Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det "knager" når sneglen fører brændsel frem

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Det "knager" når sneglen fører brændsel frem

Indlæg af Ulrik » 29 dec 2006 17:23

Klaus skrev:Når jeg har pæret i ilden, renset eller andet går der en halv dag før asken har opbygget sig rigtigt igen ! Har du termostater på alting ?
Jeg har på fremløb og retur som står ca. på 80 og 70 gr
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 29 dec 2006 17:32

Det jeg mener er om du har termostater på gulvarme og radiatorer ?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 29 dec 2006 17:45

Klaus skrev:Det jeg mener er om du har termostater på gulvarme og radiatorer ?
Jeg har på radiatorer men ikke på gulvvarme på toiletterne.
Så den vil nok stå og svinge.

Jeg kan godt huske at du tidligere har været inde på at det muligvis ville være bedre uden termostater - så vil man undgå svingningerne og alt vil i det hele taget være lettere når man har stoker.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 29 dec 2006 17:51

Je må jo lige have det det interfjæs sat til og lave en test ...

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 29 dec 2006 22:47

Ulrik pb afsendt
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 01 jan 2007 08:06

Nå Ulrik er du tilfreds ?
Jeg har haft jobbet og passe naboens 25er mens de er på ferie her i nytåret..
Jeg undrede mig de første par dage over driften var ca dobbelt så høj som hjemme hos mig, på trods af mindre hus og bedre isoleret, og et forbrug på 60-75 kg piller i døgnet! for ikke snakke om alle de forkulte piller i askeskuffen... De har ikk nævnt noget om noget usædvanligt.. og da det begyndte at blæse kunne den slet ikke følge med !!!
Men med et par minutters fejlsøgning fandt jeg en cirkulationspumpe i tomgang(trin1) og en utæt ring i brænderen.. Pumpen fik trin 3 og ringen tætnet med udstødningspasta som var det eneste der var på lager en nytårsdag... Driften faldt til det halve og jeg vil da tro forbruget gør det samme og pillerne bliver til aske..
Så jeg tænkte lige om din ring er tæt ? Hvis du stadig har bøvl med et stort skud ?
Skuddet blev meget mindre her !

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 01 jan 2007 09:01

Ja, men det er begyndt at blive kedeligt. Der må sq da være noget jeg kan stille på Drogar-Laugh(LBG).gif

Nu har skuddet aldrig været så stort at der var forkullede piller i asken - asken er fin kaffebrun.
Da jeg startede Benekoven var "skuddet" kun lige et par cm over herden som selvfølgelig var hel ren. Jeg skrabede herden ren en gang i mellem i den tro at det var bedst.
Da jeg prøvede at lade asken ligge i længere tid, kunne jeg observere at "skuddet" voksede med askeringen. "Skuddet" er næsten lige så højt som askeringen.
Her forventede jeg nok at skuddet ville have samme højde - altså et par cm over herd.

Cirkulationspumpen står på trin 2, men jeg vil tro at den fint kan følge med på trin et med de varmegrader vi har nu.
Blæsten er jeg ligeglad med. Jeg har en røgsuger på skorstenen samt trækstabilisator. Begge mindsker trækket når det blæser og lemmen i trækstaqbilisatoren står aldrig helt åben.

Pastaen ved herd er udskiftet. Hullet til blæseren er tætnet. Jeg fik et nyt låg da det var andet ikke var tæt.
Disse ting gjorde at den begyndte at køre anderledes, bedre og det er nok det jeg lige skal vende mig til.

Problemet som nybegynder er at jeg ikke ved hvordan det skal være og hvordan det skal se ud.
Den kan sagtens følge med. I drift kører den fra pause og (kortvarigt) op til ca 45% drift ved normalt forbrug. Kedlen er fin og tør.
Røgtemp er 80 til 146 gr - de 146 gr. når den kun når den har kørt 100% i længere tid og det gør den når jeg en gang dagligt åbner alle døre og vinduer i huset og lufter ud i 3 min.

Jeg har bestilt 2 røgtermometre ved VVS G. da jeg her en lille mistanke om at den digitale måler viser for lidt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 02 jan 2007 16:47

Hej Klaus... Vil lige høre om det pasta til at tætne med, har det et specielt navn og hvor kan man købe det. Virke det til udstødningen lige så godt?
Og så en ting til :lol: Hvis man som du siger sætte cirkulations pumpen til trin 3 min er på 2 pt slider man så ikke på rørene ? og hvad hjælper det at sætte den op i hastighed ? :shock:

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 02 jan 2007 18:45

vagterne skrev:Hej Klaus... Vil lige høre om det pasta til at tætne med, har det et specielt navn og hvor kan man købe det. Virke det til udstødningen lige så godt?
Og så en ting til :lol: Hvis man som du siger sætte cirkulations pumpen til trin 3 min er på 2 pt slider man så ikke på rørene ? og hvad hjælper det at sætte den op i hastighed ? :shock:
Pastaen hedder noget i retning af "stovax" og fås hos Sanistål - jeg er ikke klar over om de handler med private.
Ellers har Liagro det nok på lager.

Trinene på cirkulationspumpen har noget at gøre med hvor mange m2 du varmer op. Du er nød til at finde manualen til din pumpe og se hvrodan den skal være indstillet til de 180 m2 du har.

Men hvis den står for lavt vil det give udtryk i at de sidste radiatorer i rækken vil have svært ved at levere den nødvendige varme.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 02 jan 2007 18:55

Ulrik skrev: Pastaen hedder noget i retning af "stovax" og fås hos Sanistål - jeg er ikke klar over om de handler med private.
Ellers har Liagro det nok på lager.

Trinene på cirkulationspumpen har noget at gøre med hvor mange m2 du varmer op. Du er nød til at finde manualen til din pumpe og se hvrodan den skal være indstillet til de 180 m2 du har.

Men hvis den står for lavt vil det give udtryk i at de sidste radiatorer i rækken vil have svært ved at levere den nødvendige varme.


jeg har sløfe for at holde de 60grader på retur... den skal bare cirkulere rundt i sløfen der er det bare så lavt som muligt... så har jeg pumpen på radiator strengen... det er den man kan hente noget ved at hæve ydelsen på men kun hvis det kniber at få varmt vand nok rundt.... det koster jo på el siden ved trin 2-3....


der fås pumper der selv skruer op for trykket når der er forbrug (sparepumpe)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar