Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley »

jamen så er det da både en billig og god måde at gribe det an på :)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Aaen »

Kunne man tænke sig en kombination af baxi-en til om vinteren og så et lille pillefyr til om sommeren?

Det lille pillefyr ville komme til sin ret, specielt her hvor i ikke har udnyttet de sidste 200 m2.

Kan man i øvrigt ikke få noget tilskyd til at fjerne oliefyret, hvis det altså er anført som opvarmingskilde?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af triumph »

Aaen skrev:Kunne man tænke sig en kombination af baxi-en til om vinteren og så et lille pillefyr til om sommeren?

Det lille pillefyr ville komme til sin ret, specielt her hvor i ikke har udnyttet de sidste 200 m2.

Kan man i øvrigt ikke få noget tilskyd til at fjerne oliefyret, hvis det altså er anført som opvarmingskilde?
Pillefyret vil helt sikkert blive regnet som den primære varmekilde (selvom det er defekt) = ingen tilskud

Hvis du skal have en ny, så er listen over godkendte anlæg her:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

En multiheat 2,5 er ikke længere godkendt til opsætning . Men der er nok ingen der bemærker hvis du skifter din 2,5, ud med en anden brugt 2,5.
Som du ser på listen, så er mængden af godkendte stokerfyr stærkt begrænset.
F.eks er det ikke længere lovligt at fyre korn af i en multiheat 1,5. Anlæg må kun benyttes til det brændsel det er testet til.
Ved at skifte din gamle 2,5 ud med en anden 2,5. Vil din stoker stadig være godkendt efter de gamle regler, og du kan dermed stadigt lovligt fyre med korn, flis, hundemad, osv
dsleren
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af dsleren »

Tak for alle guldkornene! Dejligt hvis de 25 kW fra 2.5'eren kan bruges som et pejlemærke.

Ejendommen ligger ved Kolding, så vil i mene jeg bør prøve at finde en Baxi installatør i området, for at kigge på den? Jeg har haft en installatør mand ude der dødsdømte det fuldstændig, men han arbejdede så godt nok ikke med stokerfyr normalt. Vil jo dog bare være ærgerligt at putte tusindvis af kroner i at prøve at rede det, hvis det bare viser sig at være spildt indsats alligevel.
Kan i øvrigt se der er en brugt 2.5'er på DBA til 29.000 - er det et fornuftigt alternativ prismæssigt? Jeg synes bare det lyder lidt forkert at gå den vej, hvis ikke fyret er godkendt længere.

BBR står i øvrigt hverken til oliefyret eller stokerfyret, der står halm - så kan jeg måske ikke engang skifte 2.5'eren ud?

Beklager min uvidenhed, men hvad er det der gør at der er større vedligehold ved fyring med flis end træpiller?

REKA'ens trappesystem fik jeg også en god salgstale for på et dyrskue forleden, og det lød da alt sammen meget godt... Men når man ikke ved noget om det, er det nok nemt at bilde mig en masse ind :-)

Hold kæft en jungel at finde rundt i :-(
nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley »

Du kan sagtens skifte 2.5éren ud - det er ikke noget BBR bestemmer. Jeg synes for din pengepungs skyld at der kunne være idé i at "genskabe" baxién. Den er dog ikke vedligeholdelsesfri (ser du bruger det ord i trådtitlen), til det skal der et mere moderne anlæg til.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af triumph »

det er skorstensfejeren der har oplysninger om hvad varmekilde der er installeret, ikke bbr.

At give 29.000 for en brugt 2,5 er fuldstændigt pløk åndsvagt. Det må jo kun sælges som gammelt jern, da det reelt ikke må genopstilles.
Så hellere købe nyt (nypris på en 2,5 var vist omkring 37- 40K)
Jeg syntes der var nogen der havde købt en kedelkrop for 15.000. Så skal den naturligtvis sættes i. Men det er da en meget bedre løsning end at give 29.000 for en stoker man ikke ved om er færdig om få år.

Reka er bare totalt iorden, Men de er såvidt jeg ved, er den kun godkendt til træpiller.
Ligesom mange andre gode mærker. (twinheat, baxi, KSM med flere) Er de fremstillet til at brænde alverdens ting af.
Det er bare ikke lovligt. (Iflg nye regler skal stokere have en god virkningsgrad, også i lavlast, og støv/aske forurening skal være på et minimum. Alternative brændsler giver ofte løbesod og svovl. Derfor kræves højere røggas temperatur = dårlig virkningsgrad, og mange alternative brændsler giver enormt meget aske = for meget parikelfourening )
Jeg ved ikke hvad der sker hvis/når skorstensfejeren ser at man fyre med noget, stokeren ikke lovligt må brænde af ?

Ord som flis og vedligeholdelsesfrit, bør ikke stå i samme sætning
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af timkenneth »

hvad har i af budget. hvis i skal have et rigtig godt stoker som er "vedligeholdelsesfrit" med flis som brændselskilde er noget af et anlæg.
nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley »

Prismæssigt er vi hurtigt over 100000dkr med den slags anlæg. KSM´s nye tuxedo serie er nok det danske anlæg, der er blevet udviklet mest på i de sidste år.
dsleren
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af dsleren »

Tak for input - meget værdsat, omend jeg stadig synes jeg føler mig på dybt vand med alle de muligheder der er :-)

I forhold til budget, så hedder det "så lidt som muligt" - men jeg havde forventet omkring en 75-80.000. 100+ synes jeg lyder af meget desværre, så det kan være jeg må gå på kompromis med vedligeholdelsen :(
nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley »

eller købe et moderne fuldautomatisk pillefyr med fjernlager. Jeg vil opfordre dig til at besøge eller skrive folk med stoker og få del i deres erfaringer med alternativt brændsel.

Besvar