Hønsehus byg selv ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Inspiration og tegninger her måske : http://www.xn--hnsehus-q1a.dk/hoensehus/byg-selv/
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Bigfoot »

[tag]Klaus[/tag] skal med ind i debatten her. Han har bygget sit af gamle paller og sådan. Det kræver altså ingen forkromet løsning, for at være et hønsehus.

Vores er sådan et kun afskærmningen i det hjørne der, resten var i bygningen. Det drejede sig et par lægter, lidt skruer og beslag, og så en rulle hønsetråd. Redekassen er lavet af en gammel plade støbekrydsfiner, som naboen ville smide ud.
Hønsegården valgte vi så at gøre lidt ekstra ved, også for at sikre den mod rovdyr. Men ellers har vi brugt mindre på hele denne løsning, end bare et lille købehus ville have kostet. (sådan et købte vi jo i forvejen, til den grove pris af 3200 kr)

http://www.dba.dk/hoensehus-hoensehus-h ... 005656482/
det var magen til dette, fra samme forhandler, som vi købte. Det kan IKKE anbefales. Efter kort tid, var det krydsfiner så vædet i vand, at det blev skævt og indersiden muggede gevaldigt til.
Selvom det af manden fremgår, at de er lavet i vandfast krydsfiner (siger han når man taler med ham), så må jeg sige det var noget tørstigt vandfast krydsfiner han havde valgt.

Nu kommer det sjove så.... da vores høns gik i det hus der, var de meget sky, man kunne ikke komme til dem. Så fik vi dem ind, og de gik inde i ca 5 måneder inden hønsegården blev lavet.
I det lille hus, gik de bare rundt, og sked konstant, de sad i deres eget lort hele tiden. Man siger ellers at høns godt kan lide at klemme sig sammen, og sidde trængt, men det er ikke min erfaring ud fra dette.
Her i det store hus, går de rundt og skraber i spånerne, virkelig vender det rundt, vi har så udnyttet det, og spreder jævnligt korn i strøelsen, så de er beskæftiget, det gør vi så i gården istedet nu.
Førhen skulle vi muge en gang om ugen, og så var det ren lort og våde spåner. Nu kan vi vente mere end en måned, uden at muge.
Dagen efter de var kommet ind, og havde fået højt til loftet, så var de så nemme at komme til. De hoppede næsten op i armene på en. Så vi har samtidig fået nogle glade høns ud af ombygningen icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af t-staff »

Fedt link med masser af hønsehuse : )
Vi var os lige været i Davidsen idag og se deres færdig hønsehus hold kæft nåde lort...
Bigfoot det kan da godt være jeg skulle en smut forbi en dag med en kold øl : )
Vi har snakket om en ok store hønsehus også nåde stort indhegning de kan gå rundt i..
Skal et hønsehus isoleret til vinter ??
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Nej, fjerkræ kan fint tåle ret hård frost, både høns og eksotiske papagøjer,
men de kan absolut ikke tåle træk, så dit hønsehus skal være tæt, når døre
og lemme er lukket, eller dør de af kulde. Men altså, isolering ikke nødvendig,
så grunden til at mange både isolerer og sætter dampspærre op, er udelukkende
for at sikre hønsehuset er tæt, ikke pga frost og kulde.....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Bigfoot »

det behøver ikke være isoleret, de må bare ikke få træk. Man skal dog huske de altid skal have vand til rådighed, og derfor skal man have mulighed for at holde det frostfrit. Jeg har i år, haft gode erfaringer med bare at stille vandbowlen ovenpå et par mursten på højkant, tre styk, der laver en trekant. nede i den trekant, ligger der en 8watt lavenergipære der bare er tændt konstant. Det var perfekt til at holde det frostfrit.
Mit fyrrum er jo en gammel massivmurs staldbygning uden nogen isolering, og så med støbt gulv.

du må hjertens gerne kigge forbi her en dag, jeg giver endda også gerne en kold pils til besøget.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af t-staff »

Tak bigfoot skriver lige en pm en dag... Ok med dampspære så bliver det da tæt..
Skal bunden ikke være nåde der kan tåle vand osv ?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Bigfoot »

t-staff skrev:Tak bigfoot skriver lige en pm en dag... Ok med dampspære så bliver det da tæt..
Skal bunden ikke være nåde der kan tåle vand osv ?
klart en fordel med vandskyende bund. De roder en del i alt, og deres vand også. Men ja, spånerne bliver fugtige af deres færden derinde.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Klaus »

Bedre sent end aldrig der er billeder af huset her: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 712&type=3 sammen med en masse andet. Pallehønsehuset kostede ikke meget mere end et par kasser skruer og det tog et par weekender at bygge. Gulvet er træ også af paller, der var flere der rådede mig fra det men der er intet slid eller råd endnu, årsagen er at hønsene har en stor indhegning og halvdelen af dagen hele grunden, så de er kun inde når de sover og spiser. Og jeg bruger træpiller som bund, så suger de øverste piller fugten og de nederste er tørre. Jeg muger ca hveranden måned og bruger staldosan.
Vedhæftede filer
Udklip1 (422 x 297).jpg
t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af t-staff »

Ok fedt.. Jeg kan ikke finde ud om man skal isolere eller ej der er nogen som siger jeg skal og andre siger det skal man ikke ???
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Hønsehus byg selv ??

Indlæg af Kruse »

Vores er ikke isoleret og det betyder ikke noget for dyrene. Det er beder med koldt og tørt end varmt og fugtigt. Det aller værste er træk.
Det giver så give lidt bøvl at holde vand flydende i frost og det er ikke til at få møg ud, men såer der en undskyldning til at vente på tø.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Besvar