Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Extraflame Melinda Idro Steel

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Hamselvhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 jun 2012 23:08

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af Hamselvhansen » 26 jun 2014 18:43

Den ovennævnte ovn er jeg ved at købe
Den er med vand for jeg kunne godt tænke mig at kunne fyre gulvvarme op i overgangsperioderne
Jeg har i forvejen en Scotte pillebrænder stående i værkstedet med preisolerede rør over til huset
Er det dumt at tænke pilleovn ?
Men er det en god ovn eller er der noget jeg skal være opmærksom på


Knuddi41
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 667
Tilmeldt: 20 okt 2013 09:30
Mit fyr: Woody 16kW. V-10 Styring
Areal: 233
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 12
Modtaget likes: 1 gang

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af Knuddi41 » 26 jun 2014 19:03

Tror dælme ikke det kan svare sig. Jeg kender mange som har og haft pilleovne. De bliver træt af dem. Men kender ikke den type du nævner.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af John Skov Jensen » 26 jun 2014 19:06

Jeg tror ikke du kan lave den varme du skal bruge i overgangsperioderne billigere end med scotten. Og selvom tabet i de præisolerede rør medregnes vil tilbagebetalingstiden nok være 50 år. Og jeg er ikke sikker på at sådan en lille pilleovn kan klare mange års omkostningsfri drift uden at der ryger nogle stumper.

Men er det også for at få varmet mutter op på bjørneskindspelsen foran ovnen i stuen, ja så er en pilleovn til en der allerede har piller på lager en nem løsning.

Hamselvhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 jun 2012 23:08

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af Hamselvhansen » 26 jun 2014 19:10

Det skal måske lige bemærkes at jeg har brændeovn i forvejen
Og når vi slukker for fyret (i år 1. Maj) så er der dage hvor det ville være lækkert med varme på gulvet på toilet også

dannidines

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af dannidines » 27 jun 2014 07:24

Jeg tror jeg ville benytte min eksisterende brændeovn til de forår/sommer/efterårs aftener som kan være lidt rå i det og så bruge urstyringen (som er udvidet) kombineret med vejrkompensationen i scotten til at fyre et par timers varme i gulvvarmen.

Langt det billigste/nemmeste! Prøv dig frem med ovenståede denne sæson og hvis du ikke syntes det virker optimalt for dig, jamen, så kan du invistere ;)


Hamselvhansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 01 jun 2012 23:08

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af Hamselvhansen » 27 jun 2014 11:53

Ja det kan godt være det er den vej jeg skal gå.
Nu har jeg godt nok ikke vejrkompensation i min scotte (ver. 4.99) men der kan sikkert godt hekses noget

dannidines

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af dannidines » 27 jun 2014 17:44

Skriv til @levi (Søren) herinde og hør om der er byttepriser på en gammel til ny v7/v10 - du får et HELT NYT fyr med sådsn et skifte, flere muligheder som bl.a. åbner muligheden for varne i gulvet efter behov, vsrmt vand styring osv - og så det MEGET billigere investering end en pilleovn. Bonus er at du stadig har din alm. Brændeovn, hvor billig brænde stsdig kan supplere lige hygge varme ;)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Extraflame Melinda Idro Steel

Indlæg af Ollii » 28 jun 2014 20:12

Hamselvhansen skrev:Ja det kan godt være det er den vej jeg skal gå.
Nu har jeg godt nok ikke vejrkompensation i min scotte (ver. 4.99) men der kan sikkert godt hekses noget
Et tænd og sluk ur fra harald kan også klare et par timer drift dagligt. Så er der varme i gulvet uanset ude temp og brændeovnen kommer stadig til sin ret de rå dage.

Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar