), er rene spekulationer, og er som dådan uinterresAlt ud over dette er rene spekulationer og gætterier, og det henfalder jeg ikke til, da jeg har rigeligt andet at tage mig til. icon_cheesygrin.gif .
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila
Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson »

xkfc skrev:Det kan være flere fejl, og styre printet kan også have en del af skylden.
Til lysføleren kigger printet på modstanden, uendelig Ω, altså fjernet ledning skal give 0lux.
Og en kortslutning, 0 Ω, skal give 100lux.
Der kan måske godt være forskel på følsomheden af printet, men der er jo ingen tvivl om at styringen ser noget når ledningen til lysføleren er monteret.
Når styringen skriver "stik afmonteret" så er det fordi den kigger på "brænder temperatur" hvis den ikke længere kan se en fornuftig modstand.

Mvh. Kenneth
Hej Kenneth new2

Det er godt nok alt sammen, og der kan være mange teorier, men det afgørende er jo, at alt undtaget styreboksen har været skiftet - UDEN at det kom til at virke (og de dele kom fra et fyr som kører perfekt). Det var først da der kom en anden styreboks på, at fyret kørte som det skulle. Så er der vel NÆPPE nogen tvivl om, at det er styreboksen der er den "skyldige" - UANSET hvor ulogisk det så end lyder.

For at kende logikken bag den fejl, skal man jo kende hele signalgangen og størrelsen af signalerne på styreprintet, og det er der næppe ret mange der gør - JEG gør i hvert fald ikke, og "slår mig til tåls med", at jeg har fundet fejlen og fået fyret til at virke.

Jeg antager, at de små induktioner der kan være i et kabel, når der går spændinger igennem, har været nok til at "trigge" det defekte print til at tro, at der var signal lysføleren - hvilket jo også er underbygget af, at lux gik op på 100% når jeg satte følsomheden til HØJ - og dette UDEN at lysføleren var monteret på motorprintet.

Med hensyn til meldingen fra boksen om at et kabel ikke var monteret skal jeg lige oplyse, at stikket altså VAR monteret på printet, men at jeg kun havde taget lysføleren fra, og prøvet at tilslutte denne direkte til T10 i boksen.

Hvad fejlen er (eller var), er efter min mening rene spekulationer, og er som sådan uinteressant, da fyret jo kører nu med at andet print, og så er det bare at få byttet det til et andet (som jeg har bestilt som ombytning hos scottedoktor.dk - efter anbefaling fra Triumph i denne tråd) :great: .

Med venlig hilsen
Franke
new15
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila

Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson »

Ollii skrev:Jeg tror som xkfc også du skal fejlfinde lidt mere før du skifter hele styring. Især i kraft af at du kan få fejlen væk ved at rode med styring.
Har du prøvet at afmontere alle ledninger og derefter forbinde dem en af gangen?
Som xkfc er inde på kan du ikke fejlsøge på lysføler uden at brænderstikket er monteret til skakttemp.

mvh. Ole.
Hej Ole new2

Tak for dit indlæg i denne tråd. new24

Som du kan læse i mine svar, så HAR jeg altså skiftet hele kablet (med stik) fra motorprintet til styreboksen - UDEN at dette fjernede fejlen, og så der vel næppe nogen grund til at af/og påmontere et kabel ad gangen - det vil ligesom ikke rigtigt tjene noget formål, og da en udskiftning af styreboksen har løst problemet, er der vel ingen grund til at fejlfinde yderligere - det skulle da lige være hvis man kedede sig - og DET gør jeg ikke :D.

Mener nu også at jeg skrev, at jeg var taget til Langeland fra Gørlev (ca. 2 timers kørsel - hver vej) for at hjælpe med fyret, og var der kun en enkelt dag, så fokus var jo altså på, at få fyret til at virke - hvilket lykkedes. Og min veninde er OVENUD tilfreds med at jeg har fået fyret i gang, og formodentligt kan få en ombytterboks til 1000,00 kr. hos Scottedoktor.dk.
Hun VAR sgu´nok ikke sluppet så billigt hvis det var en VVS'er der havde fundet fejlen - og det var der jo så forøvrigt 2 forskellige VVS'ere der havde prøvet før mig - men opgav og lod være at skrive regning til hende for 2 x 2 timers fejlsøgning. Jeg er altså ganske godt tilfreds med min indsats - og det er min veninde også smiley140.gif , og jeg kan sagtens leve med, at jeg formodentligt aldrig finder en forklaring på den noget ulogiske fejl.

Med venlig hilsen
Franke
Dancedancer07.gif
.
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af HR LUCCA »

Frank Nelsson skrev:
Hej Ole new2

Tak for dit indlæg i denne tråd. new24

Som du kan læse i mine svar, så HAR jeg altså skiftet hele kablet (med stik) fra motorprintet til styreboksen - UDEN at dette fjernede fejlen, og så der vel næppe nogen grund til at af/og påmontere et kabel ad gangen - det vil ligesom ikke rigtigt tjene noget formål, og da en udskiftning af styreboksen har løst problemet, er der vel ingen grund til at fejlfinde yderligere - det skulle da lige være hvis man kedede sig - og DET gør jeg ikke :D.

Mener nu også at jeg skrev, at jeg var taget til Langeland fra Gørlev (ca. 2 timers kørsel - hver vej) for at hjælpe med fyret, og var der kun en enkelt dag, så fokus var jo altså på, at få fyret til at virke - hvilket lykkedes. Og min veninde er OVENUD tilfreds med at jeg har fået fyret i gang, og formodentligt kan få en ombytterboks til 1000,00 kr. hos Scottedoktor.dk.
Hun VAR sgu´nok ikke sluppet så billigt hvis det var en VVS'er der havde fundet fejlen - og det var der jo så forøvrigt 2 forskellige VVS'ere der havde prøvet før mig - men opgav og lod være at skrive regning til hende for 2 x 2 timers fejlsøgning. Jeg er altså ganske godt tilfreds med min indsats - og det er min veninde også smiley140.gif , og jeg kan sagtens leve med, at jeg formodentligt aldrig finder en forklaring på den noget ulogiske fejl.

Med venlig hilsen
Franke
Dancedancer07.gif
.
Hvis du får en bytter hos Scottedoktor kan du spørge om ikke de lige ville oplyse om hvad fejlen var når de har set på den :)
Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson »

Hej HR. LUCCA

Det KAN du tro, at jeg også lige vil gøre - altså sådan bare af almindelig interesse, nu hvor problemet er løst - for lidt mystisk er det sgu´ :roll: .

Med venlig hilsen
Franke
Dancedancer07.gif
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila
xkfc

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af xkfc »

Hej Franke.
Du har helt ret i at fejlsøgning ikke er en nem ting, og ganske ofte er det virkeligt tricky :evil:

Men lige en sidste ting, nu er der vel en ordentlig jord på styringen, som har godt fat i en ordentligt jordspyd? ellers kan du faktisk godt opleve at én styring virker perfekt, mens en anden driller, og så kan du risikere at den næste du får ikke virker, og at den lånte gør!

Mvh. Kenneth
Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson »

xkfc skrev:Hej Franke.
Du har helt ret i at fejlsøgning ikke er en nem ting, og ganske ofte er det virkeligt tricky :evil:

Men lige en sidste ting, nu er der vel en ordentlig jord på styringen, som har godt fat i en ordentligt jordspyd? ellers kan du faktisk godt opleve at én styring virker perfekt, mens en anden driller, og så kan du risikere at den næste du får ikke virker, og at den lånte gør!

Mvh. Kenneth

Hej Kenneth

Tak for tippet, og det er da en god ide lige at tjekke det. Det er godt nok tilsluttet et jordstik - men man kan jo aldrig være helt sikker, når det er andre der har installeret det. Og et GODT bud du kom med der - DET er det - selvom jeg nu tror at det er i orden med jordingen. party0019.gif


Med venlig hilsen
Franke
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila

Besvar