Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyret vil ikke starte optænding

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson » 07 jul 2014 06:13

Hej på forum :)

Jer er på besøg hos en veninde ved Lohals på Langeland. Hun har fået installeret et Black star 10 Kw fyr med version 10 styring. Det har kørt hidtil, men gider nu ikke mere :cry: .

Problemet er, at når jeg starter fyret op, går det direkte i DRIFT, og laver altså ikke nogen OPTÆNDING. Årsagen til dette er givetvis, at fyret tror at der er flamme i brænderen, for displayet viser, at der er 8-9 % lys. Nu skulle man jo så tro, at det er fotosensoren der er defekt, men den har jeg prøvet at skifte, og da dette ikke gjorde nogen forskel, pillede jeg den helt fra hvilket burde svare til, at der er 0 % lys til styringen. Ved opstart uden fotosensoren tilsluttet, viser displayet stadig 8-9 % lys, og fyret går direkte i DRIFT - men altså uden at tænde op - så det står bare og fylder piller ned i askeskuffen :roll: .

Det kunne jo tyde på, at der er et defekt print eller sådan noget, men nu skal jeg lige ud og skaffe et Micro SD kort, og vil så lige opdatere softwaren til seneste version (det kører 10.032 for nuværende).

Er der nogen af jer der har et bud på hvad der kan være galt ?.

Med venlig hilsen :great:
Franke
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Flammen » 07 jul 2014 06:53

det kan skyldes støv på motorprintet. det kan også skyldes defekt kabel mellem styrring og motorprint.
på styringen er det også muligt at justerer følsomheden på luxføleren, men jeg har ikke testet denne funktion

xkfc

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af xkfc » 07 jul 2014 09:42

Hvis du piller ledningen ud af klemme T10 i selve styringen, så får du checket både motorprint og kabel, så skal styringen skrive 0lux.

Mvh. Kenneth

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af HR LUCCA » 07 jul 2014 10:38

Det kan også være fordi der er en klar smelteslange på mellem sneglen og brænderen , det er også set :wink:

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Harre » 07 jul 2014 11:36

HR LUCCA skrev:Det kan også være fordi der er en klar smelteslange på mellem sneglen og brænderen , det er også set :wink:
Så er det jo bare at slukke lyset i fyrrummet :)


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af J-B » 07 jul 2014 20:12

Sørg for at der ikke er støv på motorprintet og i stik, hvis den stadig viser lux, så tjek skrueterminaler på motorprint og i styring, der kan være en tråd der er smuttet ved siden af, der laver bøvlet.
Ellers opdatere til nyeste software og under eltænding, sæt lys følsomhed til mellem eller lav.

Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson » 08 jul 2014 19:54

Tusind tak for alle jeres gode forslag til fejlfinding af problemet . Det er sgu´KANOON (godt brugt Kjøvenhavnsk udtryk) at I gider vise noget engagement og dele jeres erfaringer når man har et problem :great:.

JEG skylder nu JER at melde tilbage om hvordan det er gået med fejlfindingen af fyret - inspireret af jeres gode forslag. Jeg var jo så heldig, at vores veninde havde et andet Black Star fyr i et andet hus, hvor jeg kunne låne dele fra.

Hun havde haft 2 forskellige VVS'er på fyret, men de kunne ikke finde ud af hvad der var galt.

Problemet var jo som tidligere nævnt, at fyret gik direkte i drift når man tændte det, uden at der var ild i herden. Det betød jo, at det bare stod og hældte piller i askeskuffen, da det troede det kørte. Grunden var, at lux stod til omkring 10 i displayet, selvom der ikke var ild i fyret.

Først opdaterede jeg softwaren til version 10.0473 - skulle igennem en hel masse først, da vi ikke havde et SD kort, og da vi endelig var kørt 23 km hver vej for at købe et, kunne venindens computer ikke læse det. Måtte ringe rundt for at finde een der havde en nyere computer. Det lykkedes så endeligt, og der måtte jeg så lige hente software til at ændre partitionen på kortet til 2 GB (det var 16), og derefter installerer opdateringen. Det hjalp intet med at opdatere softwaren (det HAVDE jeg nu heller ikke regnet med - men for en SIKKERHEDS SKYLD :lol: !!)

Så startede jeg med at skifte lysføleren - ingen effekt !!. Fandt så ud af, at selvom jeg pillede lysføleren helt fra, viste det stadig 10 lux i displayet. For at udelukke motorprintet, byttede jeg brænderen ud med den fra det andet fyr - ingen effekt og stadig 10 lux i displayet. Pillede så kablet af T10 i boksen - og HOV !! - 0 lux i displayet, og fyret gik i optænding (uden lysføleren monteret).
MIN logik sagde mig så nu, at der måtte være en fejl i kablet (sandsynligvis i stikket) - (logic deduction my dear watson !!). new23

Nå - men pillede så kablet af det andet fyr, og skiftede det. Var nu sikker på, at fyret virkede og det viste sgu' da 0 lux i displayet før jeg startede det op. Det må have være noget af et lykketræf, for da jeg slukkede det og tændte det igen, var jeg tilbage tilbage til "Scratch", for der stod stadig 10 lux i displayet. HMMMM - nu var "gode dyr rådne" - eller "gode råd dyre" smiley_crocodile.gif . Prøvede nu at gå ind i softwaren og se hvad følsomheden var sat til til lysføleren - den var sat til LAV. Prøvede så at sætte den til HØJ, men så viste displayet altså bare 100 % lys.
Var nu rimeligt sikker på, at det var boardet i styreboksen der havde en fejl, men for at være sikker på det, inden vi købte reservedele, lånte jeg nu boksen fra det andet fyr og skiftede den. SÅ KØRTE FYRET SOM DET SKULLE icon_cheesygrin.gif !!.

Afslutningen på historien er så nu, at man sandsynligvis skal købe en helt styreboks til 3850,00 kr., da man angiveligt ikke kan købe et print som reservedel?? - i hvert i fald ifølge HEDESTOKER.DK (motorprintet kan man godt købe). Har nu prøvet at kontakte NordJysk Elektronik (som angiveligt laver kortet), for at høre om jeg kan købe et dér. Det kan jeg formodentligt ikke, og så er det sgu' for dårligt af NBE, at man ikke kan få en reservedel til boksen, men skal købe en komplet boks med kasse og display fordi printet er fejlbehæftet.

I får lige en afsluttende melding på hvordan det går med at finde et print, når jeg ved noget mere.

Med venlig hilsen - og endnu engang tak for jeres support :great: .
Franke
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila

xkfc

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af xkfc » 08 jul 2014 21:29

Det er nu lidt underligt.
Når styringen skriver 0lux efter at du har demonteret T10, så er styreboksen boksen jo i orden. :?
Du kan prøve at montere en lysføler direkte mellem T og T10, så kan du jo afprøve uden kablet og motorprint.
Men det er selvfølgelig skørt at det virker med en ny styring. new3
Årsagen til at man ikke kan købe printet som reservedel, er jo nok at der ikke er andet end printet og boksen, og jeg har købt en tom boks, og den kostede ikke mange basseører.

Mvh. Kenneth

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af triumph » 08 jul 2014 22:55


Brugeravatar
Frank Nelsson
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 24 sep 2013 05:50
Mit fyr: Black Star 16 KW version 10 styring.
Areal: 190
Brændsel: Piller + 45 rørs solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 32 KG
Årligt forbrug: 6000
Geografisk sted: Gørlev - Kalundborg kommune

Fyret vil ikke starte optænding

Indlæg af Frank Nelsson » 09 jul 2014 05:02

xkfc skrev:Det er nu lidt underligt.
Når styringen skriver 0lux efter at du har demonteret T10, så er styreboksen boksen jo i orden.
Du kan prøve at montere en lysføler direkte mellem T og T10, så kan du jo afprøve uden kablet og motorprint.
Men det er selvfølgelig skørt at det virker med en ny styring.
Årsagen til at man ikke kan købe printet som reservedel, er jo nok at der ikke er andet end printet og boksen, og jeg har købt en tom boks, og den kostede ikke mange basseører.
Hej Kenneth

Du har helt ret i, at det var mystisk, og at logikken jo skulle være at det måtte være kablet når boksen læste 0 lux når T10 var afmonteret, Det var jo så også det jeg mente, og skiftede derfor kablet - men uden held. Prøvede også at trække en ledning direkte fra lysføleren og til T10 i boksen men fik så melding om på displayet, at "ET KABEL ER AFMONTERET", så der må sidde ét eller andet på motorprintet der giver indikation af en manglende tilslutning.
Det korte og det lange er, at det virkede med en anden styreboks, hvorfor der jo så må være en fejl på den gamle boks. Hvor logikken er i det hele er svært at se når boksen viser 0 lux med kablet afmonteret - men det er jo ikke altid at man lige kan se logikken, selvom den er der et eller andet sted :roll:

Der ER jo andet i boksen end printet, for der er selve kabinettet, og så hele displaydelen på forsiden af boksen, og DET er der jo ingen grund til at skulle skifte - og betale for - når det "kun" er printet der er en fejl på. 3850,00 kr. er jo også en slags penge, og det burde jo kunne gøres lidt billigere hvis man kun skal bruge printet :D .
Hvis andre kan byde ind med logik omkring det her, er I meget velkomne til at give jeres besyv med, for det kunne da være rart at blive lidt klogere på logikken i DEN fejl !! :headbang:

Med venlig hilsen
Franke
at_the_beach.gif

.
Med venlig hilsen :-) :lol:
Franke fra Shangri-La
Lykkelig bruger af: Scotte Black Star 16 KW med BS1016 Kedel, version 10 styring + Komp. rens.
Og: 45 rørs solfanger med Sun Comfort styring ver. 6.06.
Du kan se fyret køre her: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=shangrila


Besvar